Pages

Sunday, 29 November 2009

CSI #4 - 'Tanah' Jenis Apakah Kita?



Oleh: Adlan Bin Abd. Aziz

Bertemu kembali dalam CSI, Cahaya Suluh Iman...

Di dalam sebuah hadith sahih [Riwayat al-Bukhari, no.79 dan Muslim, no.6093), Rasulullah SAW telah membuat satu perumpamaan tentang hidayah dan ilmu yang dibawa oleh Baginda untuk seluruh alam - Ia ibarat 'hujan'. Ya, Rasulullah SAW telah menjadikan petunjuk dan ilmu sebagai 'hujan' manakala hati-hati manusia pula Baginda ibaratkan seperti 'tanah'.

* Hidayah dan ilmu - Hujan yang lebat dan turun menimpa bumi.

* Manusia - Tanah di bumi.


Lalu Rasulullah SAW membahagikan pula tanah-tanah bumi yang menerima hujan ini kepada tiga jenis:

Pertama:

فَكَانَ مِنْهَا نَقِيَّةٌ قَبِلَتِ الْمَاءَ ، فَأَنْبَتَتِ الْكَلأَ وَالْعُشْبَ الْكَثِيرَ

Maksudnya:
Di antara tanah itu ada yang suci dan baik, ia menerima air itu, lalu tumbuhlah di atasnya rumput-rumput dan tumbuhan yang banyak.

Kedua:

وَكَانَتْ مِنْهَا أَجَادِبُ أَمْسَكَتِ الْمَاءَ ، فَنَفَعَ اللَّهُ بِهَا النَّاسَ ، فَشَرِبُوا وَسَقَوْا وَزَرَعُوا

Maksudnya:
Di antara tanah itu pula ada yang tidak menumbuhkan tanaman, ia menakung air, maka dengannya Allah SWT memberikan manfaat kepada orang ramai, mereka minum, memberi minum dan juga bercucuk tanam.

Ketiga:

وَأَصَابَتْ مِنْهَا طَائِفَةً أُخْرَى ، إِنَّمَا هِىَ قِيعَانٌ لاَ تُمْسِكُ مَاءً ، وَلاَ تُنْبِتُ كَلأً

Maksudnya:
Dan hujan itu menimpa pula satu jenis tanah lagi, ia hanyalah tanah gersang, tidak mampu menakung air dan tidak pula menumbuhkan rumput.

Lalu di akhir bicara, Baginda telah membuat kesimpulan jenis tanah-tanah tadi:

فَذَلِكَ مَثَلُ مَنْ فَقِهَ فِى دِينِ اللَّهِ وَنَفَعَهُ مَا بَعَثَنِى اللَّهُ بِهِ ، فَعَلِمَ وَعَلَّمَ
، وَمَثَلُ مَنْ لَمْ يَرْفَعْ بِذَلِكَ رَأْسًا ، وَلَمْ يَقْبَلْ هُدَى اللَّهِ الَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ

Maksudnya:
Begitulah diibaratkan seseorang yang memahami agama Allah dan dirinya mendapat kebaikan dari apa yang Allah berikan kepadaku. Dia mengetahui lalu mengajarnya kepada yang lain. Begitu jugalah diibaratkan pula seseorang yang tidak memperdulikan apa yang diberikan kepadaku dan tidak menerima petunjuk Allah yang diutuskan aku dengannya.

Mari kita fikirkan bersama;

1- Tanah jenis apakah kita ini?

2- Adakah selama ini kita benar-benar memanfaatkan 'hujan' itu?

Tiada apa lagi yang perlu dihuraikan. Hadith itu sudah cukup untuk kita semua 'termenung' sejenak. Elok juga kita termenung sambil melihat 'hujan' menimpa 'tanah'. Sekarang pun selalu hujan di sana sini.

Selamat berfikir..

Friday, 27 November 2009

Aidil Adha - Peluang Memperbaiki Diri


SALAM AIDIL ADHA dari kami PEMUDA IMAN diringi doa dan harapan:


PERBAIKI kekurangan kita...

HARGAI sumbangan orang lain walau tidak sebesar mana...

TAMBAH ilmu di dada, ilmu dunia dan agama...

DAKWAH walaupun satu ayat cuma...


SEMOGA SETIAP AMALAN DITERIMA ALLAH S.W.T.

Tuesday, 24 November 2009

Kembara Sufi #2 - Jiwa Yang Berkeinginan


Wahai diriku dan saudaraku !!

Sehingga bilakah kamu asyik dengan kerja duniamu , hinggakan kamu tamak dalam mengejar impianmu , dan kamu lupakan akan serangan ajal mautmu . Tidaklah kamu dilahirkan melainkan ke tanah jua , Apa yang kamu bina akan menuju kemusnahan , Tidaklah kamu dihimpunkan melainkan untuk pergi ke sana . Setiap apa yang kamu perbuatkan di dalam buku jua disimpan bagi hari perhitungan .

Setiap diri kita adalah jiwa yang berkeinginan . Begitu hendaknya dicipta Allah S.W.T . Dengan keinginan inilah manusia membangun dunia , membina tamadun yang agung , menemukan pelbagai ciptaan , terus-menerus mencari kesempurnaan . Namun , keinginan jua mampu membunuh diri kita . Keinginan yang tidak diletakkan pada haluan yang sebenar . Betapa kita telah melihat bagaimana hebatnya empayar firaun dengan kerajaan dan bala tentera tak terlawan ; tetapi masih menginginkan ditabal tuhan . Betapa lazatnya makanan langit yang dihidangkan Allah buat bani israel ; malangnya mereka masih inginkan makanan duniawi yang tiada nilainya walau seberat sayap sang lalat.

Diri yang kerdil ini juga sentiasa berkeinginan dan berkehendak kepada sesuatu yang baharu apabila memperolehi yang dicitakan sebelum ini . Bermula mengajar dengan menyewa rumah usang kemudian menginginkan rumah yang elok sedikit sahaja dari yang sedia ada . Tak lama berpindah ke rumah baru teres setingkat 3 bilik . Rasa terngiur pula melihat rumah semi D yang punya sedikit halaman . Alhamdulillah tak lama selepas itu dapat menyewa rumah yang dikehendaki . Sekejap saja tenangnya , teringinkan pula rumah sebuah ( banglo ) yang tidak berkongsi dengan sesiapa punya halaman kiri dan kanan . Bersyukur akhirnya 2004 berpindah ke rumah sesebuah 4 bilik dengan halaman yang luas la juga depan , kiri , kanan , belakang . Hah ! tak lama rupanya teringin hendak mengubahsuai menambah bilik dan ruang . Percayalah sekiranya saya sudah mengubah suai maka tentu datang pula keinginan untuk sebuah rumah banglo yang terletak di puncak bukit nan indah pemandangan dan segar udaranya … selepas itu adakah saya akan berhenti ! mungkinkah kita takkan berbicara lagi tentang rumah ! Ya ini baru rumah . Bagaimana dengan perhiasan dunia yang lainnya ? Bagaimana dengan kerja ? Kereta ? Isteri  . . ? Harta …

Bolehkah kita terus matikan keinginan . Tidak ! Tidak sekali . Tanpa keinginan jiwa kita kan mati . Ibarat mayat yang bernyawa . Kaku , keras , tak bermaya dan tiada berguna .

Marilah kita pandukan keinginan ini supaya berada di atas jalan Ilahi . Marilah kita sebatikan ia dengan tinggalan rasulullah s.a.w . al-quran dan as-sunnah . Lihatlah bagaimana para ulamak membawa jiwa-jiwa yang berkeinginan ini . Bagaimana mereka tidak pernah redha dengan ilmu yang dimiliki lantas senantiasa tamak mencari . Bagaimana para syuhada yang sudah menerima ganjaran di alam barzakh masih meminta kepada Ilahi agar dihidupkan kembali supaya mereka dapat syahid lantas menerima ganjaran berkali-kali . Bagaimana Rasulullah s.a.w yang dijanjikan syurga dan maksum dari dosa masih ingin beribadat semahunya hingga bengkak kakinya kerana ingin kasih sayang dan cinta Allah biarpun sudah memilikinya .

Ya , saya juga berharap memperolehi keinginan yang sebegitu . Kita semua perlu berjuang untuk mengekang keinginan agar dapat menariknya kejalan yang sama ditempuhi oleh para ulamak dan kekasih Allah . Jauhkan keinginan kita dari keduniaan tapi jangan sesekali membunuhnya . Ingatlah kita apa yang kita bina di dunia ini untuk dihancurkan , apa yang kita pernuatkan itulah bekalan .

”Sekiranya kita apabila dimatikan ditinggalkan begitu sahaja
Maka kematian itu adalah kerehatan bagi setiap yang hidup ,
Tetapi , apabila kita dimatikan kita akan dibangkitkan
Kita kan disoal setiap apa yang kita perbuatkan . ”
( abu al-atahiyah )


Jiwa ini masih belum puas , masih belum cukup , masih mahu apa yang tiada sedangkan apa yang ada itulah dicitakan sebelumnya . Apa yang dapat itulah yang diburu dahulu . Apa yang dimiliki itulah yang diidam-idamkan .

ANTARA DUA CINTA

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap
Baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

.................................. The Zikr

nasser

Monday, 23 November 2009

Seminar Takhrij Hadith Nusantara - Rancang Segera Cuti Anda!


*Diambil dari laman web Umisisweb, Portal pelajar UM.

SEMINAR TAKHRIJ HADITH NUSANTARA REALITI DAN KEPERLUAN DALAM MASYARAKAT ISLAM"


Organize by:
The Department of al-Quran and al-Hadith, The Academy of Islamic Studies Universiti Malaya Kuala Lumpur

In collaboration with:
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Bahagian Ijazah Tinggi, Akademi Pengajian Islam, UM

Date:

30 & 31 December 2009 (Wednesday – Thursday)

Objectives
The objectives of this seminar are:

1. To highlight the needs and the importance of takhrij knowledge and its challenges towards Muslim society in the Malay Archipelago.
2. To conform the authority and the authenticity of hadith as part of the sources.
3. To discuss the role of institutions of higher learning education in combating the issue of fabricated and weak hadith in the society.
4. To discuss on the establishment of Darul Hadith as the center of Hadith research in the region.

Theme:

“Ilmu Takhrij Pemangkin Keutuhan Maklumat”

The above theme will be discussed in research fields such as:

•The issue of Takhrij and its challenges in the Malay region.
• Takhrij in education institutions and religious Institutions
• Takhrij in ICT and Modern technologies
• Takhrij in education, reading materials and the mass media
• Darul Hadith

Officiate, main speaker and paper presenter:

The minister of the Prime Minister Deparment Y.B Mejar Jeneral (B) Dato' Jamil Khir B. Hj. Baharom

The presenters for the main paper presentations are:

Local
1. Prof. Dato’ Dr. Mohd. Yakub@Zulkifli Hj Mohd Yusoff (UM)
2. Prof Dr. Mohammed Abul Lais Khairabadi (UIAM)
3. Prof Dr. Jawiah Dakir (UKM)
4. Assoc. Prof Dr Fauzi Deraman (UM)
5. Assoc. Prof Dr. Mohd. Radzi bin Othman (USM)
6. Assoc. Prof Dr. Ishak Hj Suliaman (UM)

International
1. Prof. KH Dr. Ali Mustafa Yaqub (Institut Ilmu Al-Qur'an (HQ) Jakarta, Indonesia)
3. Assoc. Prof Dr. Abdullah Benyousef Kareena (Prince of Songkla University)
4. Dr. Haji. Muhammad Hussain bin Pehin Penyurat Haji Ahmad (Tim. Mufti, Kerajaan Brunei Darul Salam)
5. Ustaz Jamaluddin bin Abdul Wahab (Timb. Mufti Majlis Ugama Islam Singapura)

Intermediary language:
This seminar will use Bahasa Melayu as its means of communication. However, the presenters are allowed to use English and Arabic in their presentation.

Registration fee:
Every participant needs to pay according to these classifications:
Institution: RM 380.00
Presenter: RM 300.00
Individual: RM 180.00
Attach paper: RM 180.00
Student (with matrix card): RM 80.00

Important dates:
The date for submitting abstract is on: 30th Oktober 2009. The date for abstract’s recommendation is on: the latest will be on 7th November 2009. The date of presentation is on: 30th November 2009.

Saturday, 21 November 2009

Bayt Muslim #4 - Memahami Kelebihan dan Kelemahan Pasangan


Oleh: Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman

Salam, kuteruskan menggerak tinta ini melakarkan sedikit petua selanjutnya melestarikan kehidupan berumahtangga sinambungan lakaran tinta yang lalu buat pengajaran kita bersama.

Setiap pasangan pasti punyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Tatkala masjid terbina, kita tahu dalamnya terpasak ke bumi dasar kasih dan cinta kedua suami isteri, kita tahu berapa tiang serikah tertegak kukuh menopang kukuhnya rumah itu, beribu-ribu paku melekat di kayu mengukuhkan struktur rumah itu, tahu berapa banyakkah alang-alang mencengkam kukuhnya atap dan bumbung rumah itu, tahu kelemahan rumah itu tanpa perhiasan dan alatan seri dalamnya, lalu digembeling dua tenaga melayari bahtera indah ini melangkah satu demi satu menghiasi kamar indah dalamnya dengan hiasan kasih dan sayang, lengkap-melengkapi kekurangan dalamnya dengan toleransi dan persefahaman agar kasih sayang yang terukir dan terbina subur kekal mewangi sewangi wangian taman firdausi.

Belajar memahami kelebihan dan kekurangan pasangan tiada rugikan kita walau sebesar zarah ianya cuma, bahkan ianya akan menyubur lagi kasih dan sayang kita buat yang tercinta dan lebih kembang dan mengharum semerbak wangian firdausi dek kerna pasangan itu telah faham dan memahami kehendak, keinginan dan apa yang tidak digemari oleh pasangannya. Si suami faham akan isterinya begitulah sebaliknya, tidak timbul di sana syak wasangka yang menyubur merosakkan kesenian rumahtangga itu, bahkan memudahkan syaitan durjana memasangkan jarum memusnahkannya.

Aku teringat semasa mengendalikan satu kes pertikaian rumahtangga melibatkan dua orang "dewasa" berusia sekitar 50-an, sisuami hadir mendapatkan khidmat guamanku kerana isterinya memohon untuk memutuskan ikatan pernikahan yang suci, aku terasa sangat kerdil untuk menasihati orang-orang yang jauh lebih berpengalaman dalam hidup berumahtangga malah menggaram lebih dariku, namun sebagai pengamal undang-undang aku gagahi jua jalankan tanggungjawabku memberi khidmat nasihat guaman buat sisuami.

Kuterjah sejarah perkahwinan mereka, ku dikhabarkan mereka sudah lebih 30 tahun hidup bersama, sejak akhir-akhir ini bermacam ujian dan cabaran mendatangi mereka, punyai 4 orang anak, sulungnya tahun akhir di IPT, keduanya di Poli, ketiga Form 4 dan bongsunya Form 2. Ku termenung sejenak, "bang, apa masalahnya dengan isteri abang?", jawabnya "kami tidak saling bersefahaman, isteri tak menghargai saya lagi, bahkan lebih dari itu, isteri lebih berani keluar dengan lelaki lain yang kaya, berharta dan selalu menghadiahkan perhiasan dan barang cenderahati mahal buat isteri, suami mana yang boleh tahan".

Lamunanku terhenti seketika, astaghfirullah.....masih ada lagi kisah begini di zaman yang serba maju dan canggih begini, masih ada lagi pasangan veteran yang masih tidak memahami kelebihan dan kelemahan pasangannya walau hidup bersama lebih 30 tahun, masih adakah lagi isteri yang seumpama itu tatkala usia di kala senja, bumi kata boleh blah, kubur kata mari lantas ku gagahi memberikan nasihatku buat sisuami, "bersabarlah bang, sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar", apa yang perlu dibuat sekarang ialah kita hendaklah melepaskan isteri dengan cara yang baik sebagaimana yang disyarakkan agar abang tak akan jadi dayus dek kerna tindakan isteri yang sebegitu".

Kuselidiki latarbelakang suami lagi, sebagai seorang ahli bomba pangkat biasa, banyak manalah pendapatan berbanding si Mejar tentera yang menjadi kegilaaan isteri yang telah celaru fikirannya, ahli bomba biasa tak mampu menghadiahkan buat isteri emas permata, membawa isteri dengan kereta mewah, menghadiahkan isteri barangan mewah berjenama, makan dengan isteri di hotel-hotel ternama, semua ini cabaran buat suami yang malang ini kerna beristerikan seorang "ibu" dan "isteri" yang sudah diambang senja tapi masih tidak sedarkan diri dan buta hati, akhirnya pasangan ini dapat berpisah dengan baik secara khulu'(tebus talak) maka berakhirlah khidmat guamanku buat sisuami di situ.

Apa yang aku cuba bawakan kisah ini bagi kita memahami pasangan kita dengan sebaiknya, kita faham sekiranya suami seorang posmen biasa jangan didamba cara hidup seorang pengurus, sisuami dan isteri punyai tanggungjawab dan haruslah mempunyai sifat berpada-pada (qanaah) dan bersyukur kelebihan dan kekurangan masing-masing, andai keduanya memahaminya nescaya kerukunan dan kelestarian rumahtangga akan terus subur dan mewangai setiap masa. Kita memahami tangggungjawab dalam berumahtangga, mentadbir kewangan rumahtangga dan membesar anak-anak adalah tanggungjawab bersama, maka seharusnya keduanya bergandingan dan memikul tanggungjawab ini bersama dan yakinilah ianya adalah amanah yang harus ditunai bersama.

Moga-moga nukilan ini dapat memberi keinsafan dan pengajaran bersama buat kita melayari rumahtangga kita dalam Nur dan Rahmat-Nya sepanjang masa, kita bertemu lagi dalam coretan yang akan datang...

Thursday, 19 November 2009

Mutiara Wahyu #4 : Dunia Yang Fana


Oleh: Mohd Syauqi Md Zahir al-Kulimi

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dan langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemilik-permliknya menyangka bahawa mereka pasti menguasasinya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanam-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda Kekuasaan (Kami) kepada orang-orang berfikir. (Surah Yunus, 10: 24)

Mari kita berfikir sejenak..
Segala yang ada di dunia ini diciptakan Allah SWT untuk kemudahan, kegunaan dan kebanggaan manusia. Dijadikan pula manusia dengan persiapan aqal untuk berfikir, sesuai dengan tugasnya sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi. Dengan aqal, manusia mula membangunkan bumi bagi memenuhi bukan sahaja perintah Allah SWT, bahkan untuk memenuhi fitrah manusia itu sendiri. Antara fitrah manusia itu ialah berkehendakkan makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan segala macam perhiasan seperti isteri, anak-anak, emas perak, binatang ternakan dan tanaman. Manusia juga perlukan kepada pengiktirafan, penghargaan, penghormatan dari orang lain yang juga merupakan fitrah manusia yang tak diberikan kepada makhluq lain. Semua ini merupakan fitrah yang Allah SWT anugerahkan kepada manusia dengan penuh keistimewaan.

Maka, berlumba-lumbalah manusia sesama mereka untuk memenuhi fitrah masing-masing. Bekerja dia siang dan malam. 24 jam sehari semalam seolah-olah tak cukup bagi mereka. Walaupun dah dapat apa yang dicitakan, masih lagi berharap untuk mendapat lebih. Ada sebuah kereta nak pula yang kedua. Ada dua buah rumah nak pula yang ketiga. Ada tiga bilik untuk baju dan kasut nak lagi yang ke empat. Ada RM5juta nak pulak RM6 juta. Ada tujuh relung bendang nak lagi yang kelapan. Semua nak serba lebih. Memang benarlah kata-kata yang kita selalu dengaq: dunia ni cukup untuk semua manusia tapi menusia tidak pernah cukup dengan dunia.

Islam tidak pernah menghalang kita memenuhi semua fitrah kita, namun menggalakannya lagi jika fitrah manusia itu dipenuhi dengan panduan hidayah islam. Masalahnya sekarang ialah apabila manusia menyangka dunia ini milik kekal mereka. Disangka yang segala yang mereka ada, hak mereka, seolah-olah dunia ini adalah segala-galanya bagi mereka. Terlalu mengharapkan kejayaan dunia sehingga gagal di akhirat. Hati terlalu terpaut dengan perhiasan dunia sehingga tersilau perhiasan di akhirat.

Pak Hamka apabila menafsirkan ayat tersebut berkata: Maksud ayat ialah melarang terlalu menyangkutkan hati kepada perhiasan dunia sehingga lupa akhirat. Atau terlalu percaya kekuatan sendiri, hingga lupa kepada kekuatan Allah. Terlalu harap, akhirnya tertiarap. Hati terpaut kepada yang fana sehingga lupa bahawa di dunia ini hanya singgah saja, untuk memperkuat persiapan bagi menempuh akhirat.

Nah! Padan muka kita. Kita lupa hakikat dunia. Dunia ini fana. Tiada yang kekal selamanya. Tiada istilah “dulu, kini dan selamanya”. Isteri, anak, harta kemewahan, kuasa, pangkat, kemasyhuran, kecantikan, kekuatan, kesihatan dan nyawa akan hilang bila tiba masanya. Allah SWT Maha Berkuasa. Ketika kita bersuka ria dengan segala perhiasan dunia kurniaanNya, direntapNya secara tiba-tiba sehingga kita terpinga-pinga, kebingungan sehingga kadang-kadang menyalahkanNya di atas segala KetentuanNya. Hilang terus keimanan kita dengan qada dan qadar Allah Taala. Nampak sangat kita terkena wabak al-wahan iaitu hubbuddunya wa karahiyatul maut (cintakan dunia dan bencikan kematian).

Letakkan sepenuh pengharapan dan pergantungan hanya pada Allah SWT dan bukan kepada makhluq yang serba kekurangan. Namun bukan pula bermaksud kita tak buat apa-apa, tak bekerja, tak mengejar ilmu, duduk saja dan mengharapkan dunia datang bergolek mai kat kita. Itu pun salah. Kita perlu berusaha dan membuat pilihan apa yang terbaik bagi kita. Setelah kita usahakan apa yang nak dicapai dari segi keduniaan, pautkan usaha itu dengan tawakal dan redha yang mutlak kepadaNya agar kita tak kecewa kalau hilang apa yang kita impikan.

Jadilah seorang yang zuhud. Dunia hanya di tangan dan bukan di hati. Bila bertambah nikmat keduniaan tiada rasa terlampau gembira dan kalau kehilangan nikmat tersebut tiada rasa terlampau sedih. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersabar dengan apa yang tiada. But sometime people may say: “It is easier say than done”.

Well, in Islam you have to do it!

Wassalam

Latan Biru, Kota Damansara

Tuesday, 17 November 2009

Tinta Musafir #1 - Islam di Negara Bukan Islam



Setiap daripada kita dikurniakan Allah SWT kelebihan dan peluang masing-masing yang pasti lain nilainya kepada individu tersebut. Pengalaman Adlan berada bertahun-tahun di Jordan pasti sangat berharga dan dapat dijadikan sempadan dan teladan bagi kita yang belum pernah ke sana atau menghayati kehidupan masyarakat di sana. Pengalaman sahabat-sahabat yang lain di Mesir, Australia, USA, New Zealand, Jepun dan pelbagai lagi negara pasti menggamit segala kenangan pahit manis yang tidak dapat dilupakan. Begitulah peluang yang Allah kurniakan kepada saya sekeluarga untuk berada selama tiga tahun di bumi Leicester, United Kingdom ini. Insya Allah peluang ini akan saya dan keluarga manfaatkan sebaiknya dan menimba sebanyak mana ilmu dan cuba berkongsi dengan para pembaca semua.

Islam merupakan agama kedua terbesar di United Kingdom sejak terbentuknya United Kingdom yang terdiri daripada England, Scotland, Wales dan Northern Ireland. Kebanyakan penganut Islam negara ini merupakan imigran-imigran yang datang sejak berlakunya kolonisasi pada tahun 1950an. Jumlah penganut Islam di sini semakin hari semakin bertambah berdasarkan pertumbuhan tempat ibadah bagi umat Islam iaitu masjid melebihi 1500 buah dan semakin bertambah.

Kami berasa beruntung dan bersyukur kerana ditakdirkan untuk menetap di Leicester di mana daerah ini merupakan kawasan yang terkenal dengan komuniti Islam yang besar. Di kawasan rumah yang kami diami sahaja mempunyai tiga buah masjid yang besar dan sangat aktif menjalankan aktiviti seharian. Paling mengagumkan ialah aktiviti di bulan Ramadhan di sini. Bukan setakat solat terawikh, aktiviti seperti kuliah, ceramah agama, kelas-kelas tasmi’ Al-Quran (memperdengarkan bacaan oleh anak murid kepada guru) dan hafazan begitu giat dijalankan oleh pihak jawatankuasa masjid.

Sepuluh malam terakhir Ramadhan dimakmurkan oleh penduduk Islam di sini secara luar biasa sekali. Mereka bergegas ke masjid, bersolat tarawikh, beriktikaf dan melakukan pelbagai aktiviti ibadah sehingga dinihari. Masjid-masjid akan penuh melimpah ke kaki lima dengan kehadiran manusia yang sangat ramai. Mereka berdoa sambil menangis berjurai-jurai airmata ketika bersolat dan pada saat imam membacakan doa Qunut witir. Keyakinan mengenai kelebihan sepuluh malam terakhir amat kukuh di hati mereka. Tiada kesibukan bermain mercun menyambut malam tujuh likur, tidak kelihatan kesibukan ibu bapa keluar membeli-belah menyambut hari lebaran. Sesekali terlintas di minda, mungkinkah pemandangan ini dapat dilihat di masjid-masjid dan surau-surau di Malaysia bila kami pulang nanti? Tepuk dada tanya iman.

Di sini juga saya berpeluang menjadi seorang sukarelawan membantu sebuah badan kebajikan yang dinamakan Islamic Relief (IR). Badan ini sudah menjadi satu badan kebajikan Islam terbesar di dunia yang disegani. Matlamatnya bukan hanya membantu masyarakat Islam tetapi juga memberi kebajikan kepada mereka yang dalam kesusahan dan kemiskinan di seluruh dunia. Bertepatan dengan ayat Allah SWT di dalam Surah Al-Maidah ayat 32 yang bermaksud:

“……dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya……..”

Pertubuhan IR ini menjalankan aktiviti di serata dunia membantu mereka yang sangat memerlukan. Umpamanya di Leicester, IR mempunyai sebuah kedai menerima pelbagai barang-barang terpakai dari masyarakat setempat bagi tujuan kebajikan. Daripada sekecil-kecil barang hinggalah sebesar-besar barang seperti perabot terpakai yang didermakan akan ditempatkan di kedai ini, dipamer dan dijual semula pada harga yang sangat murah bagi mengumpul dana bagi operasi IR. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai badan ini, sahabat-sahabat boleh lah meng‘google’ mengenainya.

Satu pengalaman menarik ketika bersama Islamic Relief apabila kami para sukarelawan dibawa ke ibu pejabat IR di bandar Birmingham yang mengambil masa hampir 45 minit perjalanan dari Leicester. Kami diberitahu oleh seorang pegawai di situ bahawa terdapat perbezaan yang amat ketara dalam aspek barang-barang terutamanya pakaian yang dikumpulkan di kawasan orang berkulit putih (baca non-Muslim) dan barang-barang yang dikumpulkan di kawasan masyarakat-masyarakat lain termasuklah kawasan ‘black’ (Somalia, Africa, Pakistan, India dan lain-lain yang majoriti penduduknya adalah Islam).

Pakaian yang diperolehi dari kawasan ‘putih’ ini biasanya akan dibasuh, dilipat dan dimasukkan dengan baik ke dalam beg plastik sebelum didermakan, dan boleh dikatakan 100% pakaian yang didermakan berada di dalam keadaan baik dan masih sempurna untuk diguna semula oleh orang lain. Begitu juga dengan barangan lain seperti buku-buku, mereka akan hanya mendermakan buku-buku yang masih elok dan berada dalam keadaan yang baik untuk diguna semula.

Adakalanya buku-buku itu seperti belum disentuh. Ini sangat berbeza dengan barangan yang diterima di kawasan lain yang boleh dikatakan 50% daripadanya adalah sampah dan barangan yang hanya layak dihumbankan ke dalam tong sampah. Dengan pakaian buruk, kotoran belum dibasuh dan ada yang sudah koyak rabak juga didermakan. Apatah lagi barangan lain, mainan yang sudah rosak, buku yang koyak rabak, berconteng di sana sini didermakan dengan harapan diberi pahala oleh Allah SWT. Soal dosa pahala memanglah milik Allah. Tetapi mereka ini tidak menyedari yang perbuatan itu menyebabkan pihak IR terpaksa mengeluarkan kos pengurusan mencecah £12,000 sebulan bagi membuang semua sampah sarap itu ke tempat pembuangan sampah yang sepatutnya dapat dilakukan sendiri oleh mereka yang mendermakan sampah sarap tersebut.

Lihatlah beza faham salah satu aspek kehidupan sahaja iaitu kebajikan. Bagaimanakah mereka (masyarakat non-Muslim di UK) dipupuk nilai dan kefahaman yang betul tentang kebajikan masih menjadi tanda tanya kepada saya. Menanamkan sifat memberikan sesuatu yang baik atau yang terbaik agar dapat dimanfaatkan oleh mereka yang memerlukan amat susah saya rasa hendak disemaikan di dalam masyarakat kita.

Kita lebih tega menyimpan barangan kita sebagai kenangan dan memenuhi setiap ruang di dalam stor dan di dalam rumah daripada menyedekahkan kepada mereka yang lebih memerlukan. Alangkah beruntungnya mereka (non-Muslim) jika mereka ini mempunyai akidah Islam. Bayangkanlah kemurahan hati mereka dan kebaikan yang akan mereka lakukan apabila dijanjikan syurga oleh Allah SWT. Pasti mereka berlumba-lumba memberi apa yang mereka miliki agar dapat dikongsi dengan mereka di luar yang sangat memerlukan.

Demikian sedikit catatan kembara yang dapat saya coretkan untuk dijadikan teladan dan sempadan bagi mereka yang mahu berfikir. Yang baik sesungguhnya dari Allah SWT dan yang lemah itu adalah dari kekurangan saya sendiri. Semoga bertemu lagi di catatan pengembara yang akan datang. Insya Allah.

Noor Asmin bt. Mohamad Khassim
Leicester, United Kingdom

Ceramah Prof. Tariq Ramadhan di Malaysia!

Maklumat tentang ceramah tersebut...cuba la klik tengok! :

Saturday, 14 November 2009

Menjana Dunia #2 - Mulakan Dengan Bijaksana



Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Wahai umat manusia, Sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan Yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya Dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).” [Surah Fathir – Ayat 5]

Kita tidak perlu kepada ilmu kewangan yang tinggi & canggih untuk mengawal aliran kewangan kita. Apa yang diperlukan cuma sedikit ‘common sense’ dan beberapa tips ringkas untuk kita terus berada dalam kemampuan kita serta berusaha untuk meningkatkan tahap kesenangan kita.

Saya cuba berkongsi sedaya mungkin beberapa ‘tools’ yang mungkin tuan/puan perlukan untuk kita mewujudkan satu bajet yang memungkinkan kita mempunyai simpanan wang dan berada ‘in control’. Sebelum kita menggunakan ‘tools’ dan tips yang akan saya kongsikan bersama, elok kita memahami beberapa terma yang biasa digunakan dalan pengurusan kewangan peribadi (dari Money Management Tips, http://www.moneymanagementtips.com/:

TERMA - DEFINISI - CONTOH

DUIT - Suatu medium yang digunakan dalam transaksi kewangan - RM1, USD 1 juta

KEKAYAAN - Jumlah keseluruhan yang kita punyai yang mempunyai nilai tertentu. Selalunya kekayaan dikira dalam bentuk jumlah atau nilai duit yang kita ada.

1. Jumlah duit yang kita simpan [Bank, ASB, Tabung Haji & sebagainya]
2. Nilai harta tetap yang kita [rumah, tanah kebun, kereta & sebagainya]

HUTANG - Suatu kewajipan untuk dibayar mengikut senggang masa tertentu

1. Hutang dalam bentuk tunai berkala & tidak berkala [kad kredit, Bank rakyat, along (na’uzubillah) dan sebagainya]
2. Hutang harta tetap dan berkala [rumah, tanah kebun, kereta & sebagainya]

“NET WORTH” - Jumlah perbezaan di antara nilai kekayaan yang kita ada dan jumlah hutang yang kita ada - NILAI DIRI KITA = KEKAYAAN – HUTANG

Apa yang penting dalam kehidupan kita adalah “net worth” yang kita ada, adalah sentiasa berada dalam keadaan yang positif di mana kekayaan melebihi hutang, bukan hutang melebihi kekayaan. Ini penting kerana kita akan tahu yang kita berada dalam keadaan baik atau tidak serta mula mengambil langkah yang perlu untuk kita mempositifkan “net worth” jika sekarang ia berada dalam keadaan negatif.

Untuk tulisan seterusnya, kita akan berkongsi bagaimana “net worth” dikira dan bagaimana strategi yang harus digunakan supaya kita berada dalam “net worth” yang positif. Sebelum mengakhiri tulisan ini elok kita renungi satu hadis Nabi SAW yang berkaitan dengan kekayaan hidup di dunia.

Dari Abu Said al-Khudri RA, bersabda Rasulullah SAW, “ Sesungguhnya dunia adalah manis dan hijau (yakni menyenangkan sekali) dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu semua sebagai pengganti di bumi itu (untuk mentadbir dan memekmurkannya). Maka Allah akan melihat bagaimana engkau semua lakukan (untuk dibalas menurut masing-masing amalannya). Oleh sebab itu, bertaqwalah dalam urusan mengemudikan harta dunia dan bertaqwalah dalam urusan kaum wanita.” [Hadis Riwayat Imam Muslim – hadith no.457]

Thursday, 12 November 2009

CSI #3 - Lihatlah Ke Bawah


Oleh: Adlan Bin Abd. Aziz

Sabda Rasulullah SAW:

انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلاَ تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ

Maksudnya:
Lihatlah kepada orang yang di bawah kamu dan jangan lihat orang yang di atas kamu. Itu lebih baik agar kamu tidak memandang remeh nikmat Allah ke atas kamu
[Hadith riwayat Imam Muslim – no.7619]

Ketika memandu, saya sering memerhatikan kereta-kereta atau kenderaan lain. Terkadang saya terpandang kereta mewah, Toyota Estima, Mercedez, BMW dan lain-lain lagi, lalu terdetik di hati saya ‘kalaulah aku dapat beli kereta macam tu’. Pada waktu yang lain pula saya terlihat motosikal besar – Ninja, Cbr, R1 (kadang-kadang keliru jenisnya) lalu terdetik di hati ‘isy, seronoknya kalau dapat sebijik’.

Tapi pada waktu lain (saya pasti anda juga begini), saya terpandang kereta yang begitu kecil, ada tanda-tanda rosak di sana sini, tak ada pendingin hawa, terfikir pula saya ‘kesian sungguh, bertuahnya aku’. Juga ada masanya saya terpandang seorang ayah menunggang motosikal kecil dengan anak-anak dan isteri..kadang-kadang dalam waktu hujan! Bahkan ada yang berbasikal sedangkan raut wajah sudah menunjukkan dia dalam usia senja. Barulah saya sedar ‘betapa beruntungnya aku’.

Begitulah jiwa kita manusia. Rasulullah SAW telah pun memberikan panduan yang amat penting bagi mendidik jiwa agar bersyukur.

‘Lihatlah mereka yang serba kekurangan, jangan asyik memandang orang-orang yang serba lengkap dengan kemewahan’

Kalau kita seringkali melihat orang yang ‘lebih’ dari kita…lebih besar keretanya, lebih banyak hartanya, lebih tinggi pangkatnya…dan lain-lain lagi, pasti kita akan lupa terus kepada segala nikmat Allah SWT yang mengelilingi kita! Sedangkan begitu banyak nikmat yang telah kita ada…

Firman Allah SWT:

وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها

Maksudnya:
Jika sekiranya kamu semua menghitung nikmat Allah, pasti kamu tidak akan dapat mengiranya.
[Surah Ibrahim, ayat 34]

Cubalah tunduk ke bawah. Lihatlah orang yang ‘kurang’ dari kita. Ada yang masih tidak ada pendapatan tetap, tidak ada rumah sendiri, tidak ada kenderaan yang selesa, tidak ada pakaian secantik kita, tidak ada telefon bimbit, bersusah payah mencari rezeki sekadar mengalas perut anak dan isteri..inilah caranya untuk kita ‘sedar’ dan ‘terjaga’ lalu kita akan nampak dengan amat jelas betapa banyaknya nikmat yang telah kita miliki. Inilah cara terbaik yang diajarkan oleh manusia terbaik agar umat Islam tidak akan memandang sepi lantas tidak menghargai nikmat yang mengelilinginya malah menutupi seluruh tubuhnya.

Berdoalah kepada Allah SWT agar mata kita tunduk ke bawah memandang orang-orang yang serba kekurangan.

Segambut, 8.39 pagi

Monday, 9 November 2009

Menara Minda #2 - Pedang Nano Salahuddin Al-Ayyubi



Sejauh mana kita semua mengenali sudut hidup pahlawan Islam terunggul lewat peperangan salib, Salahuddin Al-Ayyubi? Beliau sangat terkenal sebagai sosok kukuh yang berjaya menghantar rasa gerun dan hormat kepada tentera-tentera musuh. Lebih manis lagi, peribadi inilah yang telah memimpin pembebasan Tanah Suci ketiga umat Islam daripada cengkaman Kristian hampir seratus tahun lamanya.

Keistimewaan Salahuddin Al-Ayubi telah dibongkar oleh Prof Dr. Peter Paufler and kumpulannya di Teknikal Universiti Dresden, Jerman apabila mereka menemui TIUB KARBON NANO (carbon nanotube) di dalam pedang yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi dan tentera-tentera Islam dalam peperangan salib. Carbon nanotube inilah yang telah menjadikan pedang-pedang pejuang Islam sangat istimewa; SANGAT TAJAM tetapi MUDAH LENTUR. Penemuan ini telah diterbitkan oleh jurnal Nature (antara jurnal saintifik paling berpengaruh di dunia) pada tahun 2006:

http://www.nature.com/nature/journal/v444/n7117/abs/444286a.html

(nota: perlu langganan pembaca) atau sila rujuk ulasan yang berkaitan oleh Royal Society of Chemistry, UK di:

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2006/November/15110602.asp.

Kunci kepada teknologi nano pedang mujahidin Islam ini terletak kepada teknik pembuatannya yang unik. Bijih besi dari India yang dikenali sebagai wootz mengandungi sejumlah peratusan unsur karbon (carbon) yang memberikannya sifat rapuh (brittle). Apabila dikenakan suhu yang amat tinggi, sekitar 800°C, campuran besi dan karbon tadi akan ditambah dengan unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt dan beberapa unsur lain yang telah memberikannya sifat-sifat sebilah pedang setiawan: TAJAM lagi LENTUR. Sayang sekali, teknologi ini telah lenyap menginjak kurun ke-18 seiring dengan kepupusan bijih besi dan unsur-unsur penguat pedang tadi.

Penempa-penempa pedang ini, biaroun secara tidak sedar, telah meletakkan dua asas penting kepada permulaan sains bahan moden: 1) Campuran bahan-bahan kimia pada peratusan yang sesuai dan 2) Teknik penggunaan haba yang tinggi untuk pembikinan produk.

Tentera-tentera salib terkedu saat-saat “perkenalan” mereka dengan pedang nano pejuang Islam! Pedang nano Salahuddin Al-Ayyubi yang berwarna kebiru-biruan dengan larik-larik mengufuk di sepanjang bilahnya telah “mengajar” pedang lebar Inggeris kepunyaan Raja Richard I (kepala tentera salib) akan erti kehebatan teknologi Islam pada zaman itu seperti yang dihikayatkan oleh Sir Walter Scott di dalam bukunya “The Talisman”. Perumpamaan yang dilontarkan ialah pedang Salahuddin ini mampu membelah dua kain sutera di udara begitu sahaja manakala jika ia ditetakkan kepada batu pejal, magnitud ketajamannya sama sekali tidak terjejas!

Masih tercari-cari model untuk berjaya dalam hidup? Teladanilah kualiti Salahuddin Al-Ayyubi. Pahlawan agama ini malah seorang ilmuwan dan ahli ibadat; sangat menjaga solat berjemaah, gemar mendengar hadis Rasulullah SAW, hidup zuhud, pemurah dan ceria tetapi gagah berani di medan perang. Riwayat-riwayat mengenai Salahuddin Al-Ayyubi boleh dikutip, di antaranya menerusi buku Al-Bidayah wa Al-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir dan Siyar A’lam Al-Nubala’ karya Imam Al-Zahabi. Sungguh! Pedang nano hanyalah sebilah besi biasa dan tidak bermakna melainkan ia berada di tangan hamba Allah yang berkualiti seperti Salahuddin Al-Ayyubi!

Ahmad Faiz bin Abdul Latip
Kajang

Sila lihat peribadi Salahuddin dengan lebih dekat di:

http://ms.wikipedia.org/wiki/Salahuddin_al-Ayyubi

Sunday, 8 November 2009

Bayt Muslim #3 - Kasih Sayang


Kasih sayang membentuk seni kekeluargaan yang utuh

Oleh: Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman

Pena ini ligat meneruskan pengembaraan meneruskan titipan kasih episod lalu lantas kugerakkannya mengembara ke dalam ruang nadi seni rumahtangga seterusnya iaitu kasih sayang rukun berumahtangga.

Kala teringat suatu ketika mengendalikan satu kes pertikaian rumahtangga di antara dua anak muda yang pernah seketika dulu menzahirkan kata cinta sehidup semati, lautan api sanggup direnangi, gaung yang dalam sanggung diterjuni, berkorban kasih apa sahaja tatkala perasaan kasih cinta memutik segar mewangi sedari zaman persekolahan hinggalah ke alam menara gading.

Ku dikabarkan mereka diibarat merpati sejoli, bak pinang dibelah dua, bak belangkas terpaut rapat tanpa renggang, bak laila dan majnu, bak shah jehan dan isterinya hatta kasih rapatnya mereka berdua Tuhan sahaja yang mengetahuinya. Tapi itu semua dulu ketika cinta, kasih dan sayang sedang mewangi subur di jiwa keduanya.

Tersedar dari lamunan mereka, kenapa dan mengapakah perasaan cinta, kasih dan sayang yang terpatri antara mereka sudah lebur bak lava gunung berapi yang bakal memuntahkan segala isinya di pergunungan Krakatoa pantas memusnahkan segala isi penduduknya.

Ku selami perasaan keduanya, ku belah hati mereka, ku teropong perasaan kasih keduanya dan kutersedar ada sesuatu yang tak kena antara mereka lantas nyawa dan usia perkahwinan yang mahal itu seolah-olah berada dihujung senja.

Ku sederap mentakwil latarsejarah keduanya lulusan menara gading, menyebabkan gajah-gajah dihutan keberangan dek kerna habis gading-gading di bawa ke menara, ketemui kudis yang sedang merobak, lendir nanah yang sedang mengalir di dalamnya semua itu dek kerna mainan dan godaan syaitan menjiwa di hati anak cucu tok Adam.

Aku termenung dan termanggu seketika, kulihat sang isteri dengan bongkaknya menuntut suatu pemutusan terhadap ikatan suci ini dari sang suami sedangkan jika ditenung kemanakah hilangnya seri dan cacatnya rentak tari rumahtangga tersebut, panggilan sayang, kekanda, adinda, hubby, yang…, dan lain-lain perkataan yang kadang-kadang memualkan halua telinga insan lain mendengarnya sudah tak bisa kedengaran lagi apa yang ada panggilan kata nista dan makian serta cercaan mengiringi hubungan dingin bak salju keduanya hinggakan tega sang isteri melarikan diri dari gapaian sang suami dek kerna perasaan nafsu amarah yang memuncak dan menunggu masanya untuk dimuntahkan laharnya.

Aku teringat kisah Muhammad yang teragung berkasih dan bercinta dengan isteri-isteri Baginda. Terngiang ditelingaku kasih Muhammad yang tulus dan mulus buat Khadijah tercinta dibawa sehingga akhir hayat Baginda. Istimewakah Khadijah? Tiada cacat celakah Aisyah? Tiada kelemahankah Ummul Mukminin yang lain?

Sudah tentu jawapan ini terungkai buat mereka yang senantiasa mendalami dan menghadami kisah hidup para isteri Baginda semuanya hidup penuh berkasih sayang dengan seorang insan yang sangat tinggi makamnya di sisi Tuhan semesta alam ini.

Ku redah belukar yang menghutan didepan kamar mataku, kutebang dan kucantas segala pepohon ammarah yang mencengkam didepannya, kuterjumpa desa nun jauh dalamnya tinggal di sana sepasang kekasih tua yang setia menemani, bersusah dalam senang, bersenang dalam kepayahan, sedang menyangkul di sawah yag luas terbentang.

Kuputarkan teropong saktiku, terlihat situa itu sedang menyangkul tekun dengan tulang empat kerat yang masih gagah kukira mengalahkan simuda berusia dua puluhan. Kuternampak si isteri tersenyum tawa melihat sang suami bekerja disawah sambil mengendong bekalan untuk dijamah suami tercinta menghilangkan haus di dada dan lapar bekerja.

Ku panjangkan teropongku menyaksikan adegan-adegan asmara yang sangat kucemburui pabila melihat keduanya walaupun sudah meniti usia di kala senja, Mak Teh denga tega menyuap mulut suami tercinta pulut tanak bersama ikan tamban kering dicecah dengan nyior makanan kesukaan Pak Mat. Mak Teh enggan membenarkan suaminya menjamah makanan yang bukan hasil air tangannya. Mak Teh tak merasa segan silu menyulurkan tangannya yang dah berkerepot untuk menyuap suaminya dengan makanan yang dibawa. Diisikannya teh panas di dalam termos dengan penuh hati-hati ke dalam gelas plastik yang dibawa bersamanya untuk diteguk oleh Pak Mat moga-moga hilang hausnya dek kerna terik mentari yang memancar.

Pak Mat kulihat tanpa segok memegang, mengusap dan membelai penuh kasih sayang jari jemari Mak Temah yang berkerepot pantas diucapkan kata-kata sayang buat isteri tercinta meskipun dalam keterikan mentari yang memancar keduanya, mujur ada pondok buruk ditepi sawah bagi berteduh melelapkan penat bekerja seketika.

Kuekori lagi adegan-adegan mereka setelah Pak Mat sudahkan kerjanya, Pak Mat pulang membonceng dibelakangnya Mat Teh dengan Honda C70 yang dah berusia satu-satunya kenderaan “mewah” yang Pak Mat punya, kulihat tangan Mak Teh melingkar rapat pinggang Pak Mat bukan takut dia terjatuh, tapi takut suaminya terlepas dari pelukan kasihnya.

Tatkala ditiba di pondok Pak Mat, Mak Teh kulihat tergocoh-gocoh berlari naik tangga-tangga pondok terus ke dapur menanak nasi untuk dijamah oleh suaminya nanti, tangkas langkahnya meskipun kulihat usianya sudah tua lagaknya. Melepaskan lelah seketika, kulihat ke mana langkahnya ooo… rupanya ke bilik air dibelakang rumah untuk membersihkan lumpur tanah yang meliputi tubuhnya tatkala bersama membanting tulang bersama suami tercinta di sawah.

Mak Teh dilihat terus meluncur ke biliknya menyiapkan diri buat suami dengan wangian semerbak harumnya, ditempek budak sejuk dengan sempurna seolah-olah dipakainya one drop perfume ditubuhnya, turun ke dapur mengeluarkan ikan kering dari atas para yang disusun rapi, lalu dicapainya beberapa butir cabai Melaka dan cabai merah untuk dijadikan cabai tumbuk santapan buat pengiring buat suaminya.

Tak lupa Mak Teh menguis-nguis nasi di atas dapur kayunya takut-takut hangit dan berkerak menyebabkan suami hilang selera. Sudah siap segalanya, bergegas turun ke pelenggar di bawah pokok mengejutkan suami tercinta bangkit dari lamunan keletihan kerja untuk sama-sama menikmati hidangan air tangannya yang tersedia. Ohh…indah sungguh hidup ini kalau kupunyai isteri persis Mak Teh yang amat menyayangi suaminya.

Digapai tangan suaminya dengan penuh perasaan kasih, pembuka bicara, disuapkan Pak Mat butir-butir nasi ke mulut isterinya dan dibalasnya Mak Teh tindakan serupa. Terpancarlah senyuman mesra kedua-duanya puas rasa lega kasih terbina sejak 60 tahun yang lalu segar bugar mewarnai hari-hari tua mereka.

Aku tersedar dari lamunan, itulah cebisan kisah cinta Pak Mat dan Mak Teh yang terungkap dan sempat kuceritakan buat semua bagi mentafsilkan kasih cinta dan sayang sebagai seni rumahtangga…

Kalaulah anak muda yang kuceritakan di awal tinta ini melihat keajaiban kasih cinta Pak Mat dan Mak Teh, sudah tentu mereka faham apakah seninya rumahtangga yang terbina atas kasih dan cinta bisa mengikat utuh ikatan perkahwinan mereka selama-lamanya.

Kan kuteruskan pengembaraan ini dalam episod yang akan datang merungkaikan seni berumahtangga yang selanjutnya. Moga-moga Allah Taala memanjangkan usia kita…

Friday, 6 November 2009

Thursday, 5 November 2009

Menjana Dunia #1 - Di Mana Hendak Bermula?


oleh: Ahmad Afzainizam Bin Mokhtar

Assalamualaikum wbt.

Semoga tuan/puan berada dalam keadaan baik dan sentiasa berada dalam rahmat Allah SWT.

Ustaz Adlan telepon saya dan minta untuk saya sumbang artikel untuk pemudaiman.blogspot.com. Pada mulanya, terfikir juga, nak tulis apa. Bincang punya bincang, akhirnya sampai kepada satu ‘conclusion’, mungkin dapat sumbang artikel pasal kewangan Islam. “Tajuk ini besar sangat. Aku bukan graduate dalam financial management, Pak Lan. Aku ni ‘engineer by profession’,” komen saya. Dia kata, “jangan tulis benda yang terlalu teknikal. Sekadar perkongsian tentang bagaimana kewangan peribadi dapat diurus dengan cara yang paling praktikal. Ikut pengalaman hang la…”.

Jadi saya cadangkan tulisan saya akan berkisar tentang:

1. Apa yang patut kita buat apabila kita nak urus duit kita. Semua kita dah bekerja dan pasti dapat gaji tiap-tiap bulan atau bisnes yang menghasilkan pendapatan berkala. Tapi selalu kita jadi ‘stress’ sebab banyak hutang nak dibayar setiap bulan. Tup-tup duit tak berapa cukup bila sampai hujung bulan.

2. Macam mana kita nak buat pahala dengan duit dan harta kita. Allah SWT bagi rezeki untuk kita supaya kita uruskan rezeki untuk manafaat di dunia dan akhirat. Kalau kita tak pandai urus rezeki kita, kita akan tergolong dalam golongan yang rugi bukan sahaja di dunia, bahkan di akhirat yang kekal abadi.

3. Harta & pelaburan yang macam mana yang harus kita beli. Banyak jenis harta & pelaburan. Semuanya untuk kesenangan hidup. Tapi kita selalu dengar serita yang manusia boleh jadi gila sebab harta & pelaburan yang memeningkan kepala. Jadi saya cuba nak kongsi beberapa panduan umum untuk kita semua.

4. Sedikit pandangan umum bagaimana harta negara dapat diuruskan dengan lebih bijaksana agar kita rakyat Malaysia dapat menikmati kehidupan yang lebih baik hasil pemerintahan yang lebih adil serta saksama.

Tulisan saya bukan untuk ‘promote’ mana-mana pelaburan. Saya juga BUKAN agen mana-mana skim pelaburan. Sekadar melihat baik dan buruk untuk panduan. Kebanyakan kita adalah golongan makan gaji dan pendapatan kita terhad. Tulisan saya cuba berkongsi bagaimana kita boleh mengoptimakan pendapatan kita yang terhad untuk memberi impak yang maksima, insyaallah.

Tuan/puan sahabat sekalian dialu-alukan untuk memberi pandangan dan komen atas tulisan saya. Kalau ada salah/silap, dapat ditegur untuk kebaikan bersama. Saya berharap agar saya dapat menyumbang satu artikel santai setiap minggu. Doakan agar Allah SWT memberi kekuatan agar saya terus istiqamah dalam perjuangan ini.

Salam ukhuwah kepada semua.

Afzainizam, 35009 Tapah, Perak

Wednesday, 4 November 2009

Mutiara Wahyu #2 - Antara Gunung & Manusia


Oleh: Mohd Syauqi Md Zahir Al-Kulimi

Firman Allah SWT maksudnya:

Kalau sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir. (Surah Al-Hasyr, 59:21)

Hebat! Inilah mukjizat Al-Quran. Setiap ayat yang dibaca akan memberi pengaruh yang besar bagi si pembacanya. Walaupun sudah berulang kali kita membacanya, perasaan cemuih (jemu) hilang. Tak macam bahan bacaan lain. Bila dah habih baca, nak ulang baca balik dah rasa cemuih. Ayat di atas confirm bukan pertama kali kita dengaq, tapi dah berpuluh kali kita dengaq dan baca. Bahkan, kalau sapa-sapa yang belajaq asas perubatan Islam, ayat ni memang salah satu ayat wajib digunakan untuk berubat selain Ayatul Kursi.

Ayat di atas merupakan satu dari berpuluh perumpamaan (amsal) yang Allah SWT datangkan kepada manusia dalam Al-Quran. Ayat di atas kalau dikaji, mempunyai maksud tersirat dan tersurat yang amat mendalam yang kadang-kadang tak terjangkau oleh pemikiran cetek manusia. Benarlah firman Allah SWT dalam surah Luqman, 31:27 maksudnya:

Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat (ilmu) Allah Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Mari kita berfikir sejenak..
Dalam ayat tersebut, Allah SWT menerangkan kepada kita akan hakikat bahawa Al-Quran dan isi kandungannya bukanlah perkara yang boleh diambil ringan. Al-Quran Kalamullah, merupakan satu amanah kepada manusia yang berakal untuk membacanya, melagukannya, tadabbur isi kandungannya dan mengamalkan ajarannya. Imam Ibn Kathir bila menafsirkan ayat itu berkata:

Hendaklah hati khusyuk (tawadhu dan penuh penghormatan) menerima Al-Quran dan seolah-olah hancur diri kita (gementar) ketika mendengarnya. Sebab di sanalah terdapat janji-janji Allah SWT yang benar dan ancaman-ancaman bagi sesiapa yang menderhaka. Kalau gunung yang begitu besar dan kasar mempunyai akal fikiran seperti manusia, nescaya ia akan khusyu tunduk merendahkan diri kerana takutkan Allah SWT. Maka adakah patut bagi kamu wahai insan, untuk tidak lunak hatimu kerana takut kepada Allah SWT. Padahal kamu telah dapat memahami isi kandungannya dan mengerti apa yang diperintahkan. Sebab itu kamu patut khusyu’dan gementar kerana kamu diberi Allah akal untuk berfikir.

Maksudnya: Wahai manusia, kalau gunung tu ada akal dan di turunkan padanya Al-Quran dan disebabkan bebanan ajaran, janji-janji Allah yang mustahil dimungkiri dan ancaman yang amat dahsyat di dalam Al-Quran itu akan menyebabkan gunung tu hancuq lebuq sebab takut kat Allah AWJ, yang kita ni manusia ada akai (akal) sempurna kena la jugak jadi macam gunung atau lebih. Tapi jangan la bila baca atau dengaq Al-Quran teruih pi bom diri bagi hancuq sebab kononnya takut kat Allah SWT. Tu bukan takut. Tu tak dak akai. Yang disuruh ialah kita kena khusyuk jugak bila baca dan dengaq Al-Quran. Bahkan ada hadith Rasulullah SAW suruh kita menangis bila baca Al-Quran. Kalau tak boleh menangis naturally, buat-buat la menangis tanda kita takut dengan Allah SWT. Tunduk patuh secara mutlak pada ajarannya. Beriman sepenuhnya dengan janjinya. Beriman dengan mukjizatnya. Menunaikan hak-hak Al-Quran ke atas kita. Tu yang kita kena paham dari ayat tu.

Subhanallah, berfikirlah para pembaca sekalian dengan akal fikiran yang waras. Kita bukan lembu, kambing atau binatang ternakan di kandang atau binatang tontonan di zoo yang tak dibekalkan Allah SWT dengan akal untuk berfikir. Allah mendatangkan perumpamaan tersebut dengan tujuan untuk kita berfikir. Berfikirlah tentang Al-Quran. Berfikirlah tentang apa tujuan Al-Quran diturunkan. Berfikirlah tentang bagaimana nak belajaq Al-Quran. Berfikirlah tentang bagaiman nak memahami Al-Quran. Berfikirlah tentang bagaimana nak mengamalkan ajaran terkandung dalam Al-Quran.

Berapa ramai di antara kita yang meluangkan sedikit masa untuk berfikir tentang segala yang berkaitan dengan Al-Quran. Lebih ramai di antara kita lebih suka berfikir tentang bagaimana nak menambah harta,wanita dan kuasa. Buktinya: Tengok saja macam mana ibubapa berlumba-lumba menghantar anak ke pusat tuisyen, menghabiskan beratus-ratus ringgit hanya untuk memastikan anak mendapat keputusan akademik yang cemerlang. Namun pada waktu yang sama tak kisah samada anak tu boleh baca Al-Quran ka dak, berapa surah yang anak dia dah hapai(hafaz),. Ana sendiri melihat situasi ni sepanjang bertugas di University “Islam” Antarabangsa Malaysia (UIAM). Ana mengajaq subjek wajib, ‘Basic Themes of Al-Quran’, yang membincangkan konsep-konsep asas yang dalam Al-Quran. Kebanyakan pelajaq (maaf cakap) takut nak amik subjek ni bukan sebab lecturer yang killer (bukan ana kot) . Tapi antara sebab utama ialah depa diwajibkan menghafaz sejumlah ayat Al-Quran. Bahkan dalam exam pun kalau soalan suruh depa ‘complete the uncompleted’ ayat, depa biaq kosong macam tu ja. Dalam kelas, kalau suruh baca Al-Quran, pakat jadi baluq liat belaka. Hang tengok aku, aku tengok hang. Bila gertak depa nak potong markah baru nak baca. Bila dah baca, ada yang merangkak dan yang lebih teruk tak boleh baca langsung. MasyaAllah! Ni bukan budak umuq 7-8 tahun. Ni remaja 18-19 tahun yang dah boleh jadi ayah dan ibu. Insaf rasanya. Balik rumah tengok anak-anak teruih , berazam untuk pastikan anak-anak dah boleh hapai Al-Quran sebelum masuk ‘U.’

Pada masa yang sama, ramai jugak yang dah lancaq baca Al-Quran. Tiap-tiap bulan khatam Al-Quran. Kalah ustaz-ustaz timur tengah. Tapi berapa ramai yang bila dia baca rasa khusyuk hatinya, gementar risau dengan janji dan ancamanNya. Sebab antara tanda seseorang itu menjadi mukmin ialah gementar hati mereka bila mendengar Al-Quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan Hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. (Surah Al-Anfal, 8:2)

Diriwayatkan bahawa Sayyidina Umar al-Khattab yang terkenal dengan cengenya(garangnya) dan tegasnya dalm segala hal, bilamana mendengar ayat Al-Quran surah Al-Tur yang menyentuh tentang azab Allah SWT yang tiada siapa mampu menahannya, dibaca pula oleh Rasulullah SAW, gementarlah tubuhnya yang sasa, jadi loy (longlai) letih seluruh sendi pada badannya dan nyaris dia jatuh ke tanah kalau tak kerana dia bersandar ke dinding. Segera dia pulang ke rumah, terus jatuh sakit sehingga diriwayatkan hampir sebulan dia tak keluaq rumah, sampai ramai sahabat datang melawat.

Tu dia! Sapa la kita kalau nak dibandingkan dengan Sayyidina Umar al-Khattab. Dia baca dan dengaq Al-Quran jadi longlai. Kita pulak macam mana. Bukan saja bila dengaq Al-Quran tak jadi longlai dan gementar hati macam nak pecah, tapi lebih teruk lagi bila hilang rasa hormat kita dengan Al-Quran. Takabbur dengan ajaran Al-Quran. Rasa diri dah pandai, Al-Quran tak sesuai. Dah la tu, boleh pulak dok permain-main dengan ayat Al-Quran, salah guna , salah tafsir ayat-ayat Al-Quran. Ni lagi teruk. Menghukum pulak para mufassirin dulu sebagai“gender bias.”

Berapa ramai yang bila baca Al-Quran terfikir untuk teruih mengamalkan ajaran Al-Quran. Para muslimat di zaman Rasulullah SAW diriwayatkan bila mana turun ayat surah Al-nur yang menyuruh mereka menutup aurat, dengan rasa penuh keimanan mencari kain-kain di rumah masing-masing untuk menutup aurat. Tak dak la kata nak tunggu kawin dulu la, nak pi haji dulu la baru nak tutup aurat. Ada hat panas telinga ka? Yang suka minum arak, bila mana turun ayat berkaitan pengharaman arak secara mutlak, immediately para sahabat tuang arak dari gelas, yang dok tengah minum boleh pi jolok rengkong (kerongkong) untuk memuntahkan balik arak yang dah minum. Amacam perokok-perokok professional? Ada berani ka? Kalau ada hat panaih (panas) telinga ka atau terasa dengan kata-kata ni, maknanya kita masih ada sekelumit iman walaupun senipis kulit bawang dan masih ada akal yang sempurna untuk berfikir kebaikan kita dunia dan akhirat.

Berfikirlah! Allah SWT bukan suruh kita pikiaq tentang betoi ka kalau kita letak Al-Quran atas gunung, gunung jadi hancuq lebuq. Ulama terulung nusantara, Professor Dr. Hamka rahimahullah ada menyebut dalam karya agungnya, Tafsir Al-Azhar: “Di hujung ayat kelak akan dijelaskan bahawa ini adalah perumpamaan. Oleh sebab itu janganlah dicuba membawa mushaf Al-Quran ke atas sebuah gunung dan diletakkan disana. Pada adatnya, tidaklah gunung itu akan pecah berderai, hancur berantakan kerana berat menerima Al-Quran itu. Perumpamaan-perumpamaan yang dahsyat dan tepat dapat merangsang hati manusia yang mempunyai perasaan yang halus”.

Persoalannya: Adakah kita mempunyai perasaan yang halus untuk memahami segala perumpamaan yang Allah telah bentangkan kepada kita di dalam Al-Quran..
Lu pikir la sendiri..

Latan biru, kota Damansara
1 November 2009
4.30 ptg

Monday, 2 November 2009

Kembara Sufi #1 - Mengatur Langkah


..

‘Hiduplah di dunia seolah-olah kamu seorang pedagang atau pengembara’

Sedar tak sedar sudah hampir 32 tahun = 11,520 hari = 276,480 jam saya telah mengembara di dunia fana ini .
Dari seberat +- 3 kg hinggalah mencapai 70kg .
Dari bayi yang hanya tahu menangis ke seorang guru .

Mulanya kembara bersama ibu+ayah , kemudian diringi rakan taulan , kini membawa anak dan isteri menyertai permusafiran yang belum ada noktah hentinya .
Bagaimanakah anda ?

Ya ! kita pedagang yang sedang bermusafir .. mencari erti diri seorang hamba ..mencari hakikat kehidupan .. mencari cinta Yang Maha Mencipta .. kita terus mencari dan mencari . Dalam pencarian ini kita ;
perlukan bekalan buat penghilang lapar dan dahaga panasnya mahsyar ,
perlukan teman buat pembimbing diri yang pelupa akan adanya pembalasan ,

Saya bersyukur kehadrat Ilahi mempunyai teman yang sentiasa mengingatkan betapa diri yang pelupa ini perlu mencari harta ukhrawi yang bertebaran di dunia ini . Biarpun berjauhan namun nama ini tidak dilupakan untuk menaiki bahtera mengharungi kembara yang belum sampai ke perhentiannya . Panggilan sahabat makan malam untuk sama-sama mencatat tinta ilmu dan pengalaman dalam alam maya memulakan satu kembara yang baru dalam hidup walaupun kadang-kadang terfikir apa yang hendak dikhabarkan ? apa yang hendak dikongsikan ? apa pengalaman bernilai ? Namun seperti kata Pak Lan lebih baik kita jadi orang yang telah buat dari terus menerus berfikir nak buat . Biarpun berlari-lari anak namun akhirnya sampai jua dari asyik duduk menunggu untuk memecut .

Kalau lihat pada binatang .. paling letih sekali bila melihat sloth bergerak , teramat lambat biarpun besar .Ia memerlukan selama 1 bulan untuk bergerak sejauh 1 batu . Namun ia terus bergerak , berjalan , mengembara tidak menunggu sahaja dek kelemahan yang ada pada dirinya . Begitulah juga dengan kita , jangan hanya menunggu untuk sesuatu berlaku ke atas kita barulah kalut , gelabah ..... bila maut nak menjengah barulah teringat bekalan itu ini ... Ingatlah kembara kita ada penamatnya .. kelak ia akan tiba . Bila ? Dimana ? Bagaimana ? hanya Dia yang mengetahui .


Sufi !! Mengapa sufi ? Sekadar istilah yang diberi, nama yang diletakkan . Menempuh perjalanan dalam dunia moden kini memerlukan banyak pedinding dan ketahanan . Para sahabat menitiskan air mata hanya dengan mendengar alunan ayat al-quran akan tetapi hati-hati yang moden ini sukar . Ibarat tanah yang gersang perlukan hujan yang berterusan . Begitulah kita dalam dunia yang terlalu mudah memperoleh dosa , teramat luas ruang untuk berpahala . Menghadapi rencam kehidupan kini kita perlu menyucikan hati , membersihkan jiwa , menguatkan amalan agar kita berada di landasan yang lurus .

Sufi !! untuk membetulkan fahaman agar tidak disalaherti . Tidak semestinya sufi itu perlukan syeikh tertentu , tidak benar sufi itu perlukan wirid-wirid yang istimewa , tidak betul jika sufi itu hanya ilham dan makrifat . Kita semua adalah sufi hakikatnya; selagimana kita berkelana berbekalkan al-Quran dan as-Sunnah , selagimana berjuang untuk meninggikan kalimah Allah , selagimana hati-hati kita masih berpaut dengan tali Allah ..


Kembara sufi ; pengembaraan kita seharian menuju keredhaan Allah . Biarpun kita hanya bergerak ke tempat yang sama saja ,biarpun kita hanya pi mai pi mai tang tu namun setiap detik perjalanan hidup kita adalah kembara yang dicatat dalam diari raqib dan aatid . Kita tidak sedar yang kita sebenarnya datang dari tempat yang jauh dan kini semakin hampir untuk kembali ke sana . Bertambahnya umur tanda singkatnya perjalanan yang bakal ditempuhi , bekalan perlu dicari , pusaka harus diwarisi moga tinggalan kita ada gunanya nanti . Gunakanlah tanda itu sebaik-baiknya .

Sedarkah kita ! hanya pedagang di dunia yang dipinjamkan menuju akhirat , rumah yang kekal abadi .



nasser 3.20 ptg