Pages

Friday 19 March 2010

Kuat Agama Tak Boleh Dengar Lagu?

Sering kedengaran dari sebahagian masyarakat persoalan muzik dan kaitannya dengan orang-orang yang diistilahkan kuat agama (tak semestinya ustaz dan ustazah). Baru pagi tadi seorang guru bertanyakan tentang anaknya yang bermain alat muzik seperti gitar, katanya "ada orang kata alat muzik bertali dan bertiup itu haram". Saya jawab "ya, memang ada orang kata, tapi ia bukan sesuatu yang muktamad dalam Islam".

Sudah pasti lagu-lagu yang membawa kepada kerosakan, aqidah dan kepercayaan sesat, memuja syaitan dan sebagainya adalah sesuatu yang semua orang akan mengatakan 'haram'. Tapi bukankah itu bermakna adanya lagu-lagu yang bebas dari unsur-unsur begitu? Adakah hukumnya atau tarafnya juga sama?

Ada lagu-lagu yang menceritakan tentang kehidupan, ketuhanan, cinta yang suci, sejarah, keindahan alam, kepayahan dan cabaran, motivasi dalaman dan luaran, keluarga...adakah kesemuanya dilarang? Itu mesti difikirkan SEBELUM melabelkan muzik atau lagu itu 'dilarang' atau gelaran yang sewaktu dengannya.

Seperkara lagi, jangan kita hanya sibuk melaungkan pengharaman sedangkan kita sendiri secara peribadi juga mendengarnya. Saya pernah bertemu dengan orang yang sibuk memarahi orang menggunakan alat muzik, tetapi dia sendiri mendengar lagu yang pelbagai di radio. Apakah itu caranya kita memberikan pandangan?

Bagi yang tidak mahu mendengar lagu, saya menghormati mereka. Itu adalah hak peribadi. Namun untuk menyatakan sesuatu itu 'haram', perlukan kepada ilmu dan perbincangan dalil fiqh serta kemahiran dalam pelbagai ilmu. Maka kita lihat apa kata ulama sejak dahulu hingga kini...sejak Imam al-Ghazali sehingga Dr.Yusuf al-Qaradawi..mereka membicarakan bahawa tidak SEMUA lagu dan muzik itu 'haram'..dan juga mereka menekankan tidak SEMUA lagu dan muzik itu 'halal'.

Bermakna ada yang dibolehkan dan ada yang tidak.

Saya mencadangkan pembaca mencari buku Dr. Yusuf al-Qaradawi tentang Fiqh Muzik dan Nyanyian (rasanya sudah diterjemahkan ke bahasa Indonesia) untuk melihat betapa panjangnya perbincangan dalam isu lagu dan muzik - adakah ia 'halal' atau 'haram'.

Adilkan perbincangan panjang lebar itu diringkaskan tanpa peluang berbincang?

1 comment:

Anonymous said...

Benarrr.. =)