Pages

Wednesday 28 October 2009

Bayt Muslim #2 - Rumahtangga Dan Seninya


Oleh: Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman @ matpikiaq77

Kugerakkan kalam ini menitipkan sinambungan bicara yang lalu.

Kumelihat pergolakan rumahtangga dasawarsa ini bukan sahaja terpalit pada mereka diusia senja bahkan mereka ditahun jagung turut jua terpalit dengan krisis ini.

Keterlibatanku sebagai pengamal undang-undang sivil dan syarie, terpanggil mengendalikan kes-kes kerencatan rumahtangga yang boleh kuandaikan bak dihujung tanduk, menanti rebah tersungkur ke bumi dek kerna hambatan ribut taufan kencang yang melanda.

Pokoknya, mengapakah krisis ini sering berlaku, hilangkah sudah kasih sayang yang terbina di alam percintaan suatu waktu dahulu, mungkinkah wujudnya “pengacau” yang hadir meng’hawarkan’ dan meng’harubirukan’ kerukunan rumahtangga itu, mungkinkah jua kecetekan ilmu adanya camputangan ibubapa dan mertua yang gagal membimbing anak menantu dalam menghadapi saat kecemasan ini.

Pena ini merasakan bukan ahli yang selayaknya dalam menafsilkan apa yang berlaku, sebagai manusia yang terbatasnya ilmu dan persis dikurniakan akal dan wahyu sebagai panduan dalam melayari bahtera rumantangga, masakan kita bisa melupakan detik-detik nan indah sebelum dan dalam tempoh perkahwinan itu.

Kalam ini pernah mengendalikan pelbagai kes permohonan cerai dari sang istri kepada sang arjunanya alasannya tiada lagi persefahaman dalam rumahtangga, kuhadir sebagai pengacara (peguam syarie) dipihak sang suami dan ada masanya dipihak sang istri, aku melihat, merasai dan menghadapi saat-saat getir sang suami dinafikan hak untuk mendambakan kasih anak-anak tercinta, kulihat sang istri ditinggallkan tergantung tak bertali oleh sang suami yang durjana, dan ku melihat nasib masa depan anak-anak yang kian suram, apakah JADAHnya ini semua? bukankah semua ini tercerna dari kelompongan rumahtangga itu mempamirkan tiadanya seni berumahtangga yang mewarnai dan mengulit rapat kerukunan rumahtangga itu.

Teropong ajaib ini aku putarkan 360darjah menelusuri sirah Nabawiah, lupakah atau sengaja dilupakan bahawa Kekasih tercinta Muhammad Al-Amin seorang pencinta yang agung, suami yang terbaik lagi penyayang, bahkan sirah Baginda SAW jika kita terobosi, hadami dengan sebaik-baiknya nescaya kita kan menjadi pengikut Baginda yang setia.

7Baginda sebaik-baik teladan dalam berumahtangga, Baginda ketua keluarga yang setia mendidik, mentarbiah dan membimbing ahlinya, namun kita yang jahil murakab ini terlalu sombong dan bongkak untuk mengambil petunjuk teladan Baginda, kita agungkan insan lain melebihi sunnah Baginda, lantas jadilah kita sebagaimana kita, hanyut di teratai yang layu tanpa panduan wahyu….

Apa yang ada dalam kotak pemikiran kita bila mendengar Baginda pernah mandi bersama isteri-isteri, tegakah kita berbuat sedemikian menzahirkan kasih dan cinta kita buat pasangan kita, pernahkan mendengar Muhammad berlumbaan dengan isterinya, terkadang sengaja dibiarkan isterinya menjuarai, pernahkan terdengar Muhammad memanggil isterinya dengan panggilan yang sangat manja persis Humaira’ (sipipi yang merah) membuat si Aishah R.A yang manja itu tak keruan jadinya dan tersipu-sipu malu dek kerna panggilan itu, kalau nak dititipkan ‘qasais’ kasih sayang Baginda memang terlalu sukar pena ini untuk luahkan bahkan segala yang hebat yang pasti ada pada Baginda.

Lantas untuk apa semua ini pada kita, bagi mereka yang benar-benar memahami kehendak dan ‘ibrah’ yang diterapkan oleh Baginda, itulah seni dalam keluarga yang dipancarkan Baginda melalui perbuatan dan perkataan Baginda.

Kucuba lontarkan pada pembaca yang budiman perbincangan kesenian dalam berumahtangga yang mungkin tanpa kita sedari atau alpa dan tidak pernah cuba untuk mengamalkannya dalam kehidupan kita.

Penaku yang kerdil ini cuba untuk mengupas beberapa pedoman dan bimbingan sebagai peringatan kita bersama, teladan Baginda yang agung dilestarikan dengan pedoman orang-orang tua yang meng’garam’ terlebih dahulu sebelum kita.

Kumulakan langkah seniku dengan yang pertama “Persefahaman” dalam berumahtangga, mungkin bagi setiap pasangan punyai pengertiaan yang berbeda tentang hakikat dan makna persefahaman, tapi yakinilah ini adalah faktor utama perceraian di mahkamah syariah kita. Sang istri tampil ke hadapan Qadhi (Hakim Syarie) mewar-warkan tiada lagi persefahaman antara mereka.

Kulanjutkan bicaraku untuk menghuraikan apakah persefahaman sebenarnya menurut hakikat bahasa itu sendiri. Ada yang mengatakan bahawa tiada persefahaman bila sang arjuna sudah hilang sayangnya atau enggak memperdulikan sang istri, pudarnya talian komunikasi, tidur tak sebantal, makan tak bersuap, mandi tidak sekain, sang arjuna gagal sempurnakan tanggungjawab batinnya, semua ini lontaran dari sebab-sebab tiadanya persefahaman dalam keluarga.

Kunyalakan lantenku untuk menerobos puncanya terjadinya dan hilangnya seni kekeluargaan ini, aku terdetik bagaimana Muhammad punya lebih dari empat orang istri bisa mengimbangi, membimbing dan mentarbiah semuanya dengan cemerlang, ku jua melihat Pak Akob di kampung ku kira sudah menjangkau usia senja 70 tahun masih bisa hidup tersenyum kerenyeh menjamah kopi “o” pekat dan cucuq kodok Mak Temah yang giginya sudah tidak bisa mahu menetap tinggal digusinya.

Kenapa dan mengapa Pak Akob dan Mak Temah punyai seramai 10 orang anak-anak yang telah berjaya menjadi doktor, peguam, jurutera, guru dan lain-lain masih bisa terus hidup dalam kerukunan rumahtangga yang harmoni walaupun Mak Temah bukannya bidadari umpama “Cleopatra” tapi kasih dan cinta Pak Akob tulus mulus dan kudus buat istrinya tercinta.

Aku termanggu dan terkedu untuk menitipkan kisah Pak Akob dan Mak Temah nun jauh di desa yang terperok jauh dari hiruk pikuk kota, tidak pernahkan Pak Akob bermasam muka dengan Mak Temah? Tidak pernahkan Mak Temah merajuk kepada Pak Akob? Tidak pernahkan Pak Akob lancar mengucapkan lafaz kata talak berbisa buat istrinya? Jawapannya Tidak, Tidak dan Tidak.

Tapi aku bingung resepi dan ramuan apakah yang dipakai Pak Mat dan Mak Temah dan seni rumahtangga mereka terlalu utuh hatta tidak rebah dek dilanda taufan yang kencang, tidak rebah dek gempa bumi pada kadar 6.8 skala rechta, apa semua ini, aku bingung, kaget persis orang asli jakun melihat ketinggian KLCC nun menjulang tinggi tak tercapai dek gapaian tangan keawan tapi jawapannya ya itu pasti apa yang kucari KESENIAN dalam BERUMAHTANGGA.

Pak Akob tidak mengalungkan Mak Temah segala kemewahan dunia, emas dan permata dari hujung rambut hingga ke hujung kaki persis Mami Jarum, Pak Akob tidak mewarnai Mak Temah dengan kilauan intan berlian, tanah berelong-relong luasnya, pakaian yang bergemilapan warnyanya, bahkan persalinan Mak Temah cukup ala kadar setiap kali menjelang Hari Raya Pak Akob hadiahkan sepersalinan yang dibeli dari kedai Ah Kow di pekan di kaki bukit itu.

Mak Temah tidak pernah mendambakan selain dari kasih yang tulus, mulus dan kudus dari suami tercinta, bahkan Mak Temah sang setia yang sedia menemani suami tercinta dalam susah dalam duka walaupun Mak Temah bukannya pemegang B.A, M.A atau Phd seperti kita.

Kisah hidup Pak Akob dan Mak Temah juga sangat indah, Pak Akob bukan orang yang berada, bahkan tanah sekangkang kera itulah dia membesarkan sepuluh insan yang kini berjaya menjadi manusia yang sempurna. Mak Temah pula membantu Pak Akob menjaja kueh-mueh sekitar kampung menampung belanja suami di dapur, tapi aku kaget bagaimana keduanya mampu meneruskan kehidupan dalam serba kekurangan dalam penuh ketenangan.

Kucari-cari satu persatu kuselak helaian demi helaian kisah hidup Pak Akob, kuterjumpa apa yang kuungkap sebagai SENI RUMAHTANGGA, Pak Akob hanya sorang tua yang serba kekurangan tapi pergantungannya dengan Tuhan segala isi dunia ini sangat kudus, kulihat anak-anak dididik didikan agama yang sempurna sedari 7 tahun, dihiasi diri mereka nur Al-Quran, dibasahi lidah mereka zikir Lailahaillah, diruntuni jiwa mereka dengan inti anak soleh, dibajai hati mereka rezeki yang halal, dan dipasakkan hati nurani mereka kasih sayang cinta kepada Allah dan Rasul mengatasi segala-galanya.

Sekarang baru kufahami apakah erti seni kekeluargaan itu, bahkan aku sangat mendambakan seumpanya hidup subur mewangi di dalam ahliku moga-moga kisah Pak Akob menjadi nadi yang berdenyut kencang dalam urat sarafku dan memberi kekuatan padaku membentuk sebuah keluarga yang sakinah di dunia dan akhirat.

Akan kuteruskan pengembaraan ini untuk menjelaskan seni kekeluargaan yang selanjutnya dalam edisi pertemuan kita yang mendatang, moga-moga dipanjangkan usia untuk kita ketemuan….

4 comments:

alitantawi said...

Testing utk letak komen. testing 1,2,3

Anonymous said...

Salam ustaz...
Saya ada nak tanya ttg sedikit kerencatan rumahtangga. Boleh saya post di sini atau email lebih baik?

alitantawi said...

boleh e mail kepada alitantawi@yahoo.com atau kepada e mail penulis artikel ini seperti di awal artikel. terima kasih

Anonymous said...

Terima kasih ustaz.