Pages

Saturday 25 June 2011

Forum Surah Yusuf di Kolej Universiti Islam Selangor

Alhamdulillah, syukur kepada Allah Maha Mengatur Urusan Hambanya, Pemuda Iman telah berkesempatan berforum di Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), Bangi semalam (24 Jun 2011). Tajuk yang disampaikan :Kepimpinan dan Cabaran Hidup Remaja mengikut Perspektif Surah Yusuf.

Sekalung tahniah dan terima kasih kepada penganjur, Jabatan Peradaban dan Pemikiran Islam, Akademi Islam KUIS atas jemputan ini. Tidak ketinggalan kepada para pelajar KUIS yang memenuhi segenap ruangan dewan kuliah dan tetap fokus kepada perjalanan majlis sehingga tamat. Syabbas!

Ringkasnya, Pemuda Iman membincangkan empat tema utama Surah Yusuf: Kepentingan ilmu, Perjuangan melawan nafsu syahwat, Usaha dakwah Nabi Yusuf dan Kualiti Kepimpinan Nabi Yusuf. Semoga sama-sama beroleh faedah dan timbul minat untuk memahami Al Quran dengan lebih baik.

Gambar-gambar sekitar forum akan dimuatkan sedikit masa lagi, insyallah, untuk tatapan bersama.

Renung-renungkankan dan amalkan doa Nabi Yusuf pada ayat 101 "Wahai Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah mengurniakanku sebahagian daripada kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarkanku sebahagian ilmu ta'bir mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, Engkau penguasa dan pelindungku dunia dan akhirat, sempurnakan ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkan aku dengan orang-orang yang Soleh"

Amin ya Rabbal A'lamin

No comments: