Pages

Monday 11 October 2010

Program Ilmu - Mini Seminar 'MENDEKATI SURAH YAASIN'



Insya Allah, Pemuda Iman dengan kerjasama al-ahkam.net dan IIS akan sekali lagi berkongsi perbincangan ilmiah dalam siri Mini Seminar yang telah beberapa kali dianjurkan Kali ini dengan tajuk:

'MENDEKATI SURAH YAASIN'.

TARIKH : 24 OKT 2010 (AHAD) BERMULA 9.30 A.M.

TEMPAT:

IIS Hall, No. 1-5-2, Wisma Prima Peninsula, Jln Setiawangsa 11, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur(Atas Saba Islamic Media)



KENAPA 'MENDEKATI SURAH YAASIN'?
Surah Yaasin mempunyai kedudukan yang amat dekat dalam hati masyarakat Islam kita. Kita bersyukur kepada Allah SWT kerana surah ini merupakan di antara surah yang sering dibaca malah dihafal oleh ramai dalam kalangan umat Islam di Malaysia.

Kali ini Pemuda Iman, al-ahkam.net dan IIS merasa terpanggil untuk menganjurkan satu program ilmu berkaitan surah yang amat agung ini. Program ini bertujuan untuk membawa masyarakat yang dahagakan ilmu untuk mengenali dan memahami isi kandungan surah Yaasin. Perbincangan akan tertumpu kepada 3 aspek:

1- Tafsiran Surah Yaasin - mengenali keunikannya, pembahagian isi kandungannya dan pengajaran penting di dalamnya untuk kehidupan.

2- Kelebihan membaca dan mempelajari Surah Yaasin - dilihat dari sudut hadith dan juga mutiara kata para ulama zaman berzaman.

3- Keunikan gaya bahasa dan pemilihan perkataan - melihat kepada komentar pakar Bahasa Arab dulu dan kini terhadap keindahan surah Yaasin dari sudut bahasa.

Penyampai:

Ust.Mohd. Syauqi Mohd.Zahir - IIUM

Ust.Mohd. Anwaruddin Abd. Wahab - BERNAMA (Bahagian Arab Service)

Ust.Adlan Bin Abd. Aziz - panel al-ahkam.net

Untuk maklumat dan pendaftaran (percuma)- sila klik di sini

No comments: