Pages

Monday 2 November 2009

Kembara Sufi #1 - Mengatur Langkah


..

‘Hiduplah di dunia seolah-olah kamu seorang pedagang atau pengembara’

Sedar tak sedar sudah hampir 32 tahun = 11,520 hari = 276,480 jam saya telah mengembara di dunia fana ini .
Dari seberat +- 3 kg hinggalah mencapai 70kg .
Dari bayi yang hanya tahu menangis ke seorang guru .

Mulanya kembara bersama ibu+ayah , kemudian diringi rakan taulan , kini membawa anak dan isteri menyertai permusafiran yang belum ada noktah hentinya .
Bagaimanakah anda ?

Ya ! kita pedagang yang sedang bermusafir .. mencari erti diri seorang hamba ..mencari hakikat kehidupan .. mencari cinta Yang Maha Mencipta .. kita terus mencari dan mencari . Dalam pencarian ini kita ;
perlukan bekalan buat penghilang lapar dan dahaga panasnya mahsyar ,
perlukan teman buat pembimbing diri yang pelupa akan adanya pembalasan ,

Saya bersyukur kehadrat Ilahi mempunyai teman yang sentiasa mengingatkan betapa diri yang pelupa ini perlu mencari harta ukhrawi yang bertebaran di dunia ini . Biarpun berjauhan namun nama ini tidak dilupakan untuk menaiki bahtera mengharungi kembara yang belum sampai ke perhentiannya . Panggilan sahabat makan malam untuk sama-sama mencatat tinta ilmu dan pengalaman dalam alam maya memulakan satu kembara yang baru dalam hidup walaupun kadang-kadang terfikir apa yang hendak dikhabarkan ? apa yang hendak dikongsikan ? apa pengalaman bernilai ? Namun seperti kata Pak Lan lebih baik kita jadi orang yang telah buat dari terus menerus berfikir nak buat . Biarpun berlari-lari anak namun akhirnya sampai jua dari asyik duduk menunggu untuk memecut .

Kalau lihat pada binatang .. paling letih sekali bila melihat sloth bergerak , teramat lambat biarpun besar .Ia memerlukan selama 1 bulan untuk bergerak sejauh 1 batu . Namun ia terus bergerak , berjalan , mengembara tidak menunggu sahaja dek kelemahan yang ada pada dirinya . Begitulah juga dengan kita , jangan hanya menunggu untuk sesuatu berlaku ke atas kita barulah kalut , gelabah ..... bila maut nak menjengah barulah teringat bekalan itu ini ... Ingatlah kembara kita ada penamatnya .. kelak ia akan tiba . Bila ? Dimana ? Bagaimana ? hanya Dia yang mengetahui .


Sufi !! Mengapa sufi ? Sekadar istilah yang diberi, nama yang diletakkan . Menempuh perjalanan dalam dunia moden kini memerlukan banyak pedinding dan ketahanan . Para sahabat menitiskan air mata hanya dengan mendengar alunan ayat al-quran akan tetapi hati-hati yang moden ini sukar . Ibarat tanah yang gersang perlukan hujan yang berterusan . Begitulah kita dalam dunia yang terlalu mudah memperoleh dosa , teramat luas ruang untuk berpahala . Menghadapi rencam kehidupan kini kita perlu menyucikan hati , membersihkan jiwa , menguatkan amalan agar kita berada di landasan yang lurus .

Sufi !! untuk membetulkan fahaman agar tidak disalaherti . Tidak semestinya sufi itu perlukan syeikh tertentu , tidak benar sufi itu perlukan wirid-wirid yang istimewa , tidak betul jika sufi itu hanya ilham dan makrifat . Kita semua adalah sufi hakikatnya; selagimana kita berkelana berbekalkan al-Quran dan as-Sunnah , selagimana berjuang untuk meninggikan kalimah Allah , selagimana hati-hati kita masih berpaut dengan tali Allah ..


Kembara sufi ; pengembaraan kita seharian menuju keredhaan Allah . Biarpun kita hanya bergerak ke tempat yang sama saja ,biarpun kita hanya pi mai pi mai tang tu namun setiap detik perjalanan hidup kita adalah kembara yang dicatat dalam diari raqib dan aatid . Kita tidak sedar yang kita sebenarnya datang dari tempat yang jauh dan kini semakin hampir untuk kembali ke sana . Bertambahnya umur tanda singkatnya perjalanan yang bakal ditempuhi , bekalan perlu dicari , pusaka harus diwarisi moga tinggalan kita ada gunanya nanti . Gunakanlah tanda itu sebaik-baiknya .

Sedarkah kita ! hanya pedagang di dunia yang dipinjamkan menuju akhirat , rumah yang kekal abadi .



nasser 3.20 ptg

1 comment:

Min said...

thanks for the reminder!