Pages

Monday 27 June 2011

Belajar Dari Pencuri?


Kisah ini diambil daripada salah satu kuliah pendakwah terkemuka masa kini - Dr.Salman al-Oadah' yang menceritakan bagaimana seorang ahli falsafah ditanya tentang guru-gurunya lalu dia berkata di antara yang benar-benar mengajar dirinya erti kehidupan ialah antaranya - seorang pencuri!

Ketika pulang ke rumah, beliau bertemu dengan seorang lelaki yang merupakan seorang pencuri. Pencuri itu membantunya untuk masuk ke rumah kerana beliau memiliki 'master keys' untuk semua pintu. Lalu ahli falsafah ini telah sudi menumpangkan lelaki ini beberapa hari dan setiap malam pencuri itu keluar mencari 'rezeki'nya. Namun setiap malam dia pulang tanpa hasil.

Setelah berhari-hari begitu, maka ahli falsafah ini bertanya tentang keadaan pencuri itu, adakah dia akan terus mencuri kerana tidak ada pun hasilnya. Maka pencuri itu menjawab, dia akan terus berusaha kerana dia yakin rezeki itu akan ada untuknya suatu hari nanti.

Di sinilah ahli falsafah itu menyedari betapa pencuri itu memiliki sifat-sifat yang amat hebat - daya usaha yang tinggi, tidak berputus asa, sabar, yakin dengan rezekinya dan sebagainya.

Walaupun dari seorang pencuri, kita sebenarnya boleh mencari dan mempelajari sesuatu yang positif. Apatah lagi daripada orang lain yang tidaklah sejahat pencuri ini, yang memiliki ilmu dan kepakaran, mengapa kita tidak belajar dari mereka?

No comments: