Pages

Tuesday 23 June 2015

Ramadan - Tambahkan Ilmu Dalam Beramal

Alhamdulillah, permulaan Ramadan dapat kita lalui bersama. Masing-masing dengan cara pengisian yang tersendiri. Apa yang saya harapkan agar betapa sibuknya kita dengan kerja, belajar dan apa jua aktiviti, namun janganlah ibadah kita berkurangan.

Beberapa malam yang awal ini kita lihat masyarakat berpusu-pusu ke masjid dan surau menunaikan Solat Isyak dan seterusnya Solat Tarawih berjemaah. Namun begitu satu perkara yang perlu difikirkan bersama ialah jumlah yang ramai itu akan susut dan berkurangan setelah 4 dan 8 rakaat. Apabila witir ditunaikan dan tiba masa untuk tazkirah, maka amat berbeza jumlahnya berbanding jemaah ketika permulaan Solat Isyak.

Seharusnya para jemaah berusaha untuk menghabiskan solat bersama imam hinggalah akhir witir. Itulah yang diamalkan oleh para ulama zaman berzaman. Mereka akan solat hingga imam beredar, barulah mereka pulang.

Juga diharapkan para jemaah akan terus mengikuti tazkirah yang diberikan kerana ia menambah ilmu kita dan juga mengingatkan apa yang kita lupa. Ia juga sebagai pemberi semangat untuk kita lebih terarah dalam mengharungi Ramadan. Ia juga adalah satu refleksi tentang prestasi amalan kita dalam Ramadan. Ilmu dan amal tak dapati dipisahkan. Kenapa kita ingin beramal tapi kurang bersemangat untuk menambahkan ilmu?

Fikirkan kembali niat kita dan tujuan kita dalam menjalani bulan berkat ini. Rebutlah peluang ilmu dan amal. Jangan sia-siakan kesihatan, tenaga dan masa lapang yang ada. Mungkin satu ketika nanti kita akan terlepas semua peluang sebegini.

Adlan Bin Abd Aziz
6 Ramadan 1436H / 23 Jun 2015M
KL

1 comment:

Agen pulsa online said...

bulan ramadan memang bulaqn suci yg penuh berkah ,,,
dan sangat sayang klo di lepas,,