Pages

Monday 24 January 2011

Ucaptama Seorang Pemimpin Bertaqwa

Khalifah Umar Abdul Aziz merupakan seorang khalifah Islam yang amat mahsyur dengan keilmuan, kezuhudan dan keadilan pemerintahannya, walaupun singkat tempoh rakyat jelata menikmati keberkatan pemerintahannya itu. Beliau menjadi model pemimpin yang lengkap sebagai ulama dan umara. Seharusnya wataknya sebagai ulama dan umara sekaligus wajar diteladani oleh setiap individu yang bergelar pemimpin masyarakat. Sayangnya kebanyakan orang berlumba mengejar pangkat kepemimpinan dalam masyarakat demi mengaut kemewahan dan kemuliaan dunia.

Karekter cucunda Khalifah Umar al-Khattab ini boleh dikaji dari ucaptama beliau ketika mana beliau dibaiah oleh rakyat jelata:

"Aku mewasiat kepada kalian agar selalu bertaqwa kepada Allah SWT, kerana taqwa adalah jiwa dari segala sesuatu dan ketaqwaan kepada Allah bukanlah suatu kemunduran. Ketahuilah, dengan sebenar-benarnya kehidupan akhirat nanti, kerana sesungguhnya orang yang berusaha untuk kehidupan akhiratnya maka Allah SWT akan mencukupi keperluan keduniaannya."
"Perbaikilah diri kalian yang tersembunyi (sikap hati) nescaya Allah yang Maha Mulia akan memperbaiki kehidupan kalian yang nampak"

"Perbanyakkanlah mengingat kematian dan usahakanlah untuk mendapatkan bekal kematian dengan sebaik-baiknya sebelum kematian benar-benar mendatangi kalian. dengan mengingat kematian, kalian tidak terlena dalam kesenangan dan kemewahan. sesungguhnya orang yang tidak mahu mengingat akan adanya hubungan antara kematian dan kehidupan anak Adam, nescaya dia akan mendapat kesulitan ketika meninggal dunia kelak"
"
"Ssungguhnya umat ini tidak akan mempedulikan agama, tidak mempedulikan Nabi mereka dan juga kitabNya, mereka akan hanya mempedulikan harta benda dan kekayaan. Sesungguhnya demi Allah SWT, aku tidak akan memberikan kesempatan kepada seorang pun untuk melakukan kebatilan dan aku tidak akan pernah mencegah seseorang melakukan kebenaran"

"Wahai manusia, barangsiapa yang taat kepada Allah, maka dia wajib ditaati. Barangsiapa yang derhaka kepada Allah , maka tiada hak baginya untuk ditaati. Taatlah kalian kepada ku selama mana aku taat kepada Allah, dan jika berlaku maksiat kepada Allah, maka tiada kewajiban bagi kalian untuk mentaatiku"(Sirah wa Manaqib Umar bin Abdul Aziz,Ibnu Al-Jauzi)

Isu-isu yang dibangkitkan sang Khalifah dalam ucaptama tersebut menggambarkan segalanya tentang polisi, wawasan dan keperibadian beliau selaku pemerintah yang adil dan bertaqwa. Alangkah bertuahnya rakyat yang sempat merasai keberkatan pemerintahannya selama 2 tahun 5 bulan. Rindunya rasa dihati umat Islam kini yang masih menantikan seorang pemimpin yang berwatak seumpamanya. Beliau meninggal di saat usianya genap 39 tahun 6 bulan kerana terminum racun yang dikomplot oleh bani ummayyah sendiri kerana benci ketegasan sang khalifah terhadap kezaliman mereka!

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Mari follow blog saya pulak

alitantawi said...

Jazakallah sbb sudi follow pemudaiman yg baru mula bertapak.kami dah follow blog pak karamu.hrp blog pmudaiman dpt disebarkan ke blog2 yg lain.
wassalam