Pages

Sunday 8 November 2009

Bayt Muslim #3 - Kasih Sayang


Kasih sayang membentuk seni kekeluargaan yang utuh

Oleh: Mohd. Fikri Bin Abd. Rahman

Pena ini ligat meneruskan pengembaraan meneruskan titipan kasih episod lalu lantas kugerakkannya mengembara ke dalam ruang nadi seni rumahtangga seterusnya iaitu kasih sayang rukun berumahtangga.

Kala teringat suatu ketika mengendalikan satu kes pertikaian rumahtangga di antara dua anak muda yang pernah seketika dulu menzahirkan kata cinta sehidup semati, lautan api sanggup direnangi, gaung yang dalam sanggung diterjuni, berkorban kasih apa sahaja tatkala perasaan kasih cinta memutik segar mewangi sedari zaman persekolahan hinggalah ke alam menara gading.

Ku dikabarkan mereka diibarat merpati sejoli, bak pinang dibelah dua, bak belangkas terpaut rapat tanpa renggang, bak laila dan majnu, bak shah jehan dan isterinya hatta kasih rapatnya mereka berdua Tuhan sahaja yang mengetahuinya. Tapi itu semua dulu ketika cinta, kasih dan sayang sedang mewangi subur di jiwa keduanya.

Tersedar dari lamunan mereka, kenapa dan mengapakah perasaan cinta, kasih dan sayang yang terpatri antara mereka sudah lebur bak lava gunung berapi yang bakal memuntahkan segala isinya di pergunungan Krakatoa pantas memusnahkan segala isi penduduknya.

Ku selami perasaan keduanya, ku belah hati mereka, ku teropong perasaan kasih keduanya dan kutersedar ada sesuatu yang tak kena antara mereka lantas nyawa dan usia perkahwinan yang mahal itu seolah-olah berada dihujung senja.

Ku sederap mentakwil latarsejarah keduanya lulusan menara gading, menyebabkan gajah-gajah dihutan keberangan dek kerna habis gading-gading di bawa ke menara, ketemui kudis yang sedang merobak, lendir nanah yang sedang mengalir di dalamnya semua itu dek kerna mainan dan godaan syaitan menjiwa di hati anak cucu tok Adam.

Aku termenung dan termanggu seketika, kulihat sang isteri dengan bongkaknya menuntut suatu pemutusan terhadap ikatan suci ini dari sang suami sedangkan jika ditenung kemanakah hilangnya seri dan cacatnya rentak tari rumahtangga tersebut, panggilan sayang, kekanda, adinda, hubby, yang…, dan lain-lain perkataan yang kadang-kadang memualkan halua telinga insan lain mendengarnya sudah tak bisa kedengaran lagi apa yang ada panggilan kata nista dan makian serta cercaan mengiringi hubungan dingin bak salju keduanya hinggakan tega sang isteri melarikan diri dari gapaian sang suami dek kerna perasaan nafsu amarah yang memuncak dan menunggu masanya untuk dimuntahkan laharnya.

Aku teringat kisah Muhammad yang teragung berkasih dan bercinta dengan isteri-isteri Baginda. Terngiang ditelingaku kasih Muhammad yang tulus dan mulus buat Khadijah tercinta dibawa sehingga akhir hayat Baginda. Istimewakah Khadijah? Tiada cacat celakah Aisyah? Tiada kelemahankah Ummul Mukminin yang lain?

Sudah tentu jawapan ini terungkai buat mereka yang senantiasa mendalami dan menghadami kisah hidup para isteri Baginda semuanya hidup penuh berkasih sayang dengan seorang insan yang sangat tinggi makamnya di sisi Tuhan semesta alam ini.

Ku redah belukar yang menghutan didepan kamar mataku, kutebang dan kucantas segala pepohon ammarah yang mencengkam didepannya, kuterjumpa desa nun jauh dalamnya tinggal di sana sepasang kekasih tua yang setia menemani, bersusah dalam senang, bersenang dalam kepayahan, sedang menyangkul di sawah yag luas terbentang.

Kuputarkan teropong saktiku, terlihat situa itu sedang menyangkul tekun dengan tulang empat kerat yang masih gagah kukira mengalahkan simuda berusia dua puluhan. Kuternampak si isteri tersenyum tawa melihat sang suami bekerja disawah sambil mengendong bekalan untuk dijamah suami tercinta menghilangkan haus di dada dan lapar bekerja.

Ku panjangkan teropongku menyaksikan adegan-adegan asmara yang sangat kucemburui pabila melihat keduanya walaupun sudah meniti usia di kala senja, Mak Teh denga tega menyuap mulut suami tercinta pulut tanak bersama ikan tamban kering dicecah dengan nyior makanan kesukaan Pak Mat. Mak Teh enggan membenarkan suaminya menjamah makanan yang bukan hasil air tangannya. Mak Teh tak merasa segan silu menyulurkan tangannya yang dah berkerepot untuk menyuap suaminya dengan makanan yang dibawa. Diisikannya teh panas di dalam termos dengan penuh hati-hati ke dalam gelas plastik yang dibawa bersamanya untuk diteguk oleh Pak Mat moga-moga hilang hausnya dek kerna terik mentari yang memancar.

Pak Mat kulihat tanpa segok memegang, mengusap dan membelai penuh kasih sayang jari jemari Mak Temah yang berkerepot pantas diucapkan kata-kata sayang buat isteri tercinta meskipun dalam keterikan mentari yang memancar keduanya, mujur ada pondok buruk ditepi sawah bagi berteduh melelapkan penat bekerja seketika.

Kuekori lagi adegan-adegan mereka setelah Pak Mat sudahkan kerjanya, Pak Mat pulang membonceng dibelakangnya Mat Teh dengan Honda C70 yang dah berusia satu-satunya kenderaan “mewah” yang Pak Mat punya, kulihat tangan Mak Teh melingkar rapat pinggang Pak Mat bukan takut dia terjatuh, tapi takut suaminya terlepas dari pelukan kasihnya.

Tatkala ditiba di pondok Pak Mat, Mak Teh kulihat tergocoh-gocoh berlari naik tangga-tangga pondok terus ke dapur menanak nasi untuk dijamah oleh suaminya nanti, tangkas langkahnya meskipun kulihat usianya sudah tua lagaknya. Melepaskan lelah seketika, kulihat ke mana langkahnya ooo… rupanya ke bilik air dibelakang rumah untuk membersihkan lumpur tanah yang meliputi tubuhnya tatkala bersama membanting tulang bersama suami tercinta di sawah.

Mak Teh dilihat terus meluncur ke biliknya menyiapkan diri buat suami dengan wangian semerbak harumnya, ditempek budak sejuk dengan sempurna seolah-olah dipakainya one drop perfume ditubuhnya, turun ke dapur mengeluarkan ikan kering dari atas para yang disusun rapi, lalu dicapainya beberapa butir cabai Melaka dan cabai merah untuk dijadikan cabai tumbuk santapan buat pengiring buat suaminya.

Tak lupa Mak Teh menguis-nguis nasi di atas dapur kayunya takut-takut hangit dan berkerak menyebabkan suami hilang selera. Sudah siap segalanya, bergegas turun ke pelenggar di bawah pokok mengejutkan suami tercinta bangkit dari lamunan keletihan kerja untuk sama-sama menikmati hidangan air tangannya yang tersedia. Ohh…indah sungguh hidup ini kalau kupunyai isteri persis Mak Teh yang amat menyayangi suaminya.

Digapai tangan suaminya dengan penuh perasaan kasih, pembuka bicara, disuapkan Pak Mat butir-butir nasi ke mulut isterinya dan dibalasnya Mak Teh tindakan serupa. Terpancarlah senyuman mesra kedua-duanya puas rasa lega kasih terbina sejak 60 tahun yang lalu segar bugar mewarnai hari-hari tua mereka.

Aku tersedar dari lamunan, itulah cebisan kisah cinta Pak Mat dan Mak Teh yang terungkap dan sempat kuceritakan buat semua bagi mentafsilkan kasih cinta dan sayang sebagai seni rumahtangga…

Kalaulah anak muda yang kuceritakan di awal tinta ini melihat keajaiban kasih cinta Pak Mat dan Mak Teh, sudah tentu mereka faham apakah seninya rumahtangga yang terbina atas kasih dan cinta bisa mengikat utuh ikatan perkahwinan mereka selama-lamanya.

Kan kuteruskan pengembaraan ini dalam episod yang akan datang merungkaikan seni berumahtangga yang selanjutnya. Moga-moga Allah Taala memanjangkan usia kita…

1 comment:

Anonymous said...

Salam ustaz..
Mungkin mana-mana jabatan di mahkamah syariah atau pejabat qadhi di seluruh malaysia boleh menganjurkan kursus berkala/bermusim atau tahunan tentang menguruskan/mengekalkan/memperbaiki rumahtangga yg dihadiri oleh suami+isteri. Kursus berlainan dgn kursus kahwin (sblum kahwin). Terima kasih.