Pages

Wednesday 20 January 2010

CSI #7 - 2 Nikmat Jarang Dihargai


2 alasan yang kerap digunakan untuk menangguhkan sesuatu tanggungjawab :

sibuk ... dan .... sakit

Alasan ini - tidak kira ia benar atau tidak - adalah alasan yang kerap kita dengari daripada sesiapa sahaja, malah dari diri kita sendiri. Bukanlah saya bermaksud alasan sebegini tidak boleh diterima. Sudah pasti memang ada ketikanya kita benar-benar 'sibuk' dan pasti pada waktu tertentu kita betul-betul 'sakit'.

Namun inilah dua keadaan di mana kita sering terganggu dalam menyelesaikan sesuatu pekerjaan. Jelas sekali inilah yang telah pun diberikan peringatan oleh Rasulullah SAW satu ketika dahulu:

نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ، الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ

Maksud: Dua nikmat yang mana kebanyakan manusia kerugian padanya ialah : kesihatan dan masa lapang.
[Hadith riwayat al-Bukhari, no.6412]

Ketika sihat - kita mungkin tidak begitu bersungguh menyelesaikan sesuatu, atau tidak memanfaatkan kekuatan badan untuk melakukan perkara-perkara berfaedah sama ada untuk dunia atau akhirat. Tetapi...apabila sakit - keluhan demi keluhan keluar dari mulut kita..dan begitu banyak 'kalau' yang akan kita selitkan dalam setiap ayat.

Ketika lapang - kita mungkin berehat, bersenang-senang, bergembira dan menangguhkan banyak perkara sama ada berkaitan kerja atau berkaitan agama. Tetapi...apabila sibuk - sekali lagi kita akan mendengar rintihan dan keluhan. Berkali-kali kita akan menyebut 'apa nak buat, aku sibuk', 'nanti aku lapang dan 'free', aku buat, aku tolong'. Itulah antara yang berlaku dalam kehidupan.

Sebab itulah Rasulullah SAW menyatakan bahawa ramai manusia terleka dan terpedaya dengan dua nikmat ini.

Ingatlah, kita sekarang - penulis dan pembaca tulisan ini - dalam keadaan SIHAT dan LAPANG...adakah kita benar-benar memanfaatkannya?

No comments: