Pages

Thursday 1 September 2011

Menghayati Doa: Sebelum, Semasa atau Selepas?

Jika ditanya kepada setiap muslim mengapa dirinya berdoa, pasti jawapannya ialah kerana inginkan sesuatu yang baik sama ada umtuk keduniaan atau keagamaan. Namun adakah dalam kalangan pembaca tulisan ini akan bersetuju jika saya katakan bahawa kita sebenarnya lupa kepada 'tujuan' kita berdoa semasa kita sedang melafazkan doa?

Adakah wujud penghayatan semasa berdoa?

Ya, kita - termasuk penulis - mudah mengungkapkan penghayatan doa tetapi bila? Biasanya penghayatan kita berlaku 'sebelum' dan 'selepas' berdoa. Sedangkan ia sepatutnya berlaku 'semasa' doa dilafazkan. Puncanya?

Ada antara yang berdoa tetapi tidak memahami apa yang sebenarnya diminta kerana sekadar membaca doa dalam Bahasa Arab.

Ada pula memahaminya tetapi had kelajuan doa yang tinggi menyebabkan diri tidak sempat merenung dengan mendalam apa yang dilafazkan.

Ada yang berdoa sekadar sebagai rutin tetap dan seolah anggota badannya berkata: 'sekurangnya aku doa jugak, lebih baik dari tak doa'.

Ada pula yang hatinya tidak sepenuhnya berdoa kerana ditakdirkan hidupnya dilimpahi nikmat dan tidak merasa terancam atau takut.

dan macam-macam lagi keadaan dan situasi yang menjadi penyebab hilangnya fokus 'semasa' berdoa.

Sedangkan pada hakikatnya:

- Setiap doa yang disebut dalam Al-Quran mengandungi penghayatan dan luahan hati sebenar diri yang berdoa - penuh dengan perasaan dan harapan.

- Setiap doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. penuh dengan kejujuran dan rintihan.

Mari kita renungkan kembali diri kita dan doa. Adakah penghayatan itu ada dan kena pada masanya?


No comments: