Pages

Thursday 9 June 2011

'Wallahu a'lam' - Satu Tarbiah Untuk Jiwa

Apabila kita menyebut wallahu a'lam, ia sebenarnya satu didikan atau tarbiah untuk jiwa. Menyebutnya bukan semata-mata alasan atau satu taktik 'escapism' malah ia sebenarnya menjadikan kita berfikir:

1-Ia seharusnya menjadikan kita sedar bahawa sebanyak mana ilmu yang kita ada, janganlah sesekali kita lupa bahawa ia semuanya rahmat dan rezeki dari Tuhan yang Maha Mengetahui.

2-Ucapan wallahu a'lam juga perlu dijadikan dorongan dan motivasi untuk terus menuntut ilmu dan mengkaji. Itulah yang diinginkan oleh Al-Quran dan Hadith. Bukannya diam dan berpeluk tubuh meratapi kejahilan diri.

3-Kata-kata keramat ini juga penting dalam menyucikan hati dari sifat ego dan sombong serta mendidik kita agar ikhlas dalam kehidupan. Mana mungkin orang yang takabbur boleh menuturkan 'wallahu a'lam'!

4-Ia juga boleh meluruskan diri kita dalam mengiktiraf sumbangan dan ilmu orang lain yang kita tidak miliki. Sudah pasti dalam hidup ini ada ilmu yang kita tahu dan tidak diketahui orang lain. Tapi kita juga mesti ingat ada banyak ilmu yang kita jahil tentangnya, tapi Allah kurniakan kepada orang lain.

Tidak hairanlah mengapa para sahabat Nabi s.a.w. kerap menuturkan 'Allahu wa Rasuluhu a'lam'
Tidak hairanlah ada ulama menyatakan 'wallahu a'lam' itu separuh 'ilmu'!

No comments: