Pages

Thursday 8 April 2010

MUTIARA WAHYU 11: ANAK DAN ISTERI MENJADI MUSUH

Firman Allah Ta’ala: Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka. Dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (At-Taghabun: 14)

1. Hati rasa bahagia dengan kehadiran isteri dan anak-anak dalam kehidupan. Apabila seseorang lelaki melangsungkan perkahwinan, terasa berbunganya hati dengan kehadiran seorang wanita yang dipanggil isteri. Dicintainya dan disayanginya sepenuh hati. Apabila sudah beristeri semestinya diri menginginkan kehadiran anak-anak dalam kehidupan berumahtangga. Dijaganya isteri yang mengandung 9 bulan. Lahirnya seorang anak disambut dengan penuh kegembiraan dan kebanggaan. Anak ditatang bagaikan minyak yang penuh. Disayangi dan dikasihi sepenuh jiwa dan raga. Inilah fitrah seorang manusia. Firman Allah SWT: Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (Ali-‘Imran:14)

2. Namun, Al-Quran mengingatkan manusia, terdapat sebahagian (bukan keseluruhan) kaum isteri dan anak-anak yang boleh menjadi musuh dalam kehidupan. Musuh di sini bukan bermaksud musuh untuk diperangi tetapi musuh yang mengganggu ketaatan manusia kepada Allah SWT, menjadi penghalang manusia menuju Allah SWT. Contohnya, seorang ayah terlampau terikat dengan keluarga dek sayangnya kepada anak dan isteri sehingga enggan bermasyarakat, berjemaah dan berkuliah di masjid atau disurau. Berapa ramainya lelaki seperti ini masa kini. Sayang tidak bertempat. Zalim dalam berkasih sayang. Al-Quran merekodkan kisah isteri Nabi Lut A.S dan anak Nabi Nuh A.S yang enggan mentaati perintah Allah dan hampir mempengaruhi kedua Nabi Allah tersebut. Sehingga Allah berfirman kepada nabi Nuh: Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya anakku itu dari keluargaku sendiri, dan bahawa janjiMu itu adalah benar, dan Engkau adalah sebijak-bijak Hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya". Allah berfirman: "Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu (kerana ia telah terputus hubungan denganmu disebabkan kekufurannya); sesungguhnya bawaannya bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon kepadaKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Sebenarnya Aku melarangmu dari menjadi orang yang jahil".(Hud:45-46)

3. Musuh ini perlu diawasi bukan diperangi. Diawasi agar tidak menghalang dalam beramal salih. Tetapi jangan pula diawasi dengan bersifat terlalu keras terhadap mereka. Bimbinglah mereka dengan 3 perkara: maafkanlah mereka (ta’fuw), berlapang dada dengan mereka (tasfahu) dan mohonlah keampunan bagi mereka (taghfiru). Justeru kita dianjurkan berdoa : Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. (Al-Furqan:74). Imam Ibn Kathir menafsirkan kalimah “qurrata a’yun” iaitu “yang mentaati perintah Allah”. Isteri dan anak-anak yang mentaati Allah SWT. Persoalannya sekarang berapa ramai ketua keluarga masa sekarang yang begitu prihatin dengan ‘level’ ketaatan ahli keluarganya kepada Allah Ta’ala?
Renung-renungkanlah…

No comments: