Pages

Sunday 18 October 2009

Pemuda Iman akan datang dengan....

Kolum 'Sikap kita...' - mengupas sikap muslim yang sedia ada dan yang sepatutnya ada. Berpandukan panduan kehidupan Rasulullah S.A.W., kita seharusnya dapat mengubah sikap untuk mengubah diri dan dunia. Berani untuk berubah adalah prinsip yang dibawa oleh Baginda S.A.W. dan para sahabat. Ayuh contohi mereka!

Kolum 'Al-Quran dan hidup' - membicarakan tentang Al-Quran dan sejauh mana ia mampu memberi kesan terhadap diri dan kehidupan. Keindahan Al-Quran terkadang terlalu 'ekslusif' sehingga tidak dapat dikongsi bersama semua masyarakat. Sedangkan ia milik semua.

Kolum 'Sains untuk Islam' - berdasarkan konsep 'Hikmah itu barangan milik orang beriman yang hilang dari tangannya', Sains sering disangka sebagai hak milik orang bukan Islam. Kolum ini berusaha untuk mengikis fahaman ini dan menggantikannya dengan fakta sebenar sepanjang sejarah peradaban dunia dan dunia Islam.

Kolum 'Bait Muslim' - memberikan info terkini tentang kekeluargaan Islam sama ada dari sudut kerohanian atau perundangan. Seringkali umat ingin membina tamadun tanpa membina keluarga yang ideal. Bukan ideal pada pandangan manusia, tapi ideal mengikut neraca agama.

Kolum 'Menjana Dunia' - satu perbincangan serius tentang konsep harta, pengurusan dan pencariannya. Berpaksikan ayat Al-Quran 'jangan lupakan bahagian kamu di dunia', aspek ini akan digarap oleh mereka yang berilmu dan berpengalaman bagi memantapkan syaksiah muslim untuk mencari harta yang halal dengan pengurusan cekap dan beragama.

Semoga Allah SWT memudahkan niat yang suci ini untuk manfaat semua yang bergelar 'muslim' !

Kajang, 18 Okt 09, 11.36 a.m.

No comments: