Pages

Thursday 22 October 2009

Bayt Muslim #1 - Untuk Apa Kita Bicara?


Oleh : Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman @ matpikiaq77

Tinta ini kumulakan dengan lafaz salam yang mulia,

Sebelum pena ini tuntas untuk melakarkan kata bicara, aku termanggu seketika memikirkan apakah yang hendak dikongsikan dengan rakan-rakanku pabila ditaklifkan oleh Pak Lan untuk menyajikan rakan semua dengan resipi minda dan jiwa berkisar dengan bicara kekeluargaan (baitul muslim), kesenian dan perundangan untuk dihadamkan bersama pembaca blog ini.

Setelah berhempas pulas memerah minda maka tergeraklah pena ini menukilkan sesuatu yang aku kira bisa untuk dikongsikan dengan salam bicara salam permulaan satu topik yang agak santai tapi perlu direnungi bersama oleh kita.

Aku kira semua di antara kita telah pun mempunyai pasangan hidup dan cahayamata yang amat kita sayangi, lantas kukira apakah peranan dan tanggungjawab kita bagi melestarikan kehidupan berumahtangga ini agak tepat dan sejajar kehendak syarak.

Mungkin kita mempunyai latarsejarah yang berbeda, namun kita hadir dari tanah dan jasad yang sama kelestarian hidup manusia sejak zaman Tok Adam A.S dan isteri tercinta Hawa A.S, lantas kenapa perlu kita hidup berkeluarga dalam nilai-nilai serta norma-norma agama yang hanif dan perlu diulitkan dengan sewajarnya membentuk suatu keluarga yang solehah “Baiti Jannati”.

Mungkin ada di antara kita bisa menafsirkan nukilan ini cuba mencari kesalahan dan kelemahan orang lain, namun yakinlah dengan ikhlas hati demi Agama yang suci ini, penulis tidak tercuit apa-apa perasaan dan sifat mazmumah yang seumpama untuk berbuat sedemikian bahkan nukilan dari pena yang kerdil ini hanya untuk mauidzah kita bersama dalam melayari bahtera rumahtangga yang sama-sama terbina atas dasar kasih, cinta dan amanah kita kepada Qadhi Rabbul Jalil.

Ala kulli hal apakah tujuan kita berumahtangga? Pelbagai tafsiran dan jawapan mungkin dapat menghuraikan persoalan ini, mungkin ada yang berkata untuk mendapatkan zuriat, mengawal dan melampiaskan nafsu syahwat, kerana cinta dan sayang, cuba renung sejenak adakah di antara kita berumahtangga dengan satu tujuan “mendapatkan redha Allah dan menunaikan tanggungjawab Agama”, benar kata Junjungan Besar SAW “Nikah itu sunnahKu, barangsiapa yang melaksanakannya dia adalah dikalanganKu”.

Pena ini cuba menerobos lagi kedalam titik perbincangan di atas, adakah cinta, kasih dan sayang itu tiket utama mendapatkan kebahagian dalam berumahtangga?

Mungkin ada yang berkata YA, dan bagi mereka yang agak mendalam penafsilannya mungkin berkata jawapannya TIDAK. Rasionalnya kebahagian itu milik Tuhan segala isi dunia dan bumi ini, bahkan tidak terkecuali sesuatu di dalamnya dalam ilmu pengetahuan-Nya.

Jadi untuk pertemuan pembuka bicara, cukup kadar ini kuutarakan dan akan dikupas dengan lebih mendalam sambungannya pada sambungan pertemuan kita yang mendatang dengan keizinan-Nya dengan bicara “Kesenian dalam Berumahtangga”.

Akhukum fil Islam,

No comments: