Pages

Tuesday 23 March 2010

CSI #8 - Cinta Utusan Malaikat


Di dalam sebuah hadith, Rasulullah S.A.W. bersabda:

أَنَّ رَجُلاً زَارَ أَخًا لَهُ فِى قَرْيَةٍ أُخْرَى فَأَرْصَدَ اللَّهُ لَهُ عَلَى مَدْرَجَتِهِ مَلَكًا فَلَمَّا أَتَى عَلَيْهِ قَالَ أَيْنَ تُرِيدُ قَالَ أُرِيدُ أَخًا لِى فِى هَذِهِ الْقَرْيَةِ. قَالَ هَلْ لَكَ عَلَيْهِ مِنْ نِعْمَةٍ تَرُبُّهَا قَالَ لاَ غَيْرَ أَنِّى أَحْبَبْتُهُ فِى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ. قَالَ فَإِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكَ بِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَبَّكَ كَمَا أَحْبَبْتَهُ فِيهِ

Maksudnya:
Sesungguhnya seorang lelaki (pada satu masa dahulu) pernah menziarahi saudaranya di sebuah kampung yang lain, maka Allah SWT mengutuskan semasa perjalanannya itu satu malaikat (kelihatan seperti manusia). Ketika malaikat itu bertemu dengannya, ia berkata: Ke mana kamu ingin pergi? Dia menajwab: Aku ingin bertemu saudaraku di dalam kampung ini. Ia berkata: Adakah kamu bertemu dengannya kerana satu nikmat dunia milikmu yang kamu ingin menjaganya? Dia menjawab: Tidak..kecuali disebabkan aku sesungguhnya menyayanginya kerana Allah SWT. Kata malaikat itu: Sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu untuk memberitahu bahawa sesungguhnya Allah menyayangi kamu sebagaimana kamu menyayangi saudaramu keranaNya.

[Hadith Riwayat Imam Muslim - no.6714]

Mampukah kita di zaman ini bersahabat dengan kualiti yang maha hebat hingga mengundang utusan Allah SWT iaitu para malaikat untuk menyampaikan salam cinta dari Allah SWT?

Kita bertemu saban hari dengan manusia. Ada yang kita gelar kawan, sahabat dan rakan malah teman. Adakah benar-benar persahabatan kita itu mencapai tahap keredhaan Allah SWT atau ia sekadar sesuatu yang bersifat sementara dan tidak berfaedah?

Kita tidak akan putus asa untuk mencari persahabatan yang bernilai tinggi seperti ini. Kita sentiasa berharap dan berdoa agar ketika kita bersalam dan bertemu dengan para sahabat...ketika itu juga para malaikat berlumba untuk menyampaikan berita gembira - bahawa kita disayangi oleh Allah SWT dek kerana kita menyayangi sahahat kita kerana agamaNya...kerana cintaNya..


Semoga mesej ini sampai dan terus disebarkan...

alitantawi

No comments: