Pages

Monday 7 February 2011

BERPROGRAM DI IIUM KUANTAN









2 comments:

Nurwahida said...

Assalamualaikum..rentetan dari prog di Kuantan semalam, penerangan mengenai surah Yusuf amat memotivasikan dan menginsafkan. syabas pada ahli panel dan pihak yg terlibat.. saya cuma ingin menimbulkan pertanyaan kepada kisah itu dimana Nabi Yusuf melakukan helah kepada abg2nya. sejauh mana isu helah ini dibenarkan dalam pimpinan terutama dari ketua kepada org bawahannya..apa konteks helah yg dibenarkan..mungkin pada pendapat ketua helah yg dilakukan bertujuan baik tapi apakah pandangan orng lain? sejauh mana berjayanya helah utk mencapai kebaikan yg dikehendaki? itu soalan saya yg saya mahu timbulkan selepas bertadabur dengan surah ini smlm.tq

abufahim said...

wslam

tahniah kami ucapkan kpd saudari kerana melakukan homework slps progm tsebut.alhamdulillah sedikit sebanyak forum tersebut ada hasilnya.

psoalan saudari bleh dijwb sekiranya kita mrujuk kitab2 tafsir muktabar. contohnya kitab tafsir al-tabari. menurut beliau ada beberapa pndpt dlm isu arahan yusuf thadap org suruhannya itu:

1. kerana baginda risaukan keadaan ayahanda kesygnnya yg mgkin tiada duit dalam situasi mesir yg susah itu maka dipulangkan kembali brgn jualan mereka.

2. kerana baginda mmg hndak mmberikan brg lebih utk kebaikan mereka serta untk memuliakan mereka sekeluarga.

3. kerana nabi yusuf tidak mahu abg2 baginda memungkiri janji untuk kembali bersama adik mereka.

dpt difahami disini bahawa baginda tidak melakukan helah yg berbentuk pembohongan yg jahat. cuma ianya adalh seperti suatu bentuk perjanjian yg disepakati bersama, maka untuk memastikan ianya ditepati maka nabi yusuf melakukan amalan berbudi (seperti tafsiran pak Hamka)sehinggakan abg2 baginda perlu membalasnya dengan menepati perjanjian mereka.

semoga jwpn ini dpt mberi pcerahan kpd psoalan yg timbul.

wallahualam,
wslm

AL-KULIMI
CFSIIUM