Pages

Tuesday, 29 December 2009

Menara Minda #5: Penjejak Rambut

Mungkin kita tidak sedar bahawa segala apa yang kita makan dan minum sebenarnya terakam di dalam rambut kita. Justeru, ketahuilah bahawa dengan hanya bermodalkan sehelai rambut, saintis mampu menjejak tempat tinggal anda terdahulu! Seseorang penjenayah kini tidak mampu lagi berbohong mengenai jejak kelibat mereka sebelum ini kerana sains mampu menceritakannya melalui analisis bahan kimia tertentu di dalam rambut mereka.

Penemuan ini didedahkan oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti of Utah di Lake Salt City, Amerika Syarikat (laman web: Your Hair Knows Where You've Been. Prinsipnya ialah dengan menganalisis kandungan isotop berat Hidrogen (H) dan Oksigen (O) di dalam rambut yang bersumber daripada air paip.

Isotop merujuk kepada unsur kimia yang mempunyai nombor atom yang sama tetapi berbeza pada nombor jisim disebabkan perbezaan pada bilangan neutron. Contohnya, Karbon mempunyai 3 isotop berbeza iaitu karbon-12, karbon-13 dan karbon-14, yang mana nombor atom karbon=6; sama bagi semua isotop tetapi bilangan neutron=6 untuk karbon-12, neutron=7 untuk karbon-13 dan neutron=7 untuk karbon-14.

Air paip di AS mengandungi kandungan isotop berat H dan O yang berbeza-beza mengikut wilayah-wilayah. Kandungan isotop berat yang tinggi boleh didapati di negeri di negeri-negeri pesisir pantai terutamanya di Florida (negeri asal Leftenan Horratio Caine, ketua CSI Miami) dan Texas (wilayah kekayaan minyak keluarga Bush) berbanding kandungan isotop yang lebih rendah di negeri-negeri yang lebih ke utara AS.

Didapati penambahan kepekatan isotop-isotop H dan O disumbangkan oleh faktor air hujan yang lebih banyak didapati di negeri-negeri seperti Florida dan Texas.

Berasaskan perbezaan kepekatan isotop ini, kumpulan penyelidik ini telah berjaya melakar peta petunjuk isotop H dan O mengikut negeri-negeri di AS. Negeri-negeri dengan warna terang (jingga) menandakan kandungan isotop yang tinggi di dalam air paip, diikuti dengan negeri-negeri berlatar warna kurang gelap (biru).



Polis AS di antara pihak yang paling mendapat manfaat daripada penemuan ini. Detektif Todd Park, pegawai di Lake Salt City lantas menggunapakai hasil penemuan ini dalam usahanya menyelesaikan satu kes jenayah terperam yang melibatkan kematian seorang wanita di negeri Utah. Kekurangan maklumat mengenai mangsa pada ketika itu menyukarkan perjalanan siasatan polis kerana keadaan mangsa yang cuma tinggal cebisan-cebisan tubuh.

Kata Detektif Park ‘ hasil penemuan penyelidik rambut ini mengecilkan skop siasatan kami kepada negeri-negeri tertentu sahaja ’ iaitu merujuk kepada negeri-negeri berkemungkinan mangsa telah pergi sesuai dengan kandungan isotop-isotop di dalam rambutnya.

Sementara itu, selepas ini, Detektif Lilly Rush dalam siri ‘Cold Case’ boleh menarik nafas lega kerana beliau tidak lagi terlalu bergantung kepada cara siasatan temu ramah saksi-saksi semata-mata dalam usahanya menyelesaikan kes-kes terperam. Mungkin beliau mahu mengaplikasikan teknik analisis isotop rambut ini bagi mempercepatkan kerjanya menangkap penjenayah-penjenayah lampau. Jadi, kepada penjenayah-penjenayah di AS sana, sama ada anda mengaku kesalahan anda atau bertaubat segera kerana Detektif Lilly telah menemui satu lagi teknik forensik yang berkesan. Lambat laun akan tertangkap jua!


Nota:

1. Manakala Detektif Todd Park merupakan anggota polis sebenar di Lake Salt City, Utah.

2. Detektif Lilly Rush dalam siri ‘Cold Case’ ialah watak seorang penyiasat kes-kes jenayah terperam dengan menggunakan kaedah soal siasat dan temu ramah retrospektif dengan saksi-saksi kes jenayah lampau dan berjaya menyelesaikan semua tugasan dengan kaedah ini. Siri ini ditayangkan melalui saluran CBS AS sejak tahun 2003.

Thursday, 24 December 2009

CSI #5 - Belajar Untuk Diam


Oleh : Adlan Abd. Aziz

Sudah lama kita bertemu dengan hadith ini, tetapi mungkin kita tidak merenungnya dalam-dalam?

Sabda Rasulullah SAW:

وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

Maksudnya:
Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka berkatalah yang baik atau dia perlu diam

[Hadith riwayat al-Bukhari-no.6018, dan Muslim-no.182]

Kita sering belajar untuk berkomunikasi sejak kecil lagi. Bahkan di sekolah kita diajar agar berani bercakap, bertanya soalan, memberikan pandangan. Bila melangkah ke pusat pengajian yang lebih tinggi (bangunannya), kita diajar untuk lebih berani, bukan setakat berani menyuarakan pandangan, malah berani untuk 'mematikan' pandangan orang lain - sama ada kita benar atau tidak, itu kembali kepada niat (?).

Saya setuju tetapi tidak sepenuhnya. Kerana terkadang 'diam' itu juga merupakan satu bentuk 'komunikasi'. Ingat lagu Ronan Keating?

BERKATALAH YANG 'BAIK'

Jangan anggap kata-kata'baik' hanyalah kata-kata bersifat keagamaan. 'Baik' di sini lebih umum dan meliputi segala perkara yang tidak dilarang oleh agama. Bahkan termasuk perkara yang baik ialah senda gurau yang boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan dan persahabatan, perbincangan isu-isu keduniaan yang positif, teguran, ucapan terima kasih, harapan, pujukan, nyanyian, apa sahaja yang bertemakan 'kebaikan' dan 'positif'.

KAITAN KATA-KATA DENGAN KEIMANAN

Ramai tidak terlintas di hatinya bahawa apa yang diucapkan boleh mempengaruhi kekuatan atau kelemahan iman. Mungkin lebih ramai yang memandang bahawa hanya ibadat khusus seperti solat, bacaan Al-Quran, puasa dan zikir sahaja yang dikaitkan dengan keimanan. Pasti ada yang ragu-ragu jika saya katakan 'berborak dengan kawan di kedai kopi' atau 'bermain futsal' juga boleh menambahkan iman.

Ingatlah, kata-kata yang 'positif' walau bagaimana bentuknya akan menjadi petanda dan penguat keimanan. Tugas kita ialah memastikan ianya baik dan tidak melanggar syariat.

ATAU LEBIH BAIK 'DIAM'

Inilah satu pesanan yang sepatutnya lebih kita hayati dan pelajari serta kuasai berbanding 'kemahiran bercakap'. 'Kemahiran untuk diam' juga perlu diajar kepada diri kita dan mereka yang berada di sekeliling.

Kadang-kadang terlalu banyak bercakap - tanpa disedari - lebih merugikan dan menjadi punca kepada banyak masalah. Oleh itu panduan Rasulullah SAW adalah jelas : Kalau nak bercakap, pastikan ia 'baik'. Tapi kalau ia tidak 'baik', lebih baik diam saja.

Banyak masalah timbul apabila manusia tahu bercakap tapi tak tahu di mana untuk diam. Banyak perbalahan berpanjangan apabila manusia inginkan orang lain diam dan dengar, tapi dia tidak pandai pula untuk dengar dan diam.

Ada orang yang hobinya membuat 'ulasan'. Habis semua isu nak diulas - isu yang dia tahu dan isu yang dia buat-buat tahu. Susah juga kan?

Saya yakin, kita pernah melalui keadaan di mana kita 'bersyukur' kerana kita 'diam'....

Tuesday, 22 December 2009

Bersama Syeikh Yusuf al-Qaradawi


Oleh: Mohd Syauqi Md Zahir Al-Kulimi

Pada hari Sabtu, tanggal 19hb Disember 2009, bertempat di Putrajaya International Convention Centre (PICC), telah berlangsung Muhadhorah Perdana yang disampaikan oleh Fadhilatul Syeikh Al-‘Allamah Prof Dr Yusuf Abdullah Ali Al-Qardawi bertajuk Fiqhul Jihad. Sehari sebelum itu Fadhilatul Syeikh telah dianugerahkan tokoh Ma’al Hijrah 1431 oleh kerajaan Malaysia di atas sumbangan beliau dalam bidang ilmu dan dakwah Islam.

Pemudaiman.blogspot telah berkesempatan untuk menghadiri syarahan perdana yang julung kali diadakan di Malaysia. Kali terakhir beliau datang ke Malaysia ialah pada tahun 90-an. Justeru, adalah satu kerugian jika kehadiran beliau ke Malaysia tidak dimanafaat sepenuhnya oleh masyarakat Islam di Malaysia. Umurnya yang telah lanjut mungkin akan membataskan lagi kehadiran beliau ke sini di masa akan datang.

Dengan bertongkat, beliau berjalan masuk ke dewan plenary PICC tepat jam 9.30 pagi diiringi ramai VIP serta kerlipan flash kamera dari audien dalam dewan. Dewan plenary boleh dikatakan tiga perempat penuh dengan audien yang kebanyakkannya pada pemerhatian pemudaiman adalah dari kalangan para ustaz timur tengah dan pelajar pengajian Islam dari university dan kolej sekitar lembah klang. Ada juga yang datang membawa bersama anak-anak kecil yang masih menyusu untuk sama-sama mendengar syarahan. Agak berbeza dengan kalangan audien semasa kehadiran Prof Tariq Ramadan (cucu Al-Syahid Hasan al-Banna rahimahullah) di Suruhanjaya Sekuriti pada 12 dan 13 Disember sebelum itu yang ramainya bukan dari kalangan ustaz timur tengah atau pelajar pengajian Islam. Kebanyakannya golongan professional.



Fadhilatul Syeikh memulakan syarahan beliau dengan membahagikan orang Islam kepada 3 kelompok fahaman mengenai konsep jihad:

(1)Kelompok Ekstremis: Mereka adalah golongan yang menghalalkan darah manusia untuk menegakkan Islam. Sanggup membunuh kononnya atas nama Islam, sedangkan apa yang mereka lakukan tiada asas dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Bagi mereka seluruh negara kuffar adalah musuh Islam yang perlu diperangi.

(2) Kelompok Bebas: Mereka adalah golongan yang menutup pintu jihad. Bagi mereka tiada istilah jihad memerangi kuffar yang menentang Islam. Yang ada hanya jihad dalaman. Contoh jelas ialah kumpulan Ahmadiyah al-Qadyani yang menerima imperialisme barat ke atas negara Islam.

(3) Kelompok Wasatan (Moderate): Inilah golongan yang dikehendaki oleh Al-Quran dan Sunnah. Dan beliau menerangkan lagi mengenai golongan ini dengan menyebut bahawa terdapat 13 bentuk jihad dalam Islam antaranya:

a) Jihad Al-Nafs: Menurut beliau jihad ini merupakan martabat jihad yang tertinggi. Ia melibatkan kesungguhan seseorang dalam mencari ilmu, jihad mengamalkan ilmu yang dipelajari, jihad menyampaikan dan menyebarkan ilmu kepada orang lain dan jihad sabar dalam keilmuan itu sendiri.

b) Jihad Al-Syaitan: Jihad melawan syaitan, musuh nombor satu manusia yang menggunakan dua senjata untuk menyesatkan manusia iaitu syahwat dan syubhat. Jihad melawan syahwat ialah jihad sabar dan jihad melawan syubhat ialah jihad ilmu dan keyakinan.

c) Jihad Fil Mujtama’: Jihad dalam masyarakat yang melibatkan kerja al-amr bil makruf wa al-nahyu ‘anil munkar, jihad terhadap kezaliman, kefasikan, kejahatan yang berleluasa dalam masyarakat. Berdasarkan hadith riwayat Muslim yang bermaksud: “Barangsiapa melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangan (kekuasaan/ al-quwwah), jika tidak mampu maka dengan lidah (nasihat), jika tidak mampu juga maka dengan hati (kebencian/ al-kurhu), itulah selemah-lemah iman”

d) Jihad Al-Kuffar Wal Munafiqin: Ini merupakan jihad yang berterusan sehingga hari kiamat. Berjihad terhadap mereka adalah dengan menggunakan kekuasaan, nasihat, hati dan harta kebendaan.



Seterusnya, Fadhilatul Syeikh menerangkan pendirian Islam dalam hal jihad perang ialah untuk mempertahankan agama, nyawa, aqal, kehormatan, dan harta. Bukan untuk melampaui batas dan menzalimi orang lain. Selama 13 tahun Rasulullah SAW dan para sahabat berjihad di Mekah tanpa mengangkat pedang. Jihad yang dilaksanakan Rasulullah SAW dan para sahabat ialah jihad dengan bersabar dan tetap pendirian ketika diuji Allah SWT dengan celaan, cacian, kezaliman penduduk kafir Quraisy sehingga syahidnya Sumayyah yang merupakan perempuan pertama yang syahid dalam Islam (jihad al-sabr wa al-sabat ‘ala al-ibtila’). Namun selepas hijrah, Rasulullah SAW dan para sahabat diizinkan Allah SWT untuk mengangkat pedang berjihad mempertahankan kebebasan beragama dan kehormatan diri. Maka sepanjang 10 tahun di Madinah, jihad perang telah berterusan. Namun ini bukan menunjukan Islam disebarkan dengan mata pedang seperti dakwaan para orientalis. Sebab menurut Fadhilatul Syeikh, Rasulullah SAW tidak pernah memulakan perang. Sekiranya musuh menghulurkan salam perdamaian, maka Rasulullah SAW menerimanya dengan hati yang terbuka. Inilah konsep jihad dalam Islam.

Setiap butir isi syarahan beliau disandarkan kepada ayat-ayat Al-Quran, hadith-hadith nabawiyah, kisah-kisah para sahabat dan tabi’in. Semuanya dalam kepala. Amat hebat! Walaupun beliau memberi syarahan dalam posisi duduk namun aura yang ada pada beliau dengan suara yang jelas dan kuat membuatkan audien sentiasa menumpukan perhatian kepada apa yang disampaikan. Tidak perlu kepada unsur humor atau cerita lawak jenaka yang selalu para ustaz di sini gunakan untuk menarik perhatian audien. Cukup dengan isi syarahannya yang padat dan mudah difahami untuk memukau audien yang kesejukan dalam dewan tersebut. Setiap dari mereka melahirkan rasa lebih dari puas hati mendengar syarahan beliau. Cuma mereka terkilan apabila tiada sesi soal jawab (Q&A session) selepas syarahan tersebut. Mungkin pihak penganjur mempunyai sebab tersendiri untuk meniadakan sesi tersebut.

Apabila Fadhilatul Syeikh hendak meninggalkan majlis maka para audien menyerbu beliau untuk bersalaman dan bergambar dengan beliau. Dalam keadaan bersesak-sesak, dia masih mampu bersalaman sekadar termampu dengan audien walaupun kesihatan beliau tidak mengizinkan beliau untuk berdiri terlalu lama.

Alhamdulillah wakil Pemudaiman berjaya untuk bersalaman dengan Fadhilatul Syeikh setelah sesi jamuan makan di luar ruang makan VIP ketika beliau beransur untuk pulang. Sesi bersalaman itu berlangsung dengan penuh kesenangan dan kesempurnaan. Cuma keadaan tidak mengizinkan pemudaiman untuk bergambar dan bercakap ‘in person’ dengan beliau. “InsyaAllah, maybe next time” kata hati ini.
Sesungguhnya beliau merupakan ulama Islam yang sejati yang tidak mengenal erti sombong dan letih dalam menyampaikan ilmunya. Semoga Allah SWT sentiasa merahmati beliau dan memberi umur yang panjang kepada beliau agar ummat Islam seluruh dunia dapat mengambil manafaat dari ilmu yang ada padanya. Amin..

Monday, 21 December 2009

Bayt Muslim # 5 - Kenapa Bertengkar?


Oleh: Ahmad Afzainizam Mokhtar

Kita selalu kata kita sayang pasangan kita, kita mencintai pasangan kita sepenuh jiwa, tak kira ribut taufan, lautan api, onak duri kita kita harungi bersama. Tapi hakikatnya setiap pasangan selalu bergaduh, bertengkar, saling salah menyalahi hampir setiap hari. Kadang-kadang kita sering bercanggah pendapat tentang hal yang sangat remeh yang boleh diselesaikan jika kita boleh bertolak ansur. Masalahnya masing-masing nak menang dan nak mempertahankan ego masing-masing. Di sini kita akan mempersoalkan pasangan kita, mana janji-janji manismu? Kata nak hidup semati bersama, nak mengharungi suka duka bersama? Semua hilang dalam sekelip mata hanya kerana hal-hal yang kecil.

Yang lebih parah lagi sampai nak bercerai-berai. Katanya lebih baik runtuhkan masjid yang telah lama terbina daripada hidup menderita kerana sudah tidak sehaluan. Wahai insan janganlah kita terburu-buru membuat keputusan. Sebaiknya duduk sekejap dan bermuhasabahlah diri di mana silapnya. Mungkin kita belum mengenali pasangan kita walaupun sudah lama hidup bersama.

Masalah mungkin dapat diselesaikan jika kita kenal siapa LELAKI dan siapa PEREMPUAN. Itu saja? Nampak senang tapi susah nak buat. Tapi tak salah kalau kita cuba daripada kita berpisah atau bermasam muka.

Sebenarnya LELAKI dan PEREMPUAN adalah dua makhluk yang sangat berbeza. Perbezaannya bagaikan dua makhluk asing yang datang daripada planet yang berbeza. Tetapi disebabkan perbezaan inilah mereka boleh hidup bersama. Apa yang perlu kita buat ialah kenali dan fahami perbezaannya.

Makhluk yang bernama LELAKI ini ialah sejenis makhluk yang suka menyendiri bila ada masalah. Mereka lebih suka menyelesaikan masalah dalam kepala sendiri daripada meluahkan atau membincangkannya dengan orang lain terutamanya PEREMPUAN. Mereka seperti menyendiri di dalam sebuah gua yang gelap dan sunyi sambil memikirkan penyelesaian bagi masalah mereka. Kalau orang perempuan perasan, kadang-kadang LELAKI akan diam ketika memandu, baca surat khabar, menonton TV atau melayari internet daripada beramah mesra dengan isteri dan anak-anak.

Bila keadaan ini berlaku PEREMPUAN akan terasa hati, maka akan timbullah pelbagai persoalan dalam kepala, contohnya ’Aku ada buat silap apa-apa ke?’, ’Dah tak sayang aku lagi ke?’ Dan yang paling teruk ’Dia ada perempuan lain ke?’ Andaian-andaian inilah akan mencetuskan bibit pertengkaran kalau PEREMPUAN tak faham LELAKI. Oleh itu, berilah LELAKI masa untuk mereka menyelesaikan masalah mereka. Bila LELAKI diam, PEREMPUAN pun kena diam, bukan berleter. Sabarlah sekejap, mereka akan kembali kepada sedia kala bila masalah mereka dapat diselesaikan. LELAKI akan lebih menghargai PEREMPUAN jika mereka memahami.

Makhluk yang bernama PEREMPUAN pulak lebih suka meluahkan perasaan dan masalah yang mereka alami. Jika mereka diam, maka lebih stesslah jadinya. Sebab itulah ramai PEREMPUAN mengalami tekanan jiwa, ada yang meroyan, ada yang murung. Kalau kita perasan, mereka ini adalah yang jenis yang pendiam dan yang tak pandai nak meluahkan perasaan.

Bila PEREMPUAN meluahkan perasaan kepada LELAKI terutamanya suami di rumah, ramai LELAKI mengangapnya sebagai leteran. Ada LELAKI yang suka bertindak balas dengan apa yang dikatakan oleh PEREMPUAN kerana bagi LELAKI itu adalah serangan mental kepadanya. LELAKI akan cuba menyelesaikan segala permasalahan yang ditimbulkan oleh PEREMPUAN. Dari situlah tercetusnya pertengkaran. Contohnya

PEREMPUAN: Penatnya, semua benda saya kena buat kat office lagi kat rumah lagi!
LELAKI : Kalau susah-susah sangat tak payah kerja, duduk rumah jaga rumah, jaga anak.

PEREMPUAN tidak mengharapkan jawapan yang macam tu, marahnya akan bertambah apatah lagi leterannya. Hanya kerana jawapan itu macam-macam boleh jadi. Dan pergaduhan akan menjadi semakin parah. Syaitan akan bersorak kemenangan.

Apa yang PEREMPUAN harapkan ialah LELAKI mendengar sahaja. Tindakan yang paling baik ialah berilah dia pelukan atau ciuman kerana itu dapat meredakan gelora dihatinya. Kalau nak jawab, jawablah begini:
Kesiannya Sayang penat. Buatlah apa yang termampu, kerja rumah kita buat sama-sama ye! (sambil memeluknya).

Alangkah bahagianya PEREMPUAN jika suaminya bertindak begitu. Bertambah-tambahlah lagi kasih dan sayangnya kepada suami tercinta. Maka PEREMPUAN akan lebih bersedia berkhidmat untuk suaminya walaupun dalam keletihan yang amat sangat. Kan aman rumah tangga. Tidak ada siapa yang ’kalah atau menang’ tetapi ’menang dan menang’

Mulai pada saat ini, fahamilah pasangan anda dan bertindaklah dengan bijak. Memang susah nak mula tapi ingat kesannya amat mendalam. Kebahagiaan kita terletak ditangan kita sendiri.

Sumber rujukan: Men Are From Mars, Women Are From Venus, John Gray.

Tapah, Perak.

Thursday, 17 December 2009

Mutiara Wahyu #5 - Miskin Yang Dermawan


Oleh: Mohd Syauqi Md Zahir Al-Kulimi

Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Baqarah, 2:261-263, maksudnya: Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.

Ayat ini merupakan satu bentuk Targhib (motivasi) buat kita bersifat dermawan. Hakikatnya kita tidak dapat menafikan sifat bakhil dan kikir yang ada pada seorang insan. Firman Allah Ta’ala: Katakanlah (wahai muhammad): "jika kamu memiliki perbendaharaan rahmat Tuhanku pada ketika itu tentulah kamu akan berlaku bakhil kedekut kerana takut kehabisan; dan sememangnya manusia itu bertabiat bakhil kedekut". (Al-Isra’, 17:100). Justeru, kalau kita perhatikan dalam Al-Quran, banyak ayat yang mendidik manusia menjadi dermawan, pemurah dan suka memberi kepada yang susah dan dhaif. Ada yang dalam bentuk Targhib (motivasi) dan ada yang dalam bentuk Tarhib (ancaman). Sebab manusia perlu kepada berbagai metode untuk dididik membuat sesuatu. Umpama seorang ayah, kadang-kadang perlu guna ayat motivasi dan kadang-kadang perlu ayat laser. Kadang-kadang perlu belaian dan sentuhan manja. Kadang-kadang perlu rotan manja. Baru anak terdidik.

Ayat di atas menunjukkan, bersifat dermawan merupakan satu bentuk pelaburan (investment) yang tinggi dividennya, dijamin pulangannya oleh Allah Ta’ala, dan tidak akan rugi walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Mana ada satu skim pelaburan ciptaan manusia yang mampu memberi pulangan sehingga 700% kepada pemegang sahamnya! Hairan melihat sifat manusia yang jahil yang suka bertangguh dalam menjadi dermawan. Kononnya tak mampu sebab bergaji kecil, komitmen hutang banyak, anak bersekolah ramai, barang-barang naik harga, ekonomi meleset. Semuanya dijadikan alasan untuk tidak dermawan. Tidak kurang juga terdengar kata-kata seperti: “senangnya jadi orang kaya, mudah nak tolong orang yang susah”, “kalau aku kaya nanti, aku nak tolong orang miskin.”

Firman Allah Ta’ala: Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa;[134]Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (Ali-Imran, 3: 134-135).

Bersegeralah dalam menjadi dermawan. Masa kaya atau miskin, masa sihat atau sakit, masa muda atau tua, masa bujang atau berkeluarga. Kalau senang, kita menderma cara senang. Kalau miskin, mendermalah cara miskin. Bahkan, menderma masa susah adalah lebih mulia dari menderma ketika senang. Contohilah baginda Rasulullah SAW yang sifat dermawannya digambarkan umpama kecepatan angin yang berhembus, menunjukkan baginda amat bersegera dalam menderma dan semua sahabat baginda akan mendapat tempias angin kedemawanan baginda. Baginda amat malu jika gagal memenuhi permintaan seseorang yang miskin. Rasulullah SAW merupakan contoh terbaik seorang zuhud yang dermawan.

Dermawan tidak merugikan sesiapa pun. Orang yang pemurah adalah dekat dengan Allah, dekat dengan syurga, dekat dengan manusia, dan jauh daripada neraka. Sedangkan orang yang bakhil adalah jauh dari Allah, jauh dari syurga, jauh dari manusia, dan dekat dengan neraka".
Aduhai diri, betapa mulianya orang dermawan!

Pusat asasi UIAM

Thursday, 10 December 2009

Menara Minda #4 - Fenomena Tariq Ramadan

Pada tahun 2006, ketika saya membelek-belek majalah Time, pandangan saya tertarik melihat nama Profesor Tariq Ramadan yang tersenarai dalam Time 100 Most Influential Innovators Year 2006. Sejauh mana kredibiliti sang Profesor ini yang menempatkan dirinya di kalangan tokoh terkemuka dunia melalui majalah “heavyweight” Amerika Syarikat ini sesungguhnya menarik minat saya. Selalunya, media-media AS akan hanya meraikan sebarang “Muslim” yang sanggup mencerca Al Quran dan Rasulullah SAW seperti Salman Rushdie di UK dan Ayaan Hirsi Ali di Belanda. Walau bagaimana pun, lantaran kekangan akademik ketika itu, hasrat untuk menyelidik tuan punya nama ini terbantut begitu sahaja.



Itu peristiwa tiga tahun lepas. Perhatian saya terhadap Tariq Ramadan kembali bercambah apabila baru-baru ini dua buah institut penyelidikan antarabangsa mengangkat warga muslim Switzerland ini sebagai antara tokoh Islam paling berpengaruh di dunia. The Prince Alwaleed Bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding, School of Foreign Service, Georgetown University, AS telah meletakkan saudara kita ini ke dalam kategori “Honourable Mention” yang mana beliau:

“…is a leading European intellectual who is influential as a reformist Muslim academic and a prolific writer on Islam. He is an outspoken proponent for the development of a 'European Islam' and a distinct religious identity for Muslims
living in Europe.”

Majalah Foreign Policy pula menempatkan sang Profesor di tangga ke-49 dengan komentar mereka:

“for dedicating his life to proving that Europe and Islam are not incompatible.”

Profesor Tariq Ramadan ialah cucu kepada tokoh gerakan Islam Al-Ikhwan Al-Muslimun, As-Syahid Hassan Al-Banna. Bapa beliau, Said Ramadan berhijrah ke Switzerland selepas Al-Imam Al-Banna dibunuh pada tahun 1949 dan membuka Pusat Islam di bandar Geneva.

Tokoh muda ini bertubuh tinggi dan mempunyai rupa segak dengan iras-iras almarhum datuknya. Jambangnya dicukur rapi lagak seorang raja Arab. Begitupun, beliau lebih selesa mengenakan kemeja tanpa bertali leher bersalut “blazer” di luar. Tokoh-tokoh akademik dan pemikir di negara Barat memang biasa dilihat memakai busana seperti ini. Ketika ditanya mengenai identiti dirinya, Tariq berkata:

"In my memories, I'm Egyptian, in my citizenship, I'm Swiss, in my belief, I'm Muslim





Di bandar halamannya di Geneva, beliau seorang yang sangat dikenali seperti mana beliau dikenali Paris susulan perdebatannya dengan Presiden Perancis sekarang, Nicholas Sarkozy, yang ketika itu memegang jawatan Menteri Ehwal Dalaman Perancis. Peristiwa ini disiarkan menerusi televisyen dan disaksikan oleh berjuta-juta penonton.

Pengaruh cucu pengasas Al-Ikhwan Al-Muslimun ini jelas terasa ke seluruh dunia. Mungkin hari ini beliau berada di Switzerland, esoknya memberi ucapan kepada kelompok pemuda di Tunisia manakala lusanya terbang ke London memberi kuliah mengenai Islam di Universiti Oxford. Di Perancis, sekumpulan pemuda datang sejauh 200km semata-mata untuk mendengar ucapan sambil bergambar dan mengambil autograf Tariq!

Malang sekali, beliau ditegah daripada memasuki Amerika Syarikat semasa pentadbiran George “The Shoes” Bush apabila visanya telah dibatalkan kononnya sang professor terlibat dengan gerakan pengganas, suatu dakwaan yang sehingga kini tidak dapat dibuktikan. Lebih memalukan AS, wartawan terkemuka Perancis, Ian Hamel sendiri menyatakan sejauh penyiasatannya mengenai kemungkinan keterlibatan Tariq dengan Al-Ikhwan Al-Muslimun, beliau tidak menemukan sebarang bukti yang menyokong dakwaan AS itu!

Sehingga kini, Profesor Tariq merupakan tokoh intelek pemikir Islam yang paling banyak dikaji di dunia Barat. Sang Profesor mempunyai lebih daripada 20 buah buku di samping beratus-ratus lagi tulisan dan penampilan TV. Selain Sarkozy, beliau pernah berdebat dengan Sir Bernard Crick, tokoh falsafah daripada Universiti Cambridge dan Rupert Myers di UK. Tariq petah berhujah kerana beliau menguasai 3 bahasa (trilingual): Perancis, Arab dan Inggeris.

Penulis-penulis Barat telah menghasilkan beberapa buku mengenai Tariq, samada mengenai pemikirannya mahupun peribadinya. Di antara yang terkenal, iaitu buku Nina Zu Fürstenberg, wartawan Austria yang bertajuk “Who is Afraid of Tariq Ramadan” memperincikan Tariq dalam hal “how we in Europe deal with the challenge of integrating Islam in Europe."

Di sebalik karisma intelek dan peribadinya, idea-idea Tariq disorot penuh waspada lantaran beliau ialah cucu kepada Al-Imam Hassan Al-Banna, tokoh reformis Islam terulung. Dalam kes Tariq, pepatah Inggeris mungkin terpaksa diubah kepada“like father, like grandson”, si datuk dan cucu diletakkan di bawah pengawasan mikroskop Barat. Di Perancis, Carouline Fourest, pakar mengenai fundamentalis Islam telah membukukan “Brother Tariq: the Doublespeak of Tariq Ramadan”, dengan menyatakan bahawa Tariq,

“like his grandfather (Hasan al-Banna), promotes rigid fundamentalism and can accurately be classified as "a war leader."

Idea beliau yang paling menangkap perhatian ialah mengenai menjadikan Islam sebagai Agama di Eropah atau seperti ungkapan beliau "Dar As-Syahadah". Para sekularis tentu sekali cuak dengan idea Islamisasi ini kerana ia suatu ancaman terhadap ideologi sekular mereka. Lebih membimbangkan, idea ini disokong oleh faktor pertumbuhan penduduk Islam di benua itu amat pesat. Konsep “European Muslim” ini termuat di dalam bukunya “To Be a European Muslim".



Buku terbaru Profesor, “What I Believe” sudah berada di pasaran sejak September tahun ini. Di dalam karya terbaru ini, beliau menjelaskan dalam bahasa lebih mudah kepada para pemerhatinya akan pendirian dan idea-ideanya selama ini yang disalah tanggap terutama oleh Barat. Tariq menulis daripada dhamir hatinya, menyedari bahawa idea-ideanya ditatap dan ditelaah oleh pembaca Muslim dan bukan Muslim. Ajakan beliau kepada saudara-saudara Muslimnya yang tinggal di Barat diperteguhkan lagi di dalam buku ini, yang mana mereka harus berusaha untuk menyerap masuk ke dalam masyarakat Barat secara proaktif. Dalam pada yang sama, penduduk Barat diseru agar menerima dan meraikan warga Muslim sama seperti penerimaan mereka terhadap bangsa mereka sendiri.

Hujung minggu ini, saudara Tariq akan berada di ibu negara kita dalam rangka jelajahnya ke seluruh dunia dan memenuhi jemputan oleh “Islamic Renaissance Front” dan “Islamic Book Trust”. Setelah hanya berkenalan dengannya melalui majalah dan di alam maya, kini masanya saya dan rakan-rakan untuk pergi bertemu dengan sang Profesor, mendengar ucapannya dan mungkin bergambar dan meminta autografnya. Ini peluang yang amat jarang timbul bagi kami di Pemuda Iman. Semoga Allah mempermudah bagi kami dan beliau dalam gerak kerjanya menyampaikan risalah Islam.



Ahmad Faiz Abdul Latip
Serdang.

Monday, 7 December 2009

Tinta Musafir # 2 - Keindahan Islam



Oleh: Noor Asmin bt. Mohamad Khassim

Jika kita sering mencari dan melihat kelemahan serta kekurangan dalam kehidupan seharian kita, maka kekurangan dan kelemahanlah yang akan kita temui. Jika kita mengajar diri mencari keindahan, kecantikan, kebenaran dan segala yang indah, Insya Allah itulah yang akan kita kecapi. Segala yang negatif, lemah dan kurang tak akan menjadi penting di mata dan di hati kita. Konsep ini perlu dalam kita melayari kehidupan seharian, ketika kita berkomunikasi, dalam kehidupan berumah tangga, ketika berurusan dengan insan-insan lain di sekeliling kita dan yang paling penting ketika kita menghadapi ujian-ujian daripada Allah SWT. Lihatlah semua ini dari sudut yang positif agar kita akan lebih bahagia dan menjadi seorang yang redha.

Tinta Musafir kali ini akan membicarakan bagaimana segolongan masyarakat ‘orang putih’ atau ‘English people’ melihat dan memandang kita bangsa asing yang berada di negara mereka ditambah pula dengan pemakaian kita yang menunjukkan kita adalah penganut agama suci agama Islam. Ini adalah pandangan dari kaca mata dan hati saya seorang. Catatan ini bukanlah merupakan satu kajian terperinci yang telah saya lakukan untuk dibentangkan di sini. Pandangan ini mungkin berbeza dari kaca mata dan hati orang lain berdasarkan ‘worldview’ masing-masing. Ini hanyalah beberapa pengalaman peribadi yang saya alami semenjak dua minggu lebih berada di hospital.

Berada di Leicester General Hospital (LGH) banyak memberi saya pengalaman baru, berjumpa dan berkenalan dengan ramai kawan baru dan juga menyelami cerita-cerita kehidupan yang tak pernah berpenghujung. Setiap ibu atau bakal ibu yang di tempatkan di Maternity Wad ini mempunyai kisah dan cerita masing-masing. Pelbagai fiil manusia dari pebagai warna kulit dapat kita lihat dan cernakan di dalam fikiran untuk dijadikan pedoman hidup.

Di sini juga kita dapat melihat kebesaran Allah SWT menciptakan makhluk yang satu ini iaitu manusia dengan pelbagai rupa bentuk fizikal. Apatah lagi hati. Saya sempat mengenali dan menyelami hati beberapa pesakit ‘kulit putih’ atau ‘mat saleh’ atau boleh dikatakan bakal ibu yang berada di hospital ini. Boleh dikatakan mereka ini tidak akan menegur atau senyum kepada saya jika bukan saya yang terlebih memulakan langkah itu. Iaitu menguntumkan sebuah senyuman dan menegur serta beramah dengan mereka.

Lain pula dengan para midwives (bidan/jururawat bagi unit maternity), doktor, tukang cuci, tukang hidang makanan dan sukarelawati yang bertugas di wad ini. Mereka mungkin dilatih untuk menjadi mesra pesakit hinggakan tidak pernah lagi sejak dimasukkan ke sini lebih 2 minggu lalu saya menemui walau seorang petugas di wad ini yang melayan dan menegur saya dengan wajah yang bengis, sombong, apatah lagi bercakap kasar. Semua mereka akan tersenyum serta menggunakan kata-kata yang manis dan memanggil pesakit dengan panggilan mesra seperti ‘darling, sweetheart, love, honey dan sebagainya’ agar kita rasa selesa dan rasa disayangi di sini.

Berbalik kepada wanita-wanita yang saya temui dan sempat berbicara di kala bersarapan bersama. Pada mulanya cerita kami berkisarkan kisah masing-masing yang dimasukkan ke wad ini. Lama-kelamaan berlarutan kepada cerita keluarga sehinggalah saya bertanya tentang pandangan mereka terhadap kita sebagai orang asing beragama Islam di negara mereka. Apa pandangan mereka tentang wanita Muslim yang bertudung dan sebagainya.

Michelle, seorang ibu beranak dua mengatakan yang dia memang pada mulanya tidak berani mendekati orang asing yang beragama Islam kerana mereka ini selalu dikatakan ganas. Tetapi dia kini dia mempunyai beberapa kawan bangsa asing yang beragama Islam dan dia amat selesa dengan mereka. Mereka begitu baik dan selalu membantu. Saya memberitahunya yang semua agama mengajar penganutnya menjadi manusia yang baik dan menjauhi keganasan. Begitu juga agama Islam. Jika benar keganasan itu dilakukan oleh umat Islam, maka merekalah yang bersalah, bukan ajaran agama Islam yang mengajar mereka begitu. Dia mengangguk kepalanya tanda setuju dan kami menjadi kawan baik hingga ke hari ini kerana dia juga mungkin akan lama di wad ini dengan masalah ‘Placenta Previa’nya bagi kandungan ketiganya ini.

Louise, seorang lagi kawan sebilik yang mengalami masalah tekanan darah tinggi semasa mengandung ini begitu ramah selepas saya juga yang mula menegur dan bertanya khabarnya. Dia sangat mesra dan murah meluahkan perasaannya. Dia juga sudah mempunyai 2 anak lelaki dan bakal melahirkan hero ke-3. Dia secara jujur mengatakan yang dia risau untuk bertegur sapa dengan mereka yang bertudung dan lebih tepat lagi mereka yang beragama Islam kerana mereka kelihatan begitu tertutup dan tidak mesra. Dia mengaku yang dia selesa bercakap dan bercerita dengan saya. Saya memberitahunya, ajaran agama Islam tidak sesekali membezakan manusia sama ada bangsa, warna kulit ataupun status kehidupan setiap orang. Yang paling penting dan membezakan setiap manusia adalah hati. Ajaran agama Islam mengajar umatnya sentiasa berbaik dengan siapa sahaja tanpa mengira agama yang orang lain anuti. Ibu muda itu mengangguk paham. Dia pulang ke rumah dua hari yang lalu dan tak lupa menjenguk saya di sebalik langsir dan mengucapkan selamat kepada saya sebelum dia pulang bersama suaminya.

Saya juga sempat berbual dengan seorang midwife yang juga berkulit putih yang kelihatan berminat bertanya tentang Islam. Semoga dengan sedikit penerangan ringkas tentang keindahan Islam kepada beberapa ‘orang putih’ di wad ini yang sering bersangka buruk kepada orang Islam akan dapat mengubah tanggapan negatif mereka itu terhadap umat Islam selepas ini.

Tetapi satu perkara yang perlu kita sematkan di hati, kita sebagai penganut agama mulia inilah yang seharusnya menunjukkan teladan dan juga bersangka baik dengan siapa sahaja terutama kaum atau bangsa serta penganut agama yang lain dari kita. Berakhlaklah seperti yang di didik oleh Nabi kita Muhammad S.A.W. sehinggakan separuh dunia dapat diIslamkan suatu ketika dulu. Jika dengan sering bersangka buruk kepada orang lain, maka buruklah akibat yang akan kita terima. Tetapi jika kita menyemai sikap bersangka baik selalu, Insya Allah, yang baiklah yang akan selalu kita terima meskipun bukanlah sentiasa. Tunjuklah kepada dunia yang Islam adalah sebuah agama yang cantik dan amat menghargai kecantikan dan keindahan. Berlemah lembut dalam berbicara dan memaniskan muka ketika bertegur sapa sesapa manusia adalah di antara kecantikan yang amat dianjurkan Islam. Biarlah keindahan Islam itu dilihat dan dapat memikat penganut agama lain melalui nilai-nilai murni dan baik yang diamalkan penganutnya dalam kehidupan seharian kita. Itu juga merupakan satu usaha dakwah kecil kita untuk agama Islam yang kita cintai.

Untuk renungan bersama agar kita sentiasa bersangka baik sesama insan. Syeikh Abdul Kadir Jailani memberikan beberapa tips untuk kita amalkan:

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
“Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku.”

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
“Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku.”

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
“Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku.”

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
“Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.”

Wallahua’lam.


Leicester, United Kingdom

Friday, 4 December 2009

Mutiara Wahyu #4 - Demi Masa...



Oleh : Mohd Syauqi Md Zahir Al-Kulimi

Firman Allah Ta’ala: Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran. (surah al-‘asr: 1-3)

Surah al-‘Asr ini adalah surah makkiyyah yang merupakan antara surah terpendek dalam Al-Quran. Cukup sinonim dengan masyarakat Islam yang selalu mengamalkan bacaan surah Al-‘Asr selepas selesai sesuatu majlis. Hakikatnya surah ini bukan sekadar untuk amalan ritual sahaja. Sebab terdapat tafsiran yang cukup mendalam, menyentuh hakikat kehidupan seseorang insan. Imam Syafie pernah berkata: Jika manusia memahami dengan mendalam surah ini maka cukuplah bagi hidupnya dengan surah ini sahaja. Bahkan kedudukan surah ini yang terletak di antara surah al-Takathur dan al-Humazah menguatkan lagi kefahaman kita dengan hakikat hidup seorang insan yang secara fitrahnya bermegah dengan kemewahan harta (al-takathur), terikat hidupnya dengan masa (al-asr) dan suka mencela dan mengumpat (al-humazah).

1) Demi masa:

Allah SWT bersumpah dengan makhluknya iaitu masa bagi menunjukkan kepada manusia bahawa Allah ta’ala berkuasa mencipta masa, kepentingan dan manfaat masa dalam hidup manusia untuk diambil iktibar. Hanya Allah swt sahaja yang boleh besumpah dengan makhlukNya sendiri sebab Dia Penciptanya. Manusia diharamkan untuk bersumpah dengan nama makhlukNya kerana merupakan perbuatan syirik dalam Islam.
Setiap yang hilang dapat dikembalikan kecuali masa. Bila masa hilang, mustahil bagi manusia untuk mengembalikanya semula. Jika kita renung dalam diri kita, umur kita adalah masa yang telah kita lalui. Dan kita dapati ianya amat cepat berlalu. Walaupun kita sudah hidup 32 tahun namun segala peristiwa yang terjadi di masa lampau seolah-olah baru kelmarin sahaja berlaku. Dulu masih budak sekarang dah bapak budak, dulu bujang sekarang berkeluarga, dulu pelajar sekarang pensyarah, dulu bermotor sekarang berkereta. Cepatnya masa berlalu. Benarlah firman Allah ta’ala: Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia (yunus: 45). Ayat ini merupakan tamparan bagi insan yang khayal hidup di dunia yang fana dan lupa akhirat yang kekal abadi.

2) Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian:

Sebab itulah manusia senantiasa dalam kerugian, rugi bagi yang kufur dengan Allah Ta’ala, rugi bagi yang kurang amalnya, rugi bagi yang salah keutamaan dalam hidupnya sebab masa berlalu tidak akan kembali. Allah menggambarkan betapa ruginya mereka yang terlampau asyik dengan keduniaan. Firman Allah Ta’ala: Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, mereka berkata; "Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!" Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu. Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? ( al-An’am:31-32). Betapa insan mudah tertipu dengan dunia sehingga terlupa masa terus berjalan meninggalkan kita. Sama seperti kita tertipu dengan penglihatan kita, tatkala kita duduk dalam keretapi, dilihat diluar tingkap semua benda seolah bergerak dengan pantas, sedangkan diri sendiri tak bergerak. Hakikatnya, masa terus berjalan membawa manusia kembali kepadaNya.

3) Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Syeikh Muhammad Al-Ghazali menyebut bahawa semua empat elemen tersebut akan menyelamatkan manusia dari menjadi rugi dalam hidupnya. Orang yang beriman disini bukan sekadar mempercayai semua enam rukun iman sahaja tetapi ia perlu datang dengan pakejnya sekali iaitu beramal soleh. Amal soleh ialah segala amal perbuatan dan percakapan yang baik, bersumberkan Al-Quran dan Sunnah baginda SAW yang dilaksanakan semata-mata kerana mengharapkan ridha Allah dan ganjaranNya tanpa melupakan segala suruhan wajibNya seperti solat fardhu. Imam al-Alusi dalam tafsirnya Ruhul Ma’ani menyebut bahawa beriman dan beramal soleh ialah tugasnya sebagai individu muslim untuk kebaikan dirinya sahaja. Berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran pula menerangkan tanggungjawab seorang muslim terhadap orang lain iaitu saling nasihat menasihati. Maksudnya orang yang tidak rugi ialah mereka yang bukan sahaja mementingkan keselamatan dirinya diakhirat, bahkan mengambil berat dengan keselamatan orang lain di hari akhirat nanti. Justeru, persoalannya sekarang, apa yang kita telah buat untuk kerja dakwah (mengajak, berpesan dan menasihati orang kepada kebenaran dan kesabaran)?

Kebenaran ialah Al-Quran dan segala ajaran di dalamnya sepertimana firman Allah Ta’ala: Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya.(Al-Zumar:2). Ibn Mas’ud menyebut bahawa antara pesanan kebenaran dalam Al-Quran ialah firman Allah Ta’ala dalam surah Al-An’am: 151-153: Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya. "Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang baik (untuk mengawal dan mengembangkannya), sehingga ia baligh (dewasa, serta layak mengurus hartanya dengan sendiri); dan sempurnakanlah segala sukatan dan timbangan dengan adil". - Kami tidak memberatkan seseorang dengan kewajipan melainkan sekadar kesanggupannya - "dan apabila kamu mengatakan sesuatu (semasa membuat apa-apa keterangan) maka hendaklah kamu berlaku adil, sekalipun orang itu ada hubungan kerabat (dengan kamu); dan perjanjian (perintah-perintah) Allah hendaklah kamu sempurnakan. Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu beringat (mematuhiNya)".Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.

Kesabaran pula ialah keupayaan kita untuk sabar dalam mematuhi segala pesanan Al-Quran kepada kita, kesabaran dalam melaksanakan ketaatan dan kesabaran meninggalkan larangan. Bukan mudah untuk kita sabar dan istiqamah dalam melaksanakan apa yang dipesan. Kesabaran memerlukan keazaman yang jitu. Sifat manusia itu sendiri kurang sabar dalam segala situasi. Hendak mendidik sifat sabar memerlukan mujahadah yang tinggi. Seorang sahabat Rasulullah pernah bertanya baginda: Ya rasulullah! Berilah wasiat kepada ku, jangan terlampau banyak takut aku terlupa. Baginda menjawab: jangan marah (Hr: Malik). Dalam hadith lain riwayat Ibn Mas’ud baginda pernah bersabda: Siapakah dikalangan kamu yang paling kuat berlawan (menang)? Sahabat menjawab: yang tak mungkin dikalahkan orang lain. Baginda menjawab: bukan, melainkan orang yang dapat menguasai dirinya ketika marah [Hr: Muslim] Sebab itulah jika seorang muslim berjaya maka diisytihar bahawa dia telah mendapat keuntungan.

Dalam hal ini kita perlu kepada sahabat-sahabat yang soleh yang mampu menolong kita dalam kerja nasihat menasihati, berpesan-pesan dengan kebaikan dan kesabaran. Syeikh Muhammad al-Ghazali berkata bahawa surah ini menjadi motto, sumpah taat setia dan persaudaraan dikalangan para sahabat sehingga diriwayatkan bahawa para sahabat baginda akan membaca surah ini setiap kali sebelum bersalam untuk bersurai selepas suatu perjumpaan. Seolah-olah untuk mengingatkan kita akan tugas kita sebagai seorang muslim yang bukan sahaja mendahulukan diri sendiri namun mementingkan juga kebaikan untuk orang lain. Inilah semangat saling nasihat menasihati.

1 Islam, Akhirat Di Dahulukan, Pencapaian Di Akhirat Di Utamakan

Pusat Asasi Uiam
1908 pm


Wednesday, 2 December 2009

Menara Minda #3 - Pengurus Satu Minit


Maksud Firman Allah Subhanahu wa Taala:



(1)Demi Masa (2) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
(3) Kecuali orang-orang yang beriman dan melakukan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya (menjalankan) kebenaran dan nasihat-menasihati supaya sabar (tabah menghadapi kesulitan) (Surah Al-Asr)

The One Minute Manager boleh dibahagikan kepada tiga kunci: The One Minute Goals, The One Minute Praisings dan The One Minute Reprimand. Ketiga-tiga kunci ini mencadangkan kepada seseorang pemimpin atau pengurus teknik-teknik praktikal dalam mengendalikan pekerja atau orang bawahan secara berkesan. Yang menarik mengenai teknik ini ialah konsep penggunaan masa yang minimum dalam bekerja dan mewujudkan suasana kerja yang baik.

Kunci Pertama: The One Minute Goals

The One Minute Goals atau Matlamat Satu Minit sangat berguna dalam situasi mesyuarat di antara pemimpin atau pengurus dengan pekerja-pekerjanya. Resepinya ialah mengenalpasti matlamat yang ingin dicapai pada hari tersebut, ditulis dalam bentuk pernyataan lalu diagih-agihkan supaya ia dapat dinilai semasa ke semasa. Pemimpin yang baik akan menyudahkan mesyuaratnya dalam tempoh secepat yang mungkin sesudah hasrat matlamat dan selok belok tanggungjawab difahami oleh setiap ahli mesyuarat.

Matlamat yang profesional ialah matlamat yang jelas, ringkas dan ditulis untuk dirujuk dan bukannya ucapan berjela-jela yang tenggelam dalam tempias air liur tanpa dicatat!

Kunci Kedua: The One Minute Praisings

Seterusnya, The One Minute Praisings atau Pujian Satu Minit wajar dijadikan alat motivasi seorang pemimpin dalam membangkitkan ghairah bekerja para pekerjanya. Jika pemimpin melihat pekerja melakukan kerja dengan baik, berilah pujian serta merta. Nyatakan secara spesifik apa yang telah melayakkan dia dipuji. Namun, pujian haruslah profesional, tidak berlebih-lebihan dan ringkas, sesuai dengan namanya, The One Minute Praisings.

Jangan diremehkan pujian ringkas kerana jika kena pada waktunya dan disulami keikhlasan boleh membangkitkan potensi tidak terbatas dalam diri seseorang!


Kunci Ketiga: The One Minute Reprimand

Saya memilih kata “menegur” sebagai terjemahan kepada kata “reprimand” dalam konteks tajuk di atas. Amalan memuji perlu diimbangi oleh perbuatan menegur jika terdapat kesalahan oleh pekerja supaya MATLAMAT (goals) dan PUJIAN (praisings) terdahulu tidak rosak dan makan diri.

Teguran perlu dibuat serta merta dan secara profesional dan spesifik, semacam kunci kedua tadi. Selesai teguran, berjabatlah tangan dan nyatakan kepada pekerja tersebut sejauh mana kepentingannya terhadap kejayaan matlamat organisasi tersebut.

Kunci ketiga ini mengandungi dua aspek berkembar yang sama penting: MENEGUR dan MEMPERTEGUH. Jika anda hanya menegur tanpa memperteguh emosi pekerja tersebut, anda mungkin akan tidak digemari oleh ramai individu manakala motivasi para pekerja makin merosot lantaran tiada susulan bagi teguran anda.

Rahsia The One Minute Manager ini termuat di dalam ulasan buku The One Minute Manager oleh Kenneth Blanchard dan Spencer Johnson. Amazon.com: The One Minute Manager (9780425098479): Ph.D. Kenneth Blanchard, M.D. Spencer Johnson: Books

Mesej di dalam buku ini jelas, ringkas dan sesuai diamalkan bagi mereka yang ingin mengasah bakat kepimpinan dan pengurusan. Ia sesuai dibaca bagi golongan pentadbir sekolah dan institusi pengajian, pemimpin belia dan masyarakat dan ahli-ahli politik yang ingin mencapai matlamat bagi organisasi mereka terutama bagi mereka yang dilanda masalah suka bermesyuarat berjam-jam.

Sesungguhnya, nilai masa terlalu mahal untuk dibazirkan dengan ucapan berjela-jela berbanding masa untuk bekerja.

Ahmad Faiz Abdul Latip
Kajang



Sunday, 29 November 2009

CSI #4 - 'Tanah' Jenis Apakah Kita?



Oleh: Adlan Bin Abd. Aziz

Bertemu kembali dalam CSI, Cahaya Suluh Iman...

Di dalam sebuah hadith sahih [Riwayat al-Bukhari, no.79 dan Muslim, no.6093), Rasulullah SAW telah membuat satu perumpamaan tentang hidayah dan ilmu yang dibawa oleh Baginda untuk seluruh alam - Ia ibarat 'hujan'. Ya, Rasulullah SAW telah menjadikan petunjuk dan ilmu sebagai 'hujan' manakala hati-hati manusia pula Baginda ibaratkan seperti 'tanah'.

* Hidayah dan ilmu - Hujan yang lebat dan turun menimpa bumi.

* Manusia - Tanah di bumi.


Lalu Rasulullah SAW membahagikan pula tanah-tanah bumi yang menerima hujan ini kepada tiga jenis:

Pertama:

فَكَانَ مِنْهَا نَقِيَّةٌ قَبِلَتِ الْمَاءَ ، فَأَنْبَتَتِ الْكَلأَ وَالْعُشْبَ الْكَثِيرَ

Maksudnya:
Di antara tanah itu ada yang suci dan baik, ia menerima air itu, lalu tumbuhlah di atasnya rumput-rumput dan tumbuhan yang banyak.

Kedua:

وَكَانَتْ مِنْهَا أَجَادِبُ أَمْسَكَتِ الْمَاءَ ، فَنَفَعَ اللَّهُ بِهَا النَّاسَ ، فَشَرِبُوا وَسَقَوْا وَزَرَعُوا

Maksudnya:
Di antara tanah itu pula ada yang tidak menumbuhkan tanaman, ia menakung air, maka dengannya Allah SWT memberikan manfaat kepada orang ramai, mereka minum, memberi minum dan juga bercucuk tanam.

Ketiga:

وَأَصَابَتْ مِنْهَا طَائِفَةً أُخْرَى ، إِنَّمَا هِىَ قِيعَانٌ لاَ تُمْسِكُ مَاءً ، وَلاَ تُنْبِتُ كَلأً

Maksudnya:
Dan hujan itu menimpa pula satu jenis tanah lagi, ia hanyalah tanah gersang, tidak mampu menakung air dan tidak pula menumbuhkan rumput.

Lalu di akhir bicara, Baginda telah membuat kesimpulan jenis tanah-tanah tadi:

فَذَلِكَ مَثَلُ مَنْ فَقِهَ فِى دِينِ اللَّهِ وَنَفَعَهُ مَا بَعَثَنِى اللَّهُ بِهِ ، فَعَلِمَ وَعَلَّمَ
، وَمَثَلُ مَنْ لَمْ يَرْفَعْ بِذَلِكَ رَأْسًا ، وَلَمْ يَقْبَلْ هُدَى اللَّهِ الَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ

Maksudnya:
Begitulah diibaratkan seseorang yang memahami agama Allah dan dirinya mendapat kebaikan dari apa yang Allah berikan kepadaku. Dia mengetahui lalu mengajarnya kepada yang lain. Begitu jugalah diibaratkan pula seseorang yang tidak memperdulikan apa yang diberikan kepadaku dan tidak menerima petunjuk Allah yang diutuskan aku dengannya.

Mari kita fikirkan bersama;

1- Tanah jenis apakah kita ini?

2- Adakah selama ini kita benar-benar memanfaatkan 'hujan' itu?

Tiada apa lagi yang perlu dihuraikan. Hadith itu sudah cukup untuk kita semua 'termenung' sejenak. Elok juga kita termenung sambil melihat 'hujan' menimpa 'tanah'. Sekarang pun selalu hujan di sana sini.

Selamat berfikir..

Friday, 27 November 2009

Aidil Adha - Peluang Memperbaiki Diri


SALAM AIDIL ADHA dari kami PEMUDA IMAN diringi doa dan harapan:


PERBAIKI kekurangan kita...

HARGAI sumbangan orang lain walau tidak sebesar mana...

TAMBAH ilmu di dada, ilmu dunia dan agama...

DAKWAH walaupun satu ayat cuma...


SEMOGA SETIAP AMALAN DITERIMA ALLAH S.W.T.

Tuesday, 24 November 2009

Kembara Sufi #2 - Jiwa Yang Berkeinginan


Wahai diriku dan saudaraku !!

Sehingga bilakah kamu asyik dengan kerja duniamu , hinggakan kamu tamak dalam mengejar impianmu , dan kamu lupakan akan serangan ajal mautmu . Tidaklah kamu dilahirkan melainkan ke tanah jua , Apa yang kamu bina akan menuju kemusnahan , Tidaklah kamu dihimpunkan melainkan untuk pergi ke sana . Setiap apa yang kamu perbuatkan di dalam buku jua disimpan bagi hari perhitungan .

Setiap diri kita adalah jiwa yang berkeinginan . Begitu hendaknya dicipta Allah S.W.T . Dengan keinginan inilah manusia membangun dunia , membina tamadun yang agung , menemukan pelbagai ciptaan , terus-menerus mencari kesempurnaan . Namun , keinginan jua mampu membunuh diri kita . Keinginan yang tidak diletakkan pada haluan yang sebenar . Betapa kita telah melihat bagaimana hebatnya empayar firaun dengan kerajaan dan bala tentera tak terlawan ; tetapi masih menginginkan ditabal tuhan . Betapa lazatnya makanan langit yang dihidangkan Allah buat bani israel ; malangnya mereka masih inginkan makanan duniawi yang tiada nilainya walau seberat sayap sang lalat.

Diri yang kerdil ini juga sentiasa berkeinginan dan berkehendak kepada sesuatu yang baharu apabila memperolehi yang dicitakan sebelum ini . Bermula mengajar dengan menyewa rumah usang kemudian menginginkan rumah yang elok sedikit sahaja dari yang sedia ada . Tak lama berpindah ke rumah baru teres setingkat 3 bilik . Rasa terngiur pula melihat rumah semi D yang punya sedikit halaman . Alhamdulillah tak lama selepas itu dapat menyewa rumah yang dikehendaki . Sekejap saja tenangnya , teringinkan pula rumah sebuah ( banglo ) yang tidak berkongsi dengan sesiapa punya halaman kiri dan kanan . Bersyukur akhirnya 2004 berpindah ke rumah sesebuah 4 bilik dengan halaman yang luas la juga depan , kiri , kanan , belakang . Hah ! tak lama rupanya teringin hendak mengubahsuai menambah bilik dan ruang . Percayalah sekiranya saya sudah mengubah suai maka tentu datang pula keinginan untuk sebuah rumah banglo yang terletak di puncak bukit nan indah pemandangan dan segar udaranya … selepas itu adakah saya akan berhenti ! mungkinkah kita takkan berbicara lagi tentang rumah ! Ya ini baru rumah . Bagaimana dengan perhiasan dunia yang lainnya ? Bagaimana dengan kerja ? Kereta ? Isteri  . . ? Harta …

Bolehkah kita terus matikan keinginan . Tidak ! Tidak sekali . Tanpa keinginan jiwa kita kan mati . Ibarat mayat yang bernyawa . Kaku , keras , tak bermaya dan tiada berguna .

Marilah kita pandukan keinginan ini supaya berada di atas jalan Ilahi . Marilah kita sebatikan ia dengan tinggalan rasulullah s.a.w . al-quran dan as-sunnah . Lihatlah bagaimana para ulamak membawa jiwa-jiwa yang berkeinginan ini . Bagaimana mereka tidak pernah redha dengan ilmu yang dimiliki lantas senantiasa tamak mencari . Bagaimana para syuhada yang sudah menerima ganjaran di alam barzakh masih meminta kepada Ilahi agar dihidupkan kembali supaya mereka dapat syahid lantas menerima ganjaran berkali-kali . Bagaimana Rasulullah s.a.w yang dijanjikan syurga dan maksum dari dosa masih ingin beribadat semahunya hingga bengkak kakinya kerana ingin kasih sayang dan cinta Allah biarpun sudah memilikinya .

Ya , saya juga berharap memperolehi keinginan yang sebegitu . Kita semua perlu berjuang untuk mengekang keinginan agar dapat menariknya kejalan yang sama ditempuhi oleh para ulamak dan kekasih Allah . Jauhkan keinginan kita dari keduniaan tapi jangan sesekali membunuhnya . Ingatlah kita apa yang kita bina di dunia ini untuk dihancurkan , apa yang kita pernuatkan itulah bekalan .

”Sekiranya kita apabila dimatikan ditinggalkan begitu sahaja
Maka kematian itu adalah kerehatan bagi setiap yang hidup ,
Tetapi , apabila kita dimatikan kita akan dibangkitkan
Kita kan disoal setiap apa yang kita perbuatkan . ”
( abu al-atahiyah )


Jiwa ini masih belum puas , masih belum cukup , masih mahu apa yang tiada sedangkan apa yang ada itulah dicitakan sebelumnya . Apa yang dapat itulah yang diburu dahulu . Apa yang dimiliki itulah yang diidam-idamkan .

ANTARA DUA CINTA

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap
Baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

.................................. The Zikr

nasser

Monday, 23 November 2009

Seminar Takhrij Hadith Nusantara - Rancang Segera Cuti Anda!


*Diambil dari laman web Umisisweb, Portal pelajar UM.

SEMINAR TAKHRIJ HADITH NUSANTARA REALITI DAN KEPERLUAN DALAM MASYARAKAT ISLAM"


Organize by:
The Department of al-Quran and al-Hadith, The Academy of Islamic Studies Universiti Malaya Kuala Lumpur

In collaboration with:
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Bahagian Ijazah Tinggi, Akademi Pengajian Islam, UM

Date:

30 & 31 December 2009 (Wednesday – Thursday)

Objectives
The objectives of this seminar are:

1. To highlight the needs and the importance of takhrij knowledge and its challenges towards Muslim society in the Malay Archipelago.
2. To conform the authority and the authenticity of hadith as part of the sources.
3. To discuss the role of institutions of higher learning education in combating the issue of fabricated and weak hadith in the society.
4. To discuss on the establishment of Darul Hadith as the center of Hadith research in the region.

Theme:

“Ilmu Takhrij Pemangkin Keutuhan Maklumat”

The above theme will be discussed in research fields such as:

•The issue of Takhrij and its challenges in the Malay region.
• Takhrij in education institutions and religious Institutions
• Takhrij in ICT and Modern technologies
• Takhrij in education, reading materials and the mass media
• Darul Hadith

Officiate, main speaker and paper presenter:

The minister of the Prime Minister Deparment Y.B Mejar Jeneral (B) Dato' Jamil Khir B. Hj. Baharom

The presenters for the main paper presentations are:

Local
1. Prof. Dato’ Dr. Mohd. Yakub@Zulkifli Hj Mohd Yusoff (UM)
2. Prof Dr. Mohammed Abul Lais Khairabadi (UIAM)
3. Prof Dr. Jawiah Dakir (UKM)
4. Assoc. Prof Dr Fauzi Deraman (UM)
5. Assoc. Prof Dr. Mohd. Radzi bin Othman (USM)
6. Assoc. Prof Dr. Ishak Hj Suliaman (UM)

International
1. Prof. KH Dr. Ali Mustafa Yaqub (Institut Ilmu Al-Qur'an (HQ) Jakarta, Indonesia)
3. Assoc. Prof Dr. Abdullah Benyousef Kareena (Prince of Songkla University)
4. Dr. Haji. Muhammad Hussain bin Pehin Penyurat Haji Ahmad (Tim. Mufti, Kerajaan Brunei Darul Salam)
5. Ustaz Jamaluddin bin Abdul Wahab (Timb. Mufti Majlis Ugama Islam Singapura)

Intermediary language:
This seminar will use Bahasa Melayu as its means of communication. However, the presenters are allowed to use English and Arabic in their presentation.

Registration fee:
Every participant needs to pay according to these classifications:
Institution: RM 380.00
Presenter: RM 300.00
Individual: RM 180.00
Attach paper: RM 180.00
Student (with matrix card): RM 80.00

Important dates:
The date for submitting abstract is on: 30th Oktober 2009. The date for abstract’s recommendation is on: the latest will be on 7th November 2009. The date of presentation is on: 30th November 2009.

Saturday, 21 November 2009

Bayt Muslim #4 - Memahami Kelebihan dan Kelemahan Pasangan


Oleh: Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman

Salam, kuteruskan menggerak tinta ini melakarkan sedikit petua selanjutnya melestarikan kehidupan berumahtangga sinambungan lakaran tinta yang lalu buat pengajaran kita bersama.

Setiap pasangan pasti punyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Tatkala masjid terbina, kita tahu dalamnya terpasak ke bumi dasar kasih dan cinta kedua suami isteri, kita tahu berapa tiang serikah tertegak kukuh menopang kukuhnya rumah itu, beribu-ribu paku melekat di kayu mengukuhkan struktur rumah itu, tahu berapa banyakkah alang-alang mencengkam kukuhnya atap dan bumbung rumah itu, tahu kelemahan rumah itu tanpa perhiasan dan alatan seri dalamnya, lalu digembeling dua tenaga melayari bahtera indah ini melangkah satu demi satu menghiasi kamar indah dalamnya dengan hiasan kasih dan sayang, lengkap-melengkapi kekurangan dalamnya dengan toleransi dan persefahaman agar kasih sayang yang terukir dan terbina subur kekal mewangi sewangi wangian taman firdausi.

Belajar memahami kelebihan dan kekurangan pasangan tiada rugikan kita walau sebesar zarah ianya cuma, bahkan ianya akan menyubur lagi kasih dan sayang kita buat yang tercinta dan lebih kembang dan mengharum semerbak wangian firdausi dek kerna pasangan itu telah faham dan memahami kehendak, keinginan dan apa yang tidak digemari oleh pasangannya. Si suami faham akan isterinya begitulah sebaliknya, tidak timbul di sana syak wasangka yang menyubur merosakkan kesenian rumahtangga itu, bahkan memudahkan syaitan durjana memasangkan jarum memusnahkannya.

Aku teringat semasa mengendalikan satu kes pertikaian rumahtangga melibatkan dua orang "dewasa" berusia sekitar 50-an, sisuami hadir mendapatkan khidmat guamanku kerana isterinya memohon untuk memutuskan ikatan pernikahan yang suci, aku terasa sangat kerdil untuk menasihati orang-orang yang jauh lebih berpengalaman dalam hidup berumahtangga malah menggaram lebih dariku, namun sebagai pengamal undang-undang aku gagahi jua jalankan tanggungjawabku memberi khidmat nasihat guaman buat sisuami.

Kuterjah sejarah perkahwinan mereka, ku dikhabarkan mereka sudah lebih 30 tahun hidup bersama, sejak akhir-akhir ini bermacam ujian dan cabaran mendatangi mereka, punyai 4 orang anak, sulungnya tahun akhir di IPT, keduanya di Poli, ketiga Form 4 dan bongsunya Form 2. Ku termenung sejenak, "bang, apa masalahnya dengan isteri abang?", jawabnya "kami tidak saling bersefahaman, isteri tak menghargai saya lagi, bahkan lebih dari itu, isteri lebih berani keluar dengan lelaki lain yang kaya, berharta dan selalu menghadiahkan perhiasan dan barang cenderahati mahal buat isteri, suami mana yang boleh tahan".

Lamunanku terhenti seketika, astaghfirullah.....masih ada lagi kisah begini di zaman yang serba maju dan canggih begini, masih ada lagi pasangan veteran yang masih tidak memahami kelebihan dan kelemahan pasangannya walau hidup bersama lebih 30 tahun, masih adakah lagi isteri yang seumpama itu tatkala usia di kala senja, bumi kata boleh blah, kubur kata mari lantas ku gagahi memberikan nasihatku buat sisuami, "bersabarlah bang, sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar", apa yang perlu dibuat sekarang ialah kita hendaklah melepaskan isteri dengan cara yang baik sebagaimana yang disyarakkan agar abang tak akan jadi dayus dek kerna tindakan isteri yang sebegitu".

Kuselidiki latarbelakang suami lagi, sebagai seorang ahli bomba pangkat biasa, banyak manalah pendapatan berbanding si Mejar tentera yang menjadi kegilaaan isteri yang telah celaru fikirannya, ahli bomba biasa tak mampu menghadiahkan buat isteri emas permata, membawa isteri dengan kereta mewah, menghadiahkan isteri barangan mewah berjenama, makan dengan isteri di hotel-hotel ternama, semua ini cabaran buat suami yang malang ini kerna beristerikan seorang "ibu" dan "isteri" yang sudah diambang senja tapi masih tidak sedarkan diri dan buta hati, akhirnya pasangan ini dapat berpisah dengan baik secara khulu'(tebus talak) maka berakhirlah khidmat guamanku buat sisuami di situ.

Apa yang aku cuba bawakan kisah ini bagi kita memahami pasangan kita dengan sebaiknya, kita faham sekiranya suami seorang posmen biasa jangan didamba cara hidup seorang pengurus, sisuami dan isteri punyai tanggungjawab dan haruslah mempunyai sifat berpada-pada (qanaah) dan bersyukur kelebihan dan kekurangan masing-masing, andai keduanya memahaminya nescaya kerukunan dan kelestarian rumahtangga akan terus subur dan mewangai setiap masa. Kita memahami tangggungjawab dalam berumahtangga, mentadbir kewangan rumahtangga dan membesar anak-anak adalah tanggungjawab bersama, maka seharusnya keduanya bergandingan dan memikul tanggungjawab ini bersama dan yakinilah ianya adalah amanah yang harus ditunai bersama.

Moga-moga nukilan ini dapat memberi keinsafan dan pengajaran bersama buat kita melayari rumahtangga kita dalam Nur dan Rahmat-Nya sepanjang masa, kita bertemu lagi dalam coretan yang akan datang...

Thursday, 19 November 2009

Mutiara Wahyu #4 : Dunia Yang Fana


Oleh: Mohd Syauqi Md Zahir al-Kulimi

Firman Allah SWT yang bermaksud:

Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dan langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemilik-permliknya menyangka bahawa mereka pasti menguasasinya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanam-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda Kekuasaan (Kami) kepada orang-orang berfikir. (Surah Yunus, 10: 24)

Mari kita berfikir sejenak..
Segala yang ada di dunia ini diciptakan Allah SWT untuk kemudahan, kegunaan dan kebanggaan manusia. Dijadikan pula manusia dengan persiapan aqal untuk berfikir, sesuai dengan tugasnya sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi. Dengan aqal, manusia mula membangunkan bumi bagi memenuhi bukan sahaja perintah Allah SWT, bahkan untuk memenuhi fitrah manusia itu sendiri. Antara fitrah manusia itu ialah berkehendakkan makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan segala macam perhiasan seperti isteri, anak-anak, emas perak, binatang ternakan dan tanaman. Manusia juga perlukan kepada pengiktirafan, penghargaan, penghormatan dari orang lain yang juga merupakan fitrah manusia yang tak diberikan kepada makhluq lain. Semua ini merupakan fitrah yang Allah SWT anugerahkan kepada manusia dengan penuh keistimewaan.

Maka, berlumba-lumbalah manusia sesama mereka untuk memenuhi fitrah masing-masing. Bekerja dia siang dan malam. 24 jam sehari semalam seolah-olah tak cukup bagi mereka. Walaupun dah dapat apa yang dicitakan, masih lagi berharap untuk mendapat lebih. Ada sebuah kereta nak pula yang kedua. Ada dua buah rumah nak pula yang ketiga. Ada tiga bilik untuk baju dan kasut nak lagi yang ke empat. Ada RM5juta nak pulak RM6 juta. Ada tujuh relung bendang nak lagi yang kelapan. Semua nak serba lebih. Memang benarlah kata-kata yang kita selalu dengaq: dunia ni cukup untuk semua manusia tapi menusia tidak pernah cukup dengan dunia.

Islam tidak pernah menghalang kita memenuhi semua fitrah kita, namun menggalakannya lagi jika fitrah manusia itu dipenuhi dengan panduan hidayah islam. Masalahnya sekarang ialah apabila manusia menyangka dunia ini milik kekal mereka. Disangka yang segala yang mereka ada, hak mereka, seolah-olah dunia ini adalah segala-galanya bagi mereka. Terlalu mengharapkan kejayaan dunia sehingga gagal di akhirat. Hati terlalu terpaut dengan perhiasan dunia sehingga tersilau perhiasan di akhirat.

Pak Hamka apabila menafsirkan ayat tersebut berkata: Maksud ayat ialah melarang terlalu menyangkutkan hati kepada perhiasan dunia sehingga lupa akhirat. Atau terlalu percaya kekuatan sendiri, hingga lupa kepada kekuatan Allah. Terlalu harap, akhirnya tertiarap. Hati terpaut kepada yang fana sehingga lupa bahawa di dunia ini hanya singgah saja, untuk memperkuat persiapan bagi menempuh akhirat.

Nah! Padan muka kita. Kita lupa hakikat dunia. Dunia ini fana. Tiada yang kekal selamanya. Tiada istilah “dulu, kini dan selamanya”. Isteri, anak, harta kemewahan, kuasa, pangkat, kemasyhuran, kecantikan, kekuatan, kesihatan dan nyawa akan hilang bila tiba masanya. Allah SWT Maha Berkuasa. Ketika kita bersuka ria dengan segala perhiasan dunia kurniaanNya, direntapNya secara tiba-tiba sehingga kita terpinga-pinga, kebingungan sehingga kadang-kadang menyalahkanNya di atas segala KetentuanNya. Hilang terus keimanan kita dengan qada dan qadar Allah Taala. Nampak sangat kita terkena wabak al-wahan iaitu hubbuddunya wa karahiyatul maut (cintakan dunia dan bencikan kematian).

Letakkan sepenuh pengharapan dan pergantungan hanya pada Allah SWT dan bukan kepada makhluq yang serba kekurangan. Namun bukan pula bermaksud kita tak buat apa-apa, tak bekerja, tak mengejar ilmu, duduk saja dan mengharapkan dunia datang bergolek mai kat kita. Itu pun salah. Kita perlu berusaha dan membuat pilihan apa yang terbaik bagi kita. Setelah kita usahakan apa yang nak dicapai dari segi keduniaan, pautkan usaha itu dengan tawakal dan redha yang mutlak kepadaNya agar kita tak kecewa kalau hilang apa yang kita impikan.

Jadilah seorang yang zuhud. Dunia hanya di tangan dan bukan di hati. Bila bertambah nikmat keduniaan tiada rasa terlampau gembira dan kalau kehilangan nikmat tersebut tiada rasa terlampau sedih. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersabar dengan apa yang tiada. But sometime people may say: “It is easier say than done”.

Well, in Islam you have to do it!

Wassalam

Latan Biru, Kota Damansara

Tuesday, 17 November 2009

Tinta Musafir #1 - Islam di Negara Bukan Islam



Setiap daripada kita dikurniakan Allah SWT kelebihan dan peluang masing-masing yang pasti lain nilainya kepada individu tersebut. Pengalaman Adlan berada bertahun-tahun di Jordan pasti sangat berharga dan dapat dijadikan sempadan dan teladan bagi kita yang belum pernah ke sana atau menghayati kehidupan masyarakat di sana. Pengalaman sahabat-sahabat yang lain di Mesir, Australia, USA, New Zealand, Jepun dan pelbagai lagi negara pasti menggamit segala kenangan pahit manis yang tidak dapat dilupakan. Begitulah peluang yang Allah kurniakan kepada saya sekeluarga untuk berada selama tiga tahun di bumi Leicester, United Kingdom ini. Insya Allah peluang ini akan saya dan keluarga manfaatkan sebaiknya dan menimba sebanyak mana ilmu dan cuba berkongsi dengan para pembaca semua.

Islam merupakan agama kedua terbesar di United Kingdom sejak terbentuknya United Kingdom yang terdiri daripada England, Scotland, Wales dan Northern Ireland. Kebanyakan penganut Islam negara ini merupakan imigran-imigran yang datang sejak berlakunya kolonisasi pada tahun 1950an. Jumlah penganut Islam di sini semakin hari semakin bertambah berdasarkan pertumbuhan tempat ibadah bagi umat Islam iaitu masjid melebihi 1500 buah dan semakin bertambah.

Kami berasa beruntung dan bersyukur kerana ditakdirkan untuk menetap di Leicester di mana daerah ini merupakan kawasan yang terkenal dengan komuniti Islam yang besar. Di kawasan rumah yang kami diami sahaja mempunyai tiga buah masjid yang besar dan sangat aktif menjalankan aktiviti seharian. Paling mengagumkan ialah aktiviti di bulan Ramadhan di sini. Bukan setakat solat terawikh, aktiviti seperti kuliah, ceramah agama, kelas-kelas tasmi’ Al-Quran (memperdengarkan bacaan oleh anak murid kepada guru) dan hafazan begitu giat dijalankan oleh pihak jawatankuasa masjid.

Sepuluh malam terakhir Ramadhan dimakmurkan oleh penduduk Islam di sini secara luar biasa sekali. Mereka bergegas ke masjid, bersolat tarawikh, beriktikaf dan melakukan pelbagai aktiviti ibadah sehingga dinihari. Masjid-masjid akan penuh melimpah ke kaki lima dengan kehadiran manusia yang sangat ramai. Mereka berdoa sambil menangis berjurai-jurai airmata ketika bersolat dan pada saat imam membacakan doa Qunut witir. Keyakinan mengenai kelebihan sepuluh malam terakhir amat kukuh di hati mereka. Tiada kesibukan bermain mercun menyambut malam tujuh likur, tidak kelihatan kesibukan ibu bapa keluar membeli-belah menyambut hari lebaran. Sesekali terlintas di minda, mungkinkah pemandangan ini dapat dilihat di masjid-masjid dan surau-surau di Malaysia bila kami pulang nanti? Tepuk dada tanya iman.

Di sini juga saya berpeluang menjadi seorang sukarelawan membantu sebuah badan kebajikan yang dinamakan Islamic Relief (IR). Badan ini sudah menjadi satu badan kebajikan Islam terbesar di dunia yang disegani. Matlamatnya bukan hanya membantu masyarakat Islam tetapi juga memberi kebajikan kepada mereka yang dalam kesusahan dan kemiskinan di seluruh dunia. Bertepatan dengan ayat Allah SWT di dalam Surah Al-Maidah ayat 32 yang bermaksud:

“……dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya……..”

Pertubuhan IR ini menjalankan aktiviti di serata dunia membantu mereka yang sangat memerlukan. Umpamanya di Leicester, IR mempunyai sebuah kedai menerima pelbagai barang-barang terpakai dari masyarakat setempat bagi tujuan kebajikan. Daripada sekecil-kecil barang hinggalah sebesar-besar barang seperti perabot terpakai yang didermakan akan ditempatkan di kedai ini, dipamer dan dijual semula pada harga yang sangat murah bagi mengumpul dana bagi operasi IR. Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai badan ini, sahabat-sahabat boleh lah meng‘google’ mengenainya.

Satu pengalaman menarik ketika bersama Islamic Relief apabila kami para sukarelawan dibawa ke ibu pejabat IR di bandar Birmingham yang mengambil masa hampir 45 minit perjalanan dari Leicester. Kami diberitahu oleh seorang pegawai di situ bahawa terdapat perbezaan yang amat ketara dalam aspek barang-barang terutamanya pakaian yang dikumpulkan di kawasan orang berkulit putih (baca non-Muslim) dan barang-barang yang dikumpulkan di kawasan masyarakat-masyarakat lain termasuklah kawasan ‘black’ (Somalia, Africa, Pakistan, India dan lain-lain yang majoriti penduduknya adalah Islam).

Pakaian yang diperolehi dari kawasan ‘putih’ ini biasanya akan dibasuh, dilipat dan dimasukkan dengan baik ke dalam beg plastik sebelum didermakan, dan boleh dikatakan 100% pakaian yang didermakan berada di dalam keadaan baik dan masih sempurna untuk diguna semula oleh orang lain. Begitu juga dengan barangan lain seperti buku-buku, mereka akan hanya mendermakan buku-buku yang masih elok dan berada dalam keadaan yang baik untuk diguna semula.

Adakalanya buku-buku itu seperti belum disentuh. Ini sangat berbeza dengan barangan yang diterima di kawasan lain yang boleh dikatakan 50% daripadanya adalah sampah dan barangan yang hanya layak dihumbankan ke dalam tong sampah. Dengan pakaian buruk, kotoran belum dibasuh dan ada yang sudah koyak rabak juga didermakan. Apatah lagi barangan lain, mainan yang sudah rosak, buku yang koyak rabak, berconteng di sana sini didermakan dengan harapan diberi pahala oleh Allah SWT. Soal dosa pahala memanglah milik Allah. Tetapi mereka ini tidak menyedari yang perbuatan itu menyebabkan pihak IR terpaksa mengeluarkan kos pengurusan mencecah £12,000 sebulan bagi membuang semua sampah sarap itu ke tempat pembuangan sampah yang sepatutnya dapat dilakukan sendiri oleh mereka yang mendermakan sampah sarap tersebut.

Lihatlah beza faham salah satu aspek kehidupan sahaja iaitu kebajikan. Bagaimanakah mereka (masyarakat non-Muslim di UK) dipupuk nilai dan kefahaman yang betul tentang kebajikan masih menjadi tanda tanya kepada saya. Menanamkan sifat memberikan sesuatu yang baik atau yang terbaik agar dapat dimanfaatkan oleh mereka yang memerlukan amat susah saya rasa hendak disemaikan di dalam masyarakat kita.

Kita lebih tega menyimpan barangan kita sebagai kenangan dan memenuhi setiap ruang di dalam stor dan di dalam rumah daripada menyedekahkan kepada mereka yang lebih memerlukan. Alangkah beruntungnya mereka (non-Muslim) jika mereka ini mempunyai akidah Islam. Bayangkanlah kemurahan hati mereka dan kebaikan yang akan mereka lakukan apabila dijanjikan syurga oleh Allah SWT. Pasti mereka berlumba-lumba memberi apa yang mereka miliki agar dapat dikongsi dengan mereka di luar yang sangat memerlukan.

Demikian sedikit catatan kembara yang dapat saya coretkan untuk dijadikan teladan dan sempadan bagi mereka yang mahu berfikir. Yang baik sesungguhnya dari Allah SWT dan yang lemah itu adalah dari kekurangan saya sendiri. Semoga bertemu lagi di catatan pengembara yang akan datang. Insya Allah.

Noor Asmin bt. Mohamad Khassim
Leicester, United Kingdom

Ceramah Prof. Tariq Ramadhan di Malaysia!

Maklumat tentang ceramah tersebut...cuba la klik tengok! :

Saturday, 14 November 2009

Menjana Dunia #2 - Mulakan Dengan Bijaksana



Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Wahai umat manusia, Sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia, dan janganlah Syaitan Yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya Dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).” [Surah Fathir – Ayat 5]

Kita tidak perlu kepada ilmu kewangan yang tinggi & canggih untuk mengawal aliran kewangan kita. Apa yang diperlukan cuma sedikit ‘common sense’ dan beberapa tips ringkas untuk kita terus berada dalam kemampuan kita serta berusaha untuk meningkatkan tahap kesenangan kita.

Saya cuba berkongsi sedaya mungkin beberapa ‘tools’ yang mungkin tuan/puan perlukan untuk kita mewujudkan satu bajet yang memungkinkan kita mempunyai simpanan wang dan berada ‘in control’. Sebelum kita menggunakan ‘tools’ dan tips yang akan saya kongsikan bersama, elok kita memahami beberapa terma yang biasa digunakan dalan pengurusan kewangan peribadi (dari Money Management Tips, http://www.moneymanagementtips.com/:

TERMA - DEFINISI - CONTOH

DUIT - Suatu medium yang digunakan dalam transaksi kewangan - RM1, USD 1 juta

KEKAYAAN - Jumlah keseluruhan yang kita punyai yang mempunyai nilai tertentu. Selalunya kekayaan dikira dalam bentuk jumlah atau nilai duit yang kita ada.

1. Jumlah duit yang kita simpan [Bank, ASB, Tabung Haji & sebagainya]
2. Nilai harta tetap yang kita [rumah, tanah kebun, kereta & sebagainya]

HUTANG - Suatu kewajipan untuk dibayar mengikut senggang masa tertentu

1. Hutang dalam bentuk tunai berkala & tidak berkala [kad kredit, Bank rakyat, along (na’uzubillah) dan sebagainya]
2. Hutang harta tetap dan berkala [rumah, tanah kebun, kereta & sebagainya]

“NET WORTH” - Jumlah perbezaan di antara nilai kekayaan yang kita ada dan jumlah hutang yang kita ada - NILAI DIRI KITA = KEKAYAAN – HUTANG

Apa yang penting dalam kehidupan kita adalah “net worth” yang kita ada, adalah sentiasa berada dalam keadaan yang positif di mana kekayaan melebihi hutang, bukan hutang melebihi kekayaan. Ini penting kerana kita akan tahu yang kita berada dalam keadaan baik atau tidak serta mula mengambil langkah yang perlu untuk kita mempositifkan “net worth” jika sekarang ia berada dalam keadaan negatif.

Untuk tulisan seterusnya, kita akan berkongsi bagaimana “net worth” dikira dan bagaimana strategi yang harus digunakan supaya kita berada dalam “net worth” yang positif. Sebelum mengakhiri tulisan ini elok kita renungi satu hadis Nabi SAW yang berkaitan dengan kekayaan hidup di dunia.

Dari Abu Said al-Khudri RA, bersabda Rasulullah SAW, “ Sesungguhnya dunia adalah manis dan hijau (yakni menyenangkan sekali) dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu semua sebagai pengganti di bumi itu (untuk mentadbir dan memekmurkannya). Maka Allah akan melihat bagaimana engkau semua lakukan (untuk dibalas menurut masing-masing amalannya). Oleh sebab itu, bertaqwalah dalam urusan mengemudikan harta dunia dan bertaqwalah dalam urusan kaum wanita.” [Hadis Riwayat Imam Muslim – hadith no.457]

Thursday, 12 November 2009

CSI #3 - Lihatlah Ke Bawah


Oleh: Adlan Bin Abd. Aziz

Sabda Rasulullah SAW:

انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَلاَ تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لاَ تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ

Maksudnya:
Lihatlah kepada orang yang di bawah kamu dan jangan lihat orang yang di atas kamu. Itu lebih baik agar kamu tidak memandang remeh nikmat Allah ke atas kamu
[Hadith riwayat Imam Muslim – no.7619]

Ketika memandu, saya sering memerhatikan kereta-kereta atau kenderaan lain. Terkadang saya terpandang kereta mewah, Toyota Estima, Mercedez, BMW dan lain-lain lagi, lalu terdetik di hati saya ‘kalaulah aku dapat beli kereta macam tu’. Pada waktu yang lain pula saya terlihat motosikal besar – Ninja, Cbr, R1 (kadang-kadang keliru jenisnya) lalu terdetik di hati ‘isy, seronoknya kalau dapat sebijik’.

Tapi pada waktu lain (saya pasti anda juga begini), saya terpandang kereta yang begitu kecil, ada tanda-tanda rosak di sana sini, tak ada pendingin hawa, terfikir pula saya ‘kesian sungguh, bertuahnya aku’. Juga ada masanya saya terpandang seorang ayah menunggang motosikal kecil dengan anak-anak dan isteri..kadang-kadang dalam waktu hujan! Bahkan ada yang berbasikal sedangkan raut wajah sudah menunjukkan dia dalam usia senja. Barulah saya sedar ‘betapa beruntungnya aku’.

Begitulah jiwa kita manusia. Rasulullah SAW telah pun memberikan panduan yang amat penting bagi mendidik jiwa agar bersyukur.

‘Lihatlah mereka yang serba kekurangan, jangan asyik memandang orang-orang yang serba lengkap dengan kemewahan’

Kalau kita seringkali melihat orang yang ‘lebih’ dari kita…lebih besar keretanya, lebih banyak hartanya, lebih tinggi pangkatnya…dan lain-lain lagi, pasti kita akan lupa terus kepada segala nikmat Allah SWT yang mengelilingi kita! Sedangkan begitu banyak nikmat yang telah kita ada…

Firman Allah SWT:

وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها

Maksudnya:
Jika sekiranya kamu semua menghitung nikmat Allah, pasti kamu tidak akan dapat mengiranya.
[Surah Ibrahim, ayat 34]

Cubalah tunduk ke bawah. Lihatlah orang yang ‘kurang’ dari kita. Ada yang masih tidak ada pendapatan tetap, tidak ada rumah sendiri, tidak ada kenderaan yang selesa, tidak ada pakaian secantik kita, tidak ada telefon bimbit, bersusah payah mencari rezeki sekadar mengalas perut anak dan isteri..inilah caranya untuk kita ‘sedar’ dan ‘terjaga’ lalu kita akan nampak dengan amat jelas betapa banyaknya nikmat yang telah kita miliki. Inilah cara terbaik yang diajarkan oleh manusia terbaik agar umat Islam tidak akan memandang sepi lantas tidak menghargai nikmat yang mengelilinginya malah menutupi seluruh tubuhnya.

Berdoalah kepada Allah SWT agar mata kita tunduk ke bawah memandang orang-orang yang serba kekurangan.

Segambut, 8.39 pagi