Pages

Wednesday 10 November 2010

Ubati Lukamu Dengan Al-Quran



Al-Quran secara keseluruhannya merupakan ubat dan penyembuh bagi sebarang kesakitan juga tekanan perasaan. Secara umumnya, dengan membaca Al-Quran, ia adalah sebagai terapi yang terbaik...bagi mereka yang mengetahui dan merenungi maksudnya dengan mendalam.

Namun begitu, sedar atau tidak terdapat ayat-ayat yang jelas menunjukkan bagaimana Allah SWT mententeramkan hati Nabi kita s.a.w. Ayat-ayat itu dengan jelas menampakkan kepada kita bahawa kesedihan, kerunsingan, kemurungan dan tekanan perlu kepada satu pihak yang mententeramkan. Sekurang-kurangnya inilah yang dapat kita lakukan sebagai bantuan dan tanda sokongan kepada sesiapa sahaja - rakan, teman, keluarga dll - ketika mereka ditimpa kesusahan atau sebarang musibah.

Mari kita lihat bersama salah satu ayat yang 'jelas' menunjukkan sokongan dan pujukan terhadap Rasulullah s.a.w. dan kita cuba hayati dan fahami betapa pentingnya sokongan dalam menghadapi ujian hidup. Ayat itu ialah ayat 33 dari surah al-An'am:


قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُونَ

maksudnya:

Sesungguhnya kami mengetahui bahawasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, (janganlah kamu bersedih hati), Karena mereka Sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat Allah

dalam Bahasa Inggeris:

"Indeed We know that what they say surely grieves you. Yet verily it is not you (that) they belie, but the unjust deny the Signs of Allah."


Allah Mengetahui!
Lihatlah bagaimana ayat itu dimulakan dengan penegasan bahawa 'Allah Mengetahui'. Seolah kita merasai bagaimana tenangnya hati Nabi s.a.w. yang menerima ayat ini. Tidak perlu diceritakan dengan lanjut..tidak perlu dijelaskan dengan panjang lebar...kerana Allah sememangnya mengetahui.

Engkau bersedih
Tidak salah langsung untuk bersedih kerana sememangnya itulah sifat normal manusia. Itulah fitrah insan yang menanggung kesusahan dan kepayahan hidup. Betapa sedihnya hati kita apabila manusia mencerca dan menghina kita. Itulah yang dihadapi oleh Rasulullah s.a.w.

Jangan Bimbang, Mereka Melakukan Kejahatan
Mereka yang menghina Rasulullah s.a.w. sudah pasti melakukan kejahatan. Maka mereka tidak sepatutnya menjadi sebab Baginda terus dalam kesedihan. Mereka sebenarnya tidak menyedari bahawa mereka sedang menghina ayat-ayat Allah SWT. Pasti mereka akan menerima balasan!

Terdapat lagi ayat-ayat lain yang menteramkan jiwa Nabi s.a.w. yang bersedih kerana menerima tentangan kaumnya dan juga kerana Baginda terlalu inginkan kaumnya mendapat hidayah. Kita akan ikuti dalam tulisan berikutnya insya Allah..








No comments: