Pages

Monday 19 April 2010

MUTIARA WAHYU 12 KELDAI BERSUARA

Firman Allah SWT:

Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".(Surah Luqman; 31: 19)

Tafsiran ringkas:
Ayat ini merupakan untaian wasiat seorang hamba Allah yang dianugerahkan kepadanya Hikmah oleh Allah SWT, bernama Luqman Al-Hakim kepada anak kesayangannya. Banyak ulama membincangkan tentang siapa Luqman ini. Namun yang lebih besar kepentingannya ialah memahami wasiat-wasiatnya yang bernilai. Wasiatnya dalam surah ini hanyalah 7 perkara. Namun tersimpan di dalamnya ilmu pendidikan dan psikologi dalam mendidik anak-anak yang tidak akan berubah selamanya. Dalam wasiatnya yang terakhir ini, Luqman menasihati anaknya agar perelokkanlah cara berjalan dengan tidak terlampau cepat atau terlampau perlahan dan memperelokkan suara dengan tidak terjerit-jerit atau meninggikan suara tanpa sebab kerana perbuatan itu seumpama suara keldai yang amat buruk suaranya.

Ulasan:
1) Perkataan “al-Sawt” (suara) hanya disebut sebanyak 6 kali di dalam Al-Quran iaitu dalam Surah Luqman dan Surah Al-Hujurat disebut sebanyak dua kali, manakala dalam Surah Al-Isra’ dan Surah Taha pula hanya sekali sahaja. Yang menariknya dalam Surah Al-Hujurat dan dan Luqman konteks perbincangan ayat adalah sama iaitu dalam Surah Luqman, kita disuruh merendahkan suara ketika berbicara sesama kita, supaya manusia dihormati dan bukan menjadi seperti suara keldai. Manakala dalam Surah Al-Hujurat, para sahabat (termasuk semua muslimin) diarah agar jangan meninggikan suara di hadapan Rasulullah SAW kerana dianggap tidak beradab bersama kekasih Allah. Maksudnya perbuatan meninggikan suara, menjerit tak tentu pasal ketika bercakap, mudah menengking ketika memberi arahan bukan ajaran Islam. Justeru Islam menganjurkan agar diperelokkan suara ketika bercakap. Sesuai dengan firman Allah SWT: Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini. (al-Furqan: 63). Ditambah pula dengan definisi hakikat seorang yang digelar muslim oleh Rasulullah SAW : “Orang Islam ialah mereka yang menyelamatkan muslim yang lain dari (kejahatan) lidahnya dan tangannya”. Tetapi bukan pula Islam menyuruh kita bercakap terlampau perlahan sehingga menyusahkan pendengar. Bercakap biar jelas dan bukan jerit. Ada beza antara jelas dan jerit. Oleh itu, Al-Quran amat menitik beratkan cara penggunaan suara dan juga kata-kata ketika berinteraksi sesama kita.

2) Tujuan Islam menuntut kita memperelokkan suara ialah kerana intonasi suara yang baik boleh mempengaruhi bentuk perhubungan sesama manusia. Cuba bayangkan jika seseorang datang berjumpa dengan kita dan dengan suara yang tinggi dan keras bercakap dengan kita sehingga orang sekeliling memandang kita apa perasaan kita pada ketika itu. Sudah tentu kita berasa kurang senang dan malu. Begitu juga perasaan orang lain jika kita menegur dengan intonasi suara yang sebegitu. Suara yang lunak didengar akan mendamaikan orang lain. Sebab itu Rasulullah SAW menganjurkan kita agar berlagu ketika membaca Al-Quran. Intonasi suara yang lembut juga memudahkan kerja dakwah dalam Islam. hati akan mudah tersentuh. Seseorang akan lebih mudah patuh jika cara intonasi suara dalam berdakwah berjaya menyentuh hati seseorang itu. Teringat kepada wasiat ketujuh al-Syahid Imam Hassan al-Banna rahimahullah dari sepuluh wasiatnya yang menjadi pegangan para pendakwah Islam selepasnya. Beliau menegaskan: Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu perbuatan yang sia-sia malah menyakiti hati orang. Renunglah diri kita wahai para sahabat. Bagaimana suara kita ketika bercakap dengan ibubapa, guru-guru, anak-anak, dan para sahabat kita. Bukankah kadang-kadang kita terjerit-jerit, tengking menengking ketika berhadapan dengan mereka seolah-olah hebatnya kita berbanding orang lain. Sesungguhnya salah satu tanda takabburnya seseorang itu ialah dia suka meninggikan suara ketika bercakap. Sebab itu Imam Al-Qurtubi memberi pemahaman umum kepada ayat ini iaitu bersifat tawadhu’ ketika berjalan dan bersuara.

3) Suara keldai dipilih bagi menggambarkan betapa hinanya suara seseorang yang meninggikan suaranya. Sudah menjadi amalan arab jahiliyah menurut Imam Al-Qurtubi rahimahullah dalam tafsirnya bahawa mereka sangat berbangga dengan suara yang kuat. Suara yang kuat melambangkan kehebatan (‘izzah) manakala suara perlahan melambangkan kehinaan (azal). Jadi Allah SWT menghina mereka dengan ditamsilkan suara yang keras itu dengan suara keldai. Ibn Jawzi dalam tafsirnya menukilkan kata-kata Abu Zaid yang menyatakan bahawa: Sekiranya meninggikan suara itu ada kebaikan nescaya tidak akan dijadikan suara keras itu bagi keldai-keldai. Memang kalau kita tengok keldai suaranya selalu keras dan tinggi. Kita sendiri kekadang geli hati mendengarnya. Terdapat hadith sahih yang dinukil oleh Imam Al-Qurtubi dalam tafsirnya yang bermaksud: Jika kamu terdengar suara keldai maka mohonlah perlindungan kepada Allah SWT daripada (kejahatan) syaitan kerana sesungguhnya keldai itu telah melihat syaitan.

Maka, terpulanglah kepada sahabat sekalian.

Hendakkah kita digelar oleh Allah SWT sebagai keldai bersuara?
'Auzibillahiminassyaitannirrajiim....

No comments: