Pages

Wednesday 1 September 2010

MUTIARA WAHYU 17: ‘IBRAH DARI SURAH YUSUF (FITNAH 4: FITNAH DIPENJARA)

Firman Allah SWT SWT dalam Surah Yusuf; 12:30-36:

Yusuf (merayu kehadrat Allah SWT dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara dari apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya. Dan jika Engkau tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin aku akan cenderung kepada mereka, dan aku menjadi dari orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya".Maka Tuhannya memperkenankan doanya, lalu dijauhkan daripadanya tipu daya mereka; sesungguhnya Allah SWT jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.Kemudian timbul fikiran bagi suami perempuan itu, serta orang-orangnya hendak memenjarakan Yusuf sesudah mereka nampak tanda-tanda (yang menghendaki supaya Yusuf dijauhkan) hingga ke suatu masa. Dan masuklah bersama-samanya ke penjara dua orang khadam raja. Salah seorang di antaranya (bertanya kepada Yusuf dengan) berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat diriku memerah anggur ". Dan berkata pula yang seorang lagi: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat diriku menjunjung roti atas kepalaku, yang sebahagiannya dimakan oleh burung." (kemudian keduanya berkata): "Terangkanlah kepada kami akan takbirnya. Sesungguhnya kami memandangmu: dari orang-orang yang berbuat kebaikan (untuk umum)".

Tafsiran ringkas:

Kisah berikutnya ini merupakan kisah fitnah terakhir dalam hidup nabi Yusuf iaitu fitnah penjara. Ianya bermula dengan perasaan terhinanya Zulaika kerana penolakan nabi Yusuf memenuhi nafsunya, perasaan malu dihadapan suaminya yang mendapati tuduhannya terhadap baginda adalah palsu belaka, dan perasaan tidak senang dengan umpatan para perempuan bangsawan di negeri itu terhadap kisah antaranya dan baginda. Setelah berlakunya peristiwa wanita-wanita bangsawan itu terpotong tangan mereka sendiri kerana takjub melihat kehebatan dan ketampanan baginda, maka Zulaikha dengan sokongan wanita-wanita tadi merancang untuk memenjarakan Yusuf dengan harapan untuk menyedarkan Yusuf, siapa tuan istana itu. Namun bagi nabi Yusuf, baginda lebih rela dipenjara dari melakukan kemaksiatan yang menjatuhkan maruahnya dan maruah tuannya. Maka bermunajatlah baginda kepada Allah SWT. Maka dengan izin Allah SWT jua, baginda dipenjarakan dengan tuduhan baginda membawa cerita yang memalukan zulaika dan pembesar itu. Yusuf dituduh menjaja cerita penggodaan Zulaikha kepada pengetahuan orang luar istana yang mana dia telah berjanji menyimpan cerita tersebut dihadapan pembesar itu. Maka dihumbanlah Yusuf ke dalam penjara untuk beberapa tahun berikutnya. Dan bersamanya dipenjara adalah 2 orang yang akan menjadi penyebab baginda berada agak lama dalam penjara dan penyebab dia dibebaskan dan diangkat ke kedudukan yang lebih mulia dalam kerajaan.

Ulasan:

1) Bahaya Lidah:
Fitnah penjara yang dihadapi Yusuf adalah kesan dari kejahatan lidah yang dibawa oleh para wanita bangsawan tersebut. Jahatnya lidah mereka apabila mereka mengumpat (Ghibah) dan mengadu domba (Namimah), menyindir-nyindir di belakang Zulaikha yang menyebabkan zulaika mencari jalan untuk ‘mengajar’ nabi Yusuf. Pangajarannya disini ialah haram hukumnya sebarang bentuk mengumpat dan wajib bagi kita menjauhi sebarang majlis yang terdapat dalamnya ada orang-orang yang mengumpat. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Nisa’: 140:

Maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang manufik dan orang kafir di dalam neraka jahannam

2) Kepentingan Tasbih: Ketika terpukau dengan ketampanan Yusuf, terkeluar dari mulut wanita-wanita bangsawan itu satu kalimah yang tidak disangka-sangka walaupun sebelum itu kejahatan lidah mereka lebih tajam dari mata pedang. Mereka menyebut: Haasha lillah! (Maha suci Allah SWT!). Satu kalimah yang membuktikan masih ada saki baki ajaran nabi sebelum Yusuf yang kekal dalam masayarakat mereka ketika itu. Memberi kita satu petunjuk yang mendalam. Kita digalakkan untuk bertasbih kepada Allah SWT setiap kali kita melihat sebarang ciptaanNya yang mengagumkan hati sebagai pengiktirafan: Ya Allah! Maha Suci Engkau, hanya Engkau sebaik-baik Pencipta, hebatnya Engkau dalam setiap penciptaan Engkau. Betapa lemahnya kami. Kagumnya kami dengan ciptaanMu. Kalimah ini mengikat kita agar tidak kufur dengan segala nikmat yang dianugerahkan Allah SWT kepada kita. Sesungguhnya setiap makhluq Allah SWT diciptakan untuk bertasbih kepadaNya. Firman Allah SWT dalam Surah al-Isra’: 44:
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.
Jadi, mengapa susah benar untuk kita manusia untuk membasahkan lidah kita dengan bertasbih kepadaNya?

3) Kemerdekaan Jiwa: Kehebatan nabi Yusuf bukan setakat ketampanan, ilmu hikmah dan budi pekerti baginda. Tetapi baginda menunjukkan sifat kemerdekaan jiwa yang hakiki. Bagi baginda, soal ini adalah soal kebebasan. Disuruh keluar untuk dipertontonkan ketampanan baginda boleh dipatuhi atas dasar dia seorang suruhan dirumah itu. Tetapi kalau disuruh melayani hawa nafsu jahat, baginda sama sekali tidak bersedia menggadaikan kebebasan maruah dan jiwanya. Apalah gunanya hidup dengan penuh kemewahan tetapi jiwa tidak merdeka bebas menunaikan tanggungjawab sebagai hambaNya. Kesanggupan baginda untuk dipenjarakan merupakan satu pendirian yang tegas. Seperti yang berlaku di zaman Rasulullah SAW apabila baginda ditawarkan segala kenikmatan dunia agar baginda meninggalkan dakwah, tetap baginda tegas dalam dakwah walaupun disiksa, dipulau oleh kaum kerabat sendiri. Munajat nabi Yusuf kepada Allah SWT di sini bukan bermaksud mendoakan keburukan untuk diri sendiri. Tetapi untuk mengelak perbuatan maksiat yang lebih besar mudaratnya iaitu berzina. Maka jika penjara adalah tempat yang terbaik maka baginda rela. Jika jalan sudah gelap, bahaya telah mengancam dari kiri dan kanan maka segeralah mendekatkan diri dengan Allah SWT, bermunajat kepadaNya kerana Dia benteng sejati bagi hamba-hambaNya yang lemah.

4) Konsep Dakwah: Kalau dirujuk kepada Tafsir Ibn Kathir, kita akan dapati menurut riwayat Ibn Abbas bahawa nabi Yusuf begitu mahsyur di kalangan orang di penjara selepas baginda dihumban ke dalamnya. Ini disebabkan sifat ihsan baginda iaitu suka menolong orang lain, beramanah dan jujur dalam berkata-kata, banyak beribadat, suka melawat orang yang sakit, menolong kepada yang kesempitan. Justeru sekali lagi Allah SWT menggelarkan baginda sebagai al-Muhsinin. Kesannya amat menakjubkan. Baginda mendapat kepercayaan dan penghormatan mereka. Lalu baginda menggunakan peluang ini untuk berdakwah ajaran Tawhid yang mengesakan Allah SWT. Sebab baginda mendapati mereka telah jauh sesat menyekutukan Allah SWT. Dalam kisah ini kita dapati baginda menggunakan segala kesempatan yang ada untuk berdakwah dan tidak mengeluh kesukaran hidupnya dipenjara. Setiap peluang perlu direbut sebaik mungkin. Antara metod dakwah yang diguna baginda ialah:

a) Penggunaan kata-kata yang mendekatkan diri pendakwah dengan orang yang didakwah. Dalam Al-Quran baginda memanggil kedua pemuda yang bertanya tentang mimpi mereka untuk ditakwil dengan panggilan yang amat mesra: Ya Sahibi (Wahai Sahabat Ku) melambangkan tawadhuknya baginda. Justeru menjadikan hubungan mereka lebih mesra dan memudahkan kerja dakwah.

b) Kerja dakwah tidak terikat dengan kesempitan tempat, masa dan keadaan. Susah atau senang kerja dakwah perlu diteruskan. Jangan bertangguh dalam berdakwah. Berkata Dr. Aidh al-Qarni: Nabi Yusuf tidak pernah melupakan kerja dakwah untuk agama Allah SWT meskipun baginda berada dalam penjara. Bagaimana pula dengan orang bebas yang memiliki harta, jiwa dan kesihatan diri?

c) Berdakwah bukan setakat dengan lisan, tetapi dengan akhlaq dan budi pekerti yang mulia. Akhlaq baginda ketika sebelum penjara dan semasa dalam penjara adalah sama. Penuh dengan Ihsan. Terpikat mereka berdua untuk menghampiri dan berbaik dengan nabi Yusuf kerana budi pekerti baginda. Action speaks louder than word!

d) Berdakwah perlu dengan ilmu, hujjah dan bukti yang meyakinkan. Bukan dengan paksaan mata pedang atau ugutan kewangan. Seperti firman Allah SWT SWT dalam Surah al-Ghashiyah: 21-22:
Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan; Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu).

5) Mimpi: Persoalan tentang mimpi merupakan isu yang mendalam dan penuh perdebatan. Cuma yang perlu kita pelajari ialah panduan Sunnah Rasulullah SAW dalam hal mimpi. Antaranya hadith dari Abu Said Al-Khudri sabda Nabi SAW: Jika sesiapa antara kamu melihat dalam mimpinya sesuatu yang menggembirakannya maka sesungguhnya ianya dari Allah SWT jadi bertahmidlah kepadaNya (Alhamdulillah) dan khabarkan tentangnya kepada orang lain. Jika sesiapa antara kamu yang melihat pula sesuatu yang dibencinya maka sesungguhnya ianya dari syaitan maka mohonlah perlindungan kepada Allah SWT (isti’azah) dari kejahatannya dan janganlah berkongsi tentangnya kepada sesiapa pun maka ia tidak akan memudharatkannya. (Al-Bukhari). Dalam hadith yang lain dari Jabir sabda Nabi SAW: Jika sesiapa antara kamu melihat dalam mimpinya sesuatu yang dibencinya maka ludahlah tiga kali ke kirinya, mohonlah perlindungan kepada Allah SWT (isti’azah) dari kejahatan syaitan tiga kali dan ubahlah posisi tidurnya. (Muslim). Maka fahamlah kita di sini beberapa pengajaran:

i) Secara umumnya terdapat 2 jenis mimpi yang dilihat manusia dalam tidurnya (ada juga hadith menyebut 3 jenis mimpi):
a) mimpi benar dari Allah SWT yang membawa berita gembira dan peringatan kepada orang-orang salih yang hampir dengan Allah SWT di sebut sebagai Rukyah Salihah
b) mimpi dari syaitan yang cuba menyesatkan manusia dari melaksanakan ajaran Islam atau yang dibenci manusia.

ii) Jika mimpi itu dari Allah SWT maka sunnahnya ialah bertahmid kepada Allah SWT dan berkongsi mimpi tersebut kepada seseorang. Berkata Dr. Aidh al-Qarni: Boleh bagi seseorang untuk berbincang dengan orang yang disayangi (isteri) tentang apa yang dilihat (dalam mimpi) dan kebaikan yang dia perolehi. Mudah-mudahan dia didoakan mendapat kebaikan dunia dan akhirat.

iii) Jika mimpi itu dari syaitan maka sunnahnya ialah ludah tiga kali ke kiri sambil isti’azah tiga kali juga, mengubah posisi tidur dan tidak menceritakan mimpi itu.

Berakhirlah sudah kisah fitnah yang menimpa nabi Yusuf. Kisah-kisah selepas fasa fitnah ini merupakan satu bentuk ganjaran dari Allah SWT kepada baginda kerana kesabaran dan keihsanan baginda dalam menhadapi segala fitnah dalam hidup baginda.

No comments: