Pages

Saturday 10 July 2010

MUTIARA WAHYU 15: ‘IBRAH DARI SURAH YUSUF (FITNAH 2)

Firman Allah SWT:
Dan (semasa Yusuf dalam perigi) datanglah ke tempat itu satu rombongan (ahli perniagaan) yang sedang dalam perjalanan; lalu mereka menghantarkan seorang pencari air bagi mereka; (setelah sampainya ke perigi itu) dia pun menghulurkan timbanya (dan manakala ia melihat Yusuf bergantung pada timbanya) ia berseru dengan katanya: "Hai, (ini) sungguh mengembirakan! Ini adalah seorang budak lelaki (yang cantik parasnya)". (Setelah mengetahui hal itu, saudara-saudara Yusuf pun datang) serta mereka sembunyikan keadaan Yusuf yang sebenarnya (untuk dijual) sebagai barang dagangan. Dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.[20]Dan (setelah berlaku perundingan) mereka menjualnya dengan harga yang murah, iaitu beberapa dirham sahaja bilangannya; dan mereka adalah orang-orang yang tidak menghargainya.[21]Dan (setelah Yusuf dijualkan di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Dan demikianlah caranya kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian dari ilmu takbir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.[22]Dan ketika Yusuf sampai ke peringkat umurnya yang sempurna kekuatannya, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (Surah Yusuf; 12:19-22)

Tafsiran ringkas:
Fitnah yang kedua ialah fitnah menjadi mangsa perhambaan. Setelah diuji dengan dihasad oleh saudaranya sendiri, terpisah pula dari ayah kesayangannya (diriwayatkan umurnya ketika itu baru 12 tahun), duduk di dalam telaga keseorangan, kedinginan terendam dalam air, dengan hati yang tenang dan sabar menunggu ketentuan yang seterusnya. Fitnah yang kedua tiba apabila dia dijumpai oleh seseorang dari satu rombongan perniagaan (kafilah) yang ingin mengambil air di perigi itu lalu dikurungnya seumpama barang perniagaan yang hendak diniagakan bagi mencari untung. Nabi Yusuf dijualnya dengan harga yang amat murah seumpama barang yang tidak berharga kepada kafilah tersebut. Dibawa pula oleh kafilah yang membelinya dari orang yang menjumpainya ke mesir untuk dijual dengan harga yang lebih mahal bagi keuntangan yang berganda. Lalu nabi yusuf dibeli pula oleh pembesar mesir. Tetapi perancangan Allah mengatasi perancangan manusia yang jahat sebelum ini (saudaranya dan mereka yang memperdagangkannya untuk keuntungan sendiri). Nabi Yusuf ditaqdirkan membesar di rumah pembesar itu bukan sebagai hamba tetapi sebagai sebahagian ahli keluarganya. Dianugerah pula oleh Allah kepadanya kebolehan mentafsir mimpi, Hikmah dan ilmu tentang baik dan buruk. Di akhir ayat ditegaskan bahawa begitulah Allah memberi ganjaran kepada orang yang sentiasa selalu buat kebajikan dan mempertingkatkan usahanya dalam segala pekerjaan (muhsinin).

Ulasan:
1) Kemuliaan manusia: Manusia merupakan makhluq mulia diciptakan Allah SWT untuk menjadi khalifahNya di muka bumi. Kemuliaan manusia dibuktikan dengan arahan Allah SWT kepada para malaikatNya yang taat untuk sujud menghormati kejadian nabi Adam ciptaanNya dan mengiktiraf ilmu yang diajarNya kepada Adam. Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah;2:34:
Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.
Al-Razi menyebut bahawa apabila para malaikat sujud kepada Nabi Adam maka seluruh makhluk Allah SWT juga akan patuh perintah Allah SWT untuk sujud kepada manusia agar manusia dapat manafaat dari mereka untuk manusia menghambakan diri kepada Allah Ta’ala. Justeru islam mangharamkan sebarang bentuk pemerdagangan manusia, eksploitasi dan perhambaan yang menzalimi manusia serta menjatuhkan status dan maruah manusia sebagai khalifahNya. Manusia bukan barang milikan yang boleh diniagakan. Hakikatnya konsep eksploitasi dan perhambaan manusia di zaman ini masih wujud. Contohnya dalam isu sosial apabila ada ibubapa yang sanggup menjual anak hanya untuk mendapat kesenangan hidup untuk diri sendiri dan melarikan diri dari tanggungjawab keibubapaan. Dalam politik, pemimpin memperhambakan dan menipu rakyat demi untuk berkuasa. Dalam ekonomi, kapitalis mengeksploitasi tenaga kerja manusia semaksimumnya dengan kadar upah yang tidak setimpal. Manusia sanggup buat apa sahaja hatta meruntuhkann agama dan maruah diri kerana menjadi hamba wang!

2) Sunnatullah: Menarik untuk diperhatikan bagaimana Allah SWT menunjukkan 2 situasi berbeza yang dihadapi nabi Yusuf dalam kisah ini. Pertama baginda dihina seumpama barangan niaga tidak berharga. Kemudian dengan tak semena-mena baginda dimuliakan oleh Allah SWT melalui cara penerimaan pembesar mesir yang membelinya. Baginda dimuliakan sebagai tetamu kehormat. Dari kedinginan dan kegelapan perigi kepada kehangatan dan kegemerlapan istana. Allah SWT ingin menunjuk kepada kita beberapa isu dalam hal ini:
a) Allah SWT berkuasa mengubah nasib seseorang yang sentiasa sabar dalam menghadapi ujian hidup tanpa mengeluh serta yakin dengan pertolonganNya dengan sekelip mata. Firman Allah ta’ala:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah Ali-‘Imran;3:26)

b) Sudah menjadi Sunnatullah, setiap ujian hidup yang menyebabkan keresahan, kesusahan dan kesempitan akan datang selepasnya kelapangan, kesenangan dan kemuliaan jika seseorang itu bersabar serta berusaha sedaya mungkin untuk menghilangkan kesusahan yang dihadapi. Jadi jangan mengeluh berputus asa dengan ujian hidup yang mendatang kerana memang dunia tempat manusia diuji. Dr. ‘Aidh al-Qarni berkata: haram hukumnya berputus asa, apa lagi yang dapat menyebabkan seseorang itu lemah. Tersebut dalam satu hadith qudsi: “wahai anak adam, sesungguhnya kamu tidak berdoa kepadaKu dan tidak berharap padaKu kecuali Aku mengampunkanmu di atas dosa yang kamu lakukan dan Aku tidak pernah menghampakan permintaan kamu.”

c) Orang yang sudah teruji akan menyerlahkan bakat, potensi dan keupayaan seseorang dalam hidupnya. Lihatlah keadaan Yusuf selepas baginda dibeli oleh pembesar mesir, dikurniakan kepadanya berbagai kelebihan. Abuya Hamka berkata: Oleh sebab itu maka kemajuan yusuf itu di samping tuntunan Ilahi ialah usahanya sendiri dan ikhtiarnya agar dia beroleh kemajuan, sehingga di usia muda dia telah mengerti tentang hukum dan keadilan dan telah bertambah ilmu pengetahuannya.

3) Muhsinin: Suatu sifat istimewa yang ada pada nabi Yusuf ialah ihsan. Ihsan merupakan konsep kecemerlangan dalam hidup orang islam. Peringkat tertinggi dalam ajaran islam ialah mempraktikkan ihsan dalam segala kerja dan usaha. Baginda dipanggil dengan gelaran al-Muhsin. Abuya Hamka berkata: Orang muhsinin ialah orang yang selalu berbuat kebajikan dan selalu membaiki, mempertinggi mutu usahanya meningkat naik…Ihsan dari kecil sampai tua inilah intipati kemajuan hidup nabi Yusuf a.s kepada orang yang membencinya, dia pun berbuat ihsan. Dalam hal kisah nabi yusuf ini, Allah SWT memuji baginda dengan gelaran al-Muhsin sebanyak 4 kali. Pada ayat 22, 36, 56 dan 78. Menunjukkan kepada kita betapa pentingnya sifat ihsan dalam menghadapi segala ujian hidup di samping sifat sabar. Sabar dalam menghadapi ujian kehidupan dan ihsan dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. Sabar dalam menghadapi kerenah manusia dan ihsan dalam memaafkan mereka.
Sabar dan ihsan merupakan sifat seorang Pesuruh Allah dalam berdakwah di jalanNya. Mereka dimuliakan dengan kedua sifat tersebut. Para pendakwah yang bergerak di jalan yang sama perlu mempunyai sifat yang sama. Kekadang dipermulaan jalan banyak penghalang dan kesusahan. Tetapi yakinlah dengan Sunnatullah!
Bersambung…

No comments: